• Anonym (TS)

Går ni plus på barnbidraget?

Har många gånger genom åren hört saker som ?de skaffar barn för att få barnbidrag?. Ofta sagt om större familjer. Då undrar jag, går folk plus ekonomiskt på barnbidragen eller varför häver många ur sig sånna saker? Vad kostar era barn i månaden vs vad ni får i barnbidrag? 

• Svar på tråden Går ni plus på barnbidraget?
  • Anonym (lll)

Sånt sägs nog mest av nån slags surhet/avundsjuka eller att man tror att flerbarnsfamiljer blir miljoner på bidrag. 

Visst finns det perioder då barn kostar mer och mindre så ibland kanske man kan spara någon krona, speciellt om barn kan ärva saker och kläder av äldre syskon. Är man dessutom ekonomiskt lagd och inte köper en massa nytt och dyrt hela tiden så hjälper det förstås till. 
    Flerbarnstillägget är kanske något en del tänker på när de säger man får mycket pengar. Ju fler barn man har, desto större blir just det tillägget (men knappast inga miljoner).

• Anonym (Nej)

Plus på barnbidraget? Har ni sett vad matkostnaderna stigit eller? Samt dagisavgiften, fritidsavgift, barnförsäkringar, barnkläder och alla aktiviteter. Man går snarare med STOR back!!! Den som släpper sådan kommentarer har inga egna barn. 

• Anonym (X)

Vinnarna i det ekonomiska spelet är de utan barn, allt annat lika. Dvs det är alltid mer lönsamt att inte ha barn än att ha barn. 

Man tjänar inga pengar på att skaffa barn, trots barnbidraget. Man förlorar däremot mkt inkomster.

• Embla twopointoh

Barnbidrag och flerbarnstillägg blir ingen människa rik på. De som påstår eller tror det kan inte räkna ens enkel matematik. Det kostar liksom mer än 1250 kr extra per månad att ha barn,  flerbarnstillägget gör inte att man ens går +/- 0.

• Tow2Mater

Vill man vara hemma och inte jobba finns det säkert de som skaffar barn för att få barnbidraget och flerbarnstilläggen; är man hemma med ett barn får man mer pengar att rora sig med om man skaffar ett par till.

• Anonym (Nää)

Går barnen på förskola försvinner i princip allt dit varje månad också.. kostar 1500 för oss varje månad! Plus allt vabbande, föräldraledighet m.m. Klagar absolut inte men hade sparat mycket pengar på att inte ha barn :)

• Anonym (nja)

Nä, jag går inte + på barnbidraget.... Men jag har ordnad ekonomi och förutsättningar att försörja mig själv med eller utan barn.

I Sverige så får man vissa pengar när man har barn och socialbidrag och bostadsbidrag tar naturligtvis hänsyn till barn, vilket gör att det kommer in pengar till familjen när det finns barn.

Jag tänker att det tyvärr finns fastlåsande strukturer i.o.m. att det faktiskt går att ha fler barn än man "har råd med" i Sverige, å andrasidan så har vi ju inte sådan enorm fattigdom i Sverige.

Jag går inte plus, men det beror ju på att jag redan innan ligger på en okej nivå.

• Anonym (what?)

Hahaha, nej. Absolut inte. Vi får väl anses vara en större familj, då vi har 5 barn. Vi får då alltså 9240 kr i barnbidrag. Det är typ vad vi lägger på mat på en månad. Resten får vi vackert pröjsa ur egen ficka.

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Tow2Mater skrev 2022-08-03 13:16:10 följande:

Vill man vara hemma och inte jobba finns det säkert de som skaffar barn för att få barnbidraget och flerbarnstilläggen; är man hemma med ett barn får man mer pengar att rora sig med om man skaffar ett par till.

Det är ju precis detta.

Man kan inte utgå ifrån en arbetande människas perspektiv.

De som "tjänar på att skaffa barn" är av den typen som går hemma o driver större delen av livet och försörjer sig genom olika typer av bidrag.

Det handlar inte enbart om barnbidraget, det är som en livsstil.

Så om man tittar på en ensam kvinna som hankar sig fram på försörjningstöd, sjukpenning, a-kassa eller nått annat form av bidrag..... Hon tvingas sitta i en trång billig 1a i nån förort och vända på varenda krona.
    Lägg till 3-4 eller 5 barn i ekvationen och se hur denna kvinnas ekonomiska situation påverkas.

Räknar man på 5 barn så är barnbidraget och flerbarnstillägget 9240:-
    Underhållsstöd för 5 barn blir mellan 8365:- och 11115:- beroende på barnens ålder.
    Så enbart dessa 2 bidrag sammanslaget är i runda slängar 20.000:-, märk väl även att detta är nettopengar, alltså skattat o klart rätt ner i fickan.
    Detta är MER än vad många har i nettoinkomst för ett lågavlönat okvalificerat heltidsarbete.
    Detta är även enbart de bidrag som betalas ut pga barnen, föräldern har även egna bidrag, försörjningsstöd, sjukpenning eller vad det kan vara.
    Sen kommer garanterat ett saftigt bostadsbidrag för att säkerställa att de 5 barnen inte far illa....
  • Anonym (2)

Nja, alltså det är ju en liten inkomst, men med tanke på vad dyrt allt blivit är det ju inget man går plus på. Undantag såna som "Vänster" här ovan beskrev. 

Svar på tråden Går ni plus på barnbidraget?