• Anonym (Maria)

Graviditet, kemikalier och allergier

Hej!
    Är gravid med mitt första barn och läste nyligen lite oroande studier så jag är intresserad av andras erfarenheter av graviditet, kemikalier och graviditet. 

Jag läste att om man renoverar och målar i hemmet under graviditeten är det större risk att barnet utvecklar allergier. Detta även om man använder vattenbaserade färger eftersom de innehåller konserveringsmedel och kemikalier. Jag blev även mer insatt i hur andra produkter som t.ex. tvättmedel, hudprodukt, städprodukter o.s.v. kan orsaka allergier och andra problem. Jag är i vecka 26 nu och har sedan jag läste detta tänkt om när det gäller vilka produkter jag använder. Men renoveringen (målning och spackling) är det ju inte mycket att göra åt. Jag har inte deltagit jättemycket i renoveringen, bara målat lite. Men jag har ju varit i hemmet och andats in skiten. 

Vad är era erfarenheter av renoveringar, kemikalier jag allergier? Tacksam för konstruktiva svar. Jag vet att vissa säkert tycker att jag ?överdriver? men jag vill gärna diskutera andras erfarenheter eftersom det finns studier men jag har aldrig talat med någon som själv haft erfarenhet av detta. 

Svar på tråden Graviditet, kemikalier och allergier