• Anonym (Obekväm)

    När ska folk börja fatta hur viktigt sexet är?

    Tråd efter tråd dyker upp där den ena vill ha mer sex än den andra, ena parten kanske till och med visat sig är asexuell eller har sexet av någon anledning försvunnit helt. Jag blir så förbluffad när jag ser hur många försöker sälja in sin relation som ?perfekt, förutom sexet?. Alltså kom igen! För det första finns det få perfekta relationer, för det andra är sex en enligt mig väldigt stor del i en relation och matchar man inte där finns det inte mycket att bygga på. Då är man kompisar som bor ihop. Nu kommer jag få mothugg hår, det vet jag, men förklara då antalet trådar med denna problematik som förr eller senare gnager isönder de flesta relationer som slutar i antingen otrohet eller skilsmässa. 


    Jag tänker, det finns gott om människor med låg sexlust och gott och hög så det borde räcka och bli över åt alla. Att hitta en match. Är det en naiv inställning vi har i början av relationer som gör att vi kulturellt inte förstår hur viktigt det är att sexet matchar? Både vad man har för preferens och i vilken utsträckning. Kanske är det så att det är svårt att utläsa detta i början på en relation då de flesta har högre lust till partnern då? 


    Eller är den obekväma sanningen kanske att den där frun(eller i vissa fall mannen) som ?aldrig vill ligga? faktiskt vill det men bara inte med partnern?

  • Svar på tråden När ska folk börja fatta hur viktigt sexet är?
  • Anonym (Obekväm)
    Anonym (Ploffe) skrev 2022-08-03 16:42:22 följande:

    Sex är ej viktigt


    Stämmer! Om man har låg eller obefintlig sexlust. 
  • Anonym (apa)

    Sex är bara viktigt när det inte funkar för en. 

  • Anonym (Eva)

    Sex är oerhört viktigt.... OM det inte fungerar.

    När det fungerar om nån är nöjd, är det fullkomligt oviktigt.

  • Anonym (Sex är sekundärt)

    När ska fok som du börja fatta att sex INTE är lika viktigt för alla? Långt ifrån!

    Kan ta min egen umgängeskrets som exempel i åldrarna 40-70 i nuläget där det stora flertalet inte haft sex på flera år.... av olika skäl. Ohälsa, osynk, ointresse,brist på sexuell attraktion. Än det ena än det andra.

    Varenda en av dem stannar ändå kvar i relationen, även "den" som är missnöjd med sexfrekvensen och är den som till synes lider mest, oftast mannen.

    Vad jag minns var det omvända vanligare i yngre åldrar. Jag hade många väninnor då som alltid ville ha mer sex än de fick. MYCKET mer än männen. Det var faktiskt mer förekommande i de yngre relationerna att kvinnorna var de som ville mest förvånande nog.

    Dock har ingen jag känner nånsin gjort slut pga bristande sex. Det har varit andra faktorer som lett fram till separation och känsloförlust.

    Visst, sex är visserligen en viktig sammansvetsande faktor som ofta stärker en relation, som ger bekräftelse till det sexuella jaget och får en att känna sig åtråvärd och orka ge ännu lite mer i förhållandet men andra faktorer kan vara viktigare, som trygghet, känslomässig intimitet, vänskap, kommunikation, gemensamma intressen, livsmål, barn mm.
     

  • Anonym (j)

    Även om man inte har sex, så är man inte alls bara ''kompisar som bor ihop''.
    Men du kanske brukar kyssa dina kompisar? 

  • Anonym (Stina)

    Sex är inte så viktigt faktiskt. Jag ser många fler glädjeämnen i mkt annat än att knulla. 


    herregud

  • Anonym (...)

    Jag håller i alla fall med ts! Problemet är väl, som nämns i trådtarten, att sexlusten kan vara på samma nivå vid start för att sedan minska hos antingen en, eller båda. Minskar den bara hos en så uppstår problemet! Jag vill inte leva utan sex, ofta, med min partner!!!

  • Anders 386
    Anonym (Obekväm) skrev 2022-08-03 16:37:55 följande:
    När ska folk börja fatta hur viktigt sexet är?

    Tråd efter tråd dyker upp där den ena vill ha mer sex än den andra, ena parten kanske till och med visat sig är asexuell eller har sexet av någon anledning försvunnit helt. Jag blir så förbluffad när jag ser hur många försöker sälja in sin relation som ?perfekt, förutom sexet?. Alltså kom igen! För det första finns det få perfekta relationer, för det andra är sex en enligt mig väldigt stor del i en relation och matchar man inte där finns det inte mycket att bygga på. Då är man kompisar som bor ihop. Nu kommer jag få mothugg hår, det vet jag, men förklara då antalet trådar med denna problematik som förr eller senare gnager isönder de flesta relationer som slutar i antingen otrohet eller skilsmässa. 


    Jag tänker, det finns gott om människor med låg sexlust och gott och hög så det borde räcka och bli över åt alla. Att hitta en match. Är det en naiv inställning vi har i början av relationer som gör att vi kulturellt inte förstår hur viktigt det är att sexet matchar? Både vad man har för preferens och i vilken utsträckning. Kanske är det så att det är svårt att utläsa detta i början på en relation då de flesta har högre lust till partnern då? 


    Eller är den obekväma sanningen kanske att den där frun(eller i vissa fall mannen) som ?aldrig vill ligga? faktiskt vill det men bara inte med partnern?


    Förstår hur du tänker. Men en stor del av problemet är att tiden går och saker och ting förändras ständigt. Och det är extremt jobbigt att byta partner efter ändrade känslor. Kan bli många olika, eller så hittar man ingen alls. Dom flesta får ju också inse att urvalet är begränsat, inte alla vill vara tillsammans just med mig.
    Plus att man kanske har både barn och hus med en partner när det börjar hända saker.

    Det är nog väldigt vanligt att kvinnan tappar den sexuella attraktionen till sin manliga partner men fortsätter förhållandet.

    Vi kanske skulle öppna mer för att ha sex utanför förhållandet istället för att byta partner? Men pust va jobbigt...

    Nej, vi får nog ta livet lite som det är. Man får helt enkelt inte precis som man vill, livet är fullt av kompromisser.

    Men rent teoretiskt i nåt slags kollektivsamhälle utan familjer skulle det nog funka???


  • Anonym (Eva)
    Anonym (...) skrev 2022-08-03 17:10:11 följande:

    Jag håller i alla fall med ts! Problemet är väl, som nämns i trådtarten, att sexlusten kan vara på samma nivå vid start för att sedan minska hos antingen en, eller båda. Minskar den bara hos en så uppstår problemet! Jag vill inte leva utan sex, ofta, med min partner!!!


    Håller fullständigt med. Problemet blir när det liksom inte är ömsesidigt. 

    Folk som inte vill ha sex är naturligtvis nöjda med det... och missnöjda om partnern hela tiden vill. 
    Och den som vill ha sex är naturligtvis nöjd, om partnern vill det... och definitivt frustrerad om partnern inte vill.

    Sen, för att göra det hela mer komplicerat, så är det ju också så att båda kan vilja, men inte samtidigt.... eller än värre inte med varandra.
Svar på tråden När ska folk börja fatta hur viktigt sexet är?