• fucsia

Hyresvärden stängde av el och bredband fast jag betalar hyran i tid

Vilken rättsliga åtgärder kan tas mot en hyresvärd som stänger av el och bredband fast jag betalar hyran i tid?

Jag hyr ut en lägenhet i andra hand där hyresperioden är första juni - sista oktober. Jag har begärt ett skrifligt avtal men hyresvärden har väggrat genom att hitta på massor av ursäkter. Jag sa då att utan ett skriftligt avtal kommer jag inte betala två månaders depositioner som hon krävde. Jag har dock skriftligt bevis på att vi kom överens på övannämda hyresperioden.

Två veckor efter jag hade flyttade började hyresvärden trakassera mig och kräva att jag flyttade omedelbart eftersom hon påstått har förlorade jobb, CSN, och sitt hem, vilket jag tror inte på. Jag väggrade då hyresgästföreningen sa att hag hade åtminstone rätt till 3 månaders uppsägnings tid. Jag kommer ändå att flytta i början av september då jag vill helst slippa handskas med en sådan människa. 

För att tvinga mig ute har hon trakasserat mig på olika sätt: hon har anlitat en flyttfirma som har ringt ett par gånger för att boka hennes inflyttning till lägenheten jag bor, och nu genom att stänga av el och bredband.

Jag ringde elbolaget och tog reda på att hon har avslutat hennes elabonnemang. Jag blev då tvungen att teckna eget el avtal. 

Jag har betalat hyran där el och bredband ingår, dvs att hon har fått pengar utan att jag får tillbaka det jag betalar för. Rent sagt har hon stullit mina pengar.

Vilken åtgärd kan tas mot henne?

• Svar på tråden Hyresvärden stängde av el och bredband fast jag betalar hyran i tid
  • Anonym (kmöliäjp)

Kontakta hyresgästföreningen. Är du inte medlem där så bli det, det kostar 80 kr i månaden. Du kan gratis utan att vara medlem söka på din fråga på deras hemsida. 

De vet vilka åtgärder du kan ta. Tex kan du i efterhand kräva att få tillbaka om du har betalt överhyra. 

• fucsia

Hej och tack för ditt svar.

Jag har kontaktat hyresgästföreningen, som informerade mig att hon inte har rätt alls att göra vad hon gör.

Men jag undrar om sådana klagomal i hyresnämden till exempel kan leda till något, att jag åtminstonde får ersättningen för el och bredband som jag betalade för och inte fick eller att hon förbjudas att hyra ut i andra hand. Alltså, att hon får någon konsekvens för sitt agerande. Så länge känns det som att det är jag som besträffas och att inget kommer hända henne och då kommer hon att fortsätta göra detta mot andra.

• Anonym (Vad är det?)

Vänta. Jag förstår inte.

Du HYR UT en lägenhet som du har förstahandskontrakt på?
    Mot din hyresvärds OK? Eftersom ni inte har påskrivna papper?

ELLER?

Du HYR en lägenhet i andra hand? Som du vägrat betala deposition för?

I båda dessa fallen är det ju helt ok för värden att stänga av el och internet, då du inte gjort rätt för dig.

• wyhib
    fucsia skrev 2022-08-03 19:31:57 följande:
    Hyresvärden stängde av el och bredband fast jag betalar hyran i tid

Vilken rättsliga åtgärder kan tas mot en hyresvärd som stänger av el och bredband fast jag betalar hyran i tid?

Jag hyr ut en lägenhet i andra hand där hyresperioden är första juni - sista oktober. Jag har begärt ett skrifligt avtal men hyresvärden har väggrat genom att hitta på massor av ursäkter. Jag sa då att utan ett skriftligt avtal kommer jag inte betala två månaders depositioner som hon krävde. Jag har dock skriftligt bevis på att vi kom överens på övannämda hyresperioden.

Två veckor efter jag hade flyttade började hyresvärden trakassera mig och kräva att jag flyttade omedelbart eftersom hon påstått har förlorade jobb, CSN, och sitt hem, vilket jag tror inte på. Jag väggrade då hyresgästföreningen sa att hag hade åtminstone rätt till 3 månaders uppsägnings tid. Jag kommer ändå att flytta i början av september då jag vill helst slippa handskas med en sådan människa. 

För att tvinga mig ute har hon trakasserat mig på olika sätt: hon har anlitat en flyttfirma som har ringt ett par gånger för att boka hennes inflyttning till lägenheten jag bor, och nu genom att stänga av el och bredband.

Jag ringde elbolaget och tog reda på att hon har avslutat hennes elabonnemang. Jag blev då tvungen att teckna eget el avtal. 

Jag har betalat hyran där el och bredband ingår, dvs att hon har fått pengar utan att jag får tillbaka det jag betalar för. Rent sagt har hon stullit mina pengar.

Vilken åtgärd kan tas mot henne?

Polisanmäl henne. Hon har brutit ert kontrakt och hyr ut olovligen då hon vägrar skriva papper. Säkert förlorar hon lägenheten.
Svar på tråden Hyresvärden stängde av el och bredband fast jag betalar hyran i tid