Hyresvärden stängde av el och bredband fast jag betalar hyran i tid
Vilken rättsliga åtgärder kan tas mot en hyresvärd som stänger av el och bredband fast jag betalar hyran i tid?
Jag hyr ut en lägenhet i andra hand där hyresperioden är första juni - sista oktober. Jag har begärt ett skrifligt avtal men hyresvärden har väggrat genom att hitta på massor av ursäkter. Jag sa då att utan ett skriftligt avtal kommer jag inte betala två månaders depositioner som hon krävde. Jag har dock skriftligt bevis på att vi kom överens på övannämda hyresperioden.
Två veckor efter jag hade flyttade började hyresvärden trakassera mig och kräva att jag flyttade omedelbart eftersom hon påstått har förlorade jobb, CSN, och sitt hem, vilket jag tror inte på. Jag väggrade då hyresgästföreningen sa att hag hade åtminstone rätt till 3 månaders uppsägnings tid. Jag kommer ändå att flytta i början av september då jag vill helst slippa handskas med en sådan människa.
För att tvinga mig ute har hon trakasserat mig på olika sätt: hon har anlitat en flyttfirma som har ringt ett par gånger för att boka hennes inflyttning till lägenheten jag bor, och nu genom att stänga av el och bredband.
Jag ringde elbolaget och tog reda på att hon har avslutat hennes elabonnemang. Jag blev då tvungen att teckna eget el avtal.
Jag har betalat hyran där el och bredband ingår, dvs att hon har fått pengar utan att jag får tillbaka det jag betalar för. Rent sagt har hon stullit mina pengar.
Vilken åtgärd kan tas mot henne?