• Anonym (Frustrerad)

    Kaos

    Hej! 


    För en tid sedan valde jag att avsluta relationen med min sambo. Sedan dess har vi båda inlett nya relationer. Jag har träffat en tjej där jag mestadels bor just för att hon bett mig då hon inte har någon annanstans att ta vägen. Hon har träffat en kille och bor numera heltid i vårat gemensamma hus. Nu har vi kommit till den punkt att mäklare är kontaktad och vi ska sälja. Med detta innebär lite småfix och  lättare renoveringar. 


    Men. Även om jag har träffat en ny och skiter faktiskt fullt ut vem hon har träffat så känns det såklart ändå olustigt för mig att komma hem och renovera när de båda sitter här hemma. Det har blivit mer och mer infekterat mellan oss och det känns såklart olustigt att komma hem och bli uttittad av en annan i mitt eget hus. 


    Jag har bett henne att de inte behöver vara här de timmar jag konmer hem och renoverar men får bara till svar ?vi är här hur mycket vi vill? ?han är här, han är min gäst? ?han ska jobba sen så kom du när han jobbar?. På frågan ?hur jobbar han då?? Får jag svaret ?vet vet?. 
    Det har blivit en riktig sandlådenivå av det hela och renoveringen står still. 


    så vad gör man i en sån här situation? 

  • Svar på tråden Kaos
  • Mrs Moneybags

    Usch, vad jobbigt. Kan du säga till henne att det bästa kanske är om ni anlitar någon att utföra småfixet och delar på kostnaden så slipper du vara där?

  • Friger

    Ja, lej bort jobbet eller sälj som det är. Finns ingen mening att vänta tills det irriterade tonläget övergår till öppet krig,

    Bor hon där nu så har hon kanske inte så bråttom med att sälja? Tycker det är rätt praktiskt som det är...

  • Anonym (Frustrerad)

    Problemet är att hon vägrar betala för att få det gjort. ?Onödiga pengar?. Så nej, det blir till att renovera själva. Kan jag på något vis ha rätt att vistas i huset utan att hennes nya är där? Att jag personligen kan förbjuda hobom att vara i mitt hus?


    Sen bråkas det även om bolån och samfällighetsavgift. 


    jag känner att jag iallafall inte ska betala samfälligheten eftersom jag inte får lov att bo i huset, samt ha tillgång till huset korta stunder när jag ska renovera. 


    Blev en ny fråga där. Rätt eller fel? Hon hävdar att jag ska betala. resonerar jag trångsynt?

  • Anonym (Trams)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2022-08-04 11:54:31 följande:

    Problemet är att hon vägrar betala för att få det gjort. ?Onödiga pengar?. Så nej, det blir till att renovera själva. Kan jag på något vis ha rätt att vistas i huset utan att hennes nya är där? Att jag personligen kan förbjuda hobom att vara i mitt hus?


    Sen bråkas det även om bolån och samfällighetsavgift. 


    jag känner att jag iallafall inte ska betala samfälligheten eftersom jag inte får lov att bo i huset, samt ha tillgång till huset korta stunder när jag ska renovera. 


    Blev en ny fråga där. Rätt eller fel? Hon hävdar att jag ska betala. resonerar jag trångsynt?


    Självklart måste du som delägare betala din del av avgiften till samfälligheten.

    Däremot bode väl du hyra ut din halva av huset till din nyinflyttade?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Frustrerad) skrev 2022-08-04 11:54:31 följande:

    Problemet är att hon vägrar betala för att få det gjort. ?Onödiga pengar?. Så nej, det blir till att renovera själva. Kan jag på något vis ha rätt att vistas i huset utan att hennes nya är där? Att jag personligen kan förbjuda hobom att vara i mitt hus?


    Sen bråkas det även om bolån och samfällighetsavgift. 


    jag känner att jag iallafall inte ska betala samfälligheten eftersom jag inte får lov att bo i huset, samt ha tillgång till huset korta stunder när jag ska renovera. 


    Blev en ny fråga där. Rätt eller fel? Hon hävdar att jag ska betala. resonerar jag trångsynt?


    Sälj bara huset som det är, som någon föreslog härovanför. Då får de nya husägarna sköta renoveringen. Visst blir det ett något lägre pris, men att leva ett liv utan gräl är ju priceless så att säga. 
  • Anonvm

    Precis som andra redan sagt, utsätt dig inte för detta, det är enbart upplagt för att bli totalkaos.

    Ring mäklare istället.

  • Anonym (möknijp)

    Om det inte är stora saker som ska göras så skit i det och sälj ändå. förklara för henne att eftersom hon vägrar dina förslag så blir det så. 


    Innan du säger det kan du ge henne två val: Antingen är de inte där när du renoverar eller så anlitar ni någon som ni delar på kostnaden på. Det är inte öppet för diskussion. 


    Det är tufft nog som det är för de flesta att få sina hus sålda. Jag letar bostad själv och inser att jag kan pruta rätt rejält med tanke på antalet bostäder som finns till salu och som har legat ute en längre tid. 

  • Anonym (Trams)
    Anonvm skrev 2022-08-04 18:54:20 följande:

    Precis som andra redan sagt, utsätt dig inte för detta, det är enbart upplagt för att bli totalkaos.

    Ring mäklare istället.


    Mäklaren måste ha båda ägarna med sig. Vill bara den ena sälja får man gå till Tingsrätten. Problem kan då uppstå om den ena riskerar bli hemlös.
  • Friger
    Anonym (Trams) skrev 2022-08-04 19:45:08 följande:
    Mäklaren måste ha båda ägarna med sig. Vill bara den ena sälja får man gå till Tingsrätten. Problem kan då uppstå om den ena riskerar bli hemlös.
    Vill hon inte sälja, utan bara bo kvar så är det en bra sak att klarlägga. Ju tidigare, desto bättre.
  • Anonym (Lurt)

    Försöker hon förhala processen tror du till bostadspriserna sjunkit ännu mer? Så hon kan köpa ut dig så billigt som möjligt? Fundera en stund på om hon kan tänkas vara så jävlig, och att det kanske därför hon är omöjligt inställd till alla dina förslag hittills. 

  • Anonym (A)
    Ms H skrev 2022-08-05 09:56:42 följande:
    Varför är hon inte med och arbetar?
    Undrar jag med.
  • Anonym (Öhh)

    Man löser allt det där med hus och fix innan man flyttar ut eller väldigt omgående efter. Att ni båda verkar ha hittat nya pekar på att det har hunnit gå en hel del tid Och klart att det blir konstigt då.

    1. Ni säljer huset som det är utan massa renovering
    2. Du flyttar tillbaka och säger till exets pojkvän att han inte är välkommen där medan du fortfarande bor i huset (tills det är sålt) och att dom får träffas hemma hos honom istället.
    3. Du sätter sig ner och pratar med ditt ex om hur ni ska lösa detta som vuxna personer.

  • Anonym (Frustrerad)

    Vi var klara med varandra för ett bra tag sedan men min mor låg på dödsbädden och vi valde att flytta fokus från vår separation och enbart fokusera på mamma. Därav att det blivit lite långdraget och att vi är klara.


    Jag vill få sålt för så mycket som möjligt, såklart, och det vill även hon. Även om vi båda hittat nya är jag av inställningen att jag vill renovera och bli av med skiten snarast möjligt. Det vill hon med. Men hon räknar med att jag ska göra det. Det är roligare för stunden att leva loppan med hennes nya istället för att hjälpa till.  Mäklare är redan kontaktad och det är fotografering om 9 dagar. 


    jo, jag har försökt prata med henne som en vuxen person. Får bara ?han är här så mycket jag vill? tillbaka.  


    jag har nu iallafall kommit till en punkt där jag känner mig gladare ju mindre vinst jag får (Desto mindre vinst får hon) 
    jag kommer att klara mig. Jag flyttar in hos min nya. Ingen ko på isen för min del. Hennes nya bor hos sina föräldrar (kronofogden på sig och får inga kontrakt)  så dit kan hon inte flytta. För henne är det viktigare att få ut vinst till en kontantinsats. Har varit där i huset nu och satt lite lister och annat fix. Men nu släpper jag det. Det får säljas i det skick spm det är och förhoppningsvis, som jag känner nu, sitter hon snart där med paniken över att inte ha någonstans att ta vägen. 


    Måhända låter elakt men jag är så less på henne nu. 

Svar på tråden Kaos