• Juliap

    Hur länge är Radar insektsspray giftigt för katter?

    Hej!

    Jag har haft problem med ohyra på utsidan av toppen på mina balkongfönster och min pappa var här för en vecka sedan för att spraya med insektsspray från Radar med ämnet Pyretriner  


    Jag fick reda på efter han hade sprayat vad det hela innehöll och nu har jag haft stängd balkongdörr samt ventilationer till balkongen i över en vecka. Tanken är att jag ska tvätta alla filtar och kuddar som finns på balkongen under dagen och även torka av alla ytor. 


    Men min fråga är, är det någon som vet hur länge ämnet är giftigt för katter? Den enda informationen som finns är ju att man själv ska undvika att vara i rummet i ca 20 minuter men också att om man följt instruktionerna så är det ingen fara? MEN jag kan inte hitta någon direkt info om hur länge det är farligt för en katt.

    Det har som sagt gått en vecka sedan vi sprayade Och dom få gångerna jag gått ut så har jag tvättat händerna extremt noggrant efteråt (till och med torkat av fötterna ibland). 


    Jag känner redan enormt dåligt samvete över att jag ens inte kollade upp innehållet eller märket av vad som skulle spraya innan man gjorde det, så jag ber er vänligen att inte kommentera detta.

    jag skulle bara uppskatta om någon visste på ett ungefär när det skulle vara säkert att släppa ut katten igen efter allt är tvättat och avtorkat ordentligt.
    (och så länge min katt inte lär sig flyga det närmaste så kommer hon inte kunna nå områdena som fick sig en spray av medlet)

    tacksam för svar! 


    ha en fin dag

  • Svar på tråden Hur länge är Radar insektsspray giftigt för katter?
  • Juliap

    Jag fick Svar från tillverkaren. Det ska vara lugnt att släppa upp katten efter att ha vädrat ordentligt, men jag antar att om någon annan undrar samma sak så bör ni nog avvakta någon dag iallafall för säkerhetens skull. Eller helt enkelt kanske inte använda just det medlet. 


    hoppas någon i framtiden kan få nytta av detta inlägg

Svar på tråden Hur länge är Radar insektsspray giftigt för katter?