• Anonym (TS)

Kan man få försörjningsstöd om man har en bostadsrätt?

Frågan gäller inte mig utan en bekant (vän till min sambo). Jag trodde att man inte kan få det men sambon tror att man kan det.
    Bostadsrätten ligger i ett väldigt bra område i Stockholm men vet inget om avgift , lån osv. 
    Har aldrig ägt någon bostadsrätt men jag har fått försörjningsstöd en kort period för många år sen när jag var ensamstående med mitt första barn.. Och tycker det känns rimligt om man inte kan få det om man äger bostadsrätt eller hus eftersom man faktiskt kan sälja om det verkligen är kris med pengar. Men inte helt säker på hur det funkar? 

• Svar på tråden Kan man få försörjningsstöd om man har en bostadsrätt?
  • Glinda från Oz

Man kan inte få det om man äger bostadsrätt/hus, vilket är jättekonstigt eftersom man då står hemlös. 

• Anonym (Skäligt)

Det finns situationer där man kan få socialbidrag även om man har en bostadsrätt.... Men i första hand så ska ju alla andra pengar vara uttömda.... Vilket ju gör att det inte blir aktuellt med socialbidrag, om bostaden kan belånas, eller säljas.

Det finns naturligtvis situationer där det är utifrån situationen som helhet möjligt att få socialbidrag, trots bostadsrätt, men man behöver nästan ansöka för att få det hela prövat. 

• Anonym (X)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-04 13:16:33 följande:

Man kan inte få det om man äger bostadsrätt/hus, vilket är jättekonstigt eftersom man då står hemlös. 

Så alla som inte äger en br är hemlösa?
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2022-08-04 13:16:33 följande:

Fel.

Från skriften "Ekonomiskt bistånd - handbok för socialtjänsten" som finns på Socialstyrelsens hemsida:

10.5.2 Bostadsrätt Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden för en bostadsrättslägenhet beakta månadsavgiften, uppvärmningskostnaden och räntekostnaden för lån som tagits för inköp och underhåll eller liknande av lägenheten. Nämnden bör även beakta om den enskilde har rätt till skattejämkning för räntekostnaden.413 Det medför att eventuell amortering inte medräknas i den faktiska boendekostnaden. Inte heller ränta som avser eventuella konsumtionslån som tagits med bostadsrätten som säkerhet medräknas. Beträffande räntekostnaden är 30 procent av räntekostnaden för bostadslån avdragsgill i deklarationen414 och går tillbaka till låntagaren i form av skatteåterbäring. Den biståndssökande kan själv tillgodose en del av sitt biståndsbehov genom att söka skattejämkning och på så sätt löpande ta ut skatteförmånen samma år som räntan betalas in. Om den biståndssökande har skattejämkning kan hela räntekostnaden räknas som boendekostnad. 

10.5.3 Egen fastighet Socialnämnden bör vid beräkningen av den faktiska boendekostnaden för ett eget hus, i förekommande fall, beakta tomträttsavgäld och räntekostnaden för lån som tagits för inköp och underhåll eller liknande av fastigheten. Nämnden bör även beakta om den enskilde har rätt till skattejämkning för räntekostnaden och tomträttsavgäld. I den faktiska boendekostnaden bör dessutom nödvändiga driftskostnader räknas in, t.ex. för uppvärmning, vatten och avlopp, sophämtning och försäkring.415 I de fall el eller hemförsäkring ingår i boendekostnaderna behöver detta vägas in vid bedömningen av kostnadsposterna för hushållsel och hemförsäkring. Eventuell tomträttsavgäld för fastighet ska i detta sammanhang jämställas med räntekostnad.416 Tomträttsavgäld är avdragsgill i deklarationen, tillsammans med en del av räntekostnaden för bostadslånet. Beträffande amortering, räntor, skattejämkning se avsnittet Bostadsrätt ovan

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/handbocker/2021-5-7389.pdf

• Mrs Moneybags
    Anonym (X) skrev 2022-08-04 13:24:25 följande:
    Så alla som inte äger en br är hemlösa?
    Självklart inte. Men om man säljer sin bostadsrätt blir man ju hemlös. I de flesta städer tar det år att få en hyresrätt. I Stockholm talar vi om decennier. Men det är klart, man kan flytta hem till någon släkting så länge. 
  • Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-04 13:26:45 följande:
    Självklart inte. Men om man säljer sin bostadsrätt blir man ju hemlös. I de flesta städer tar det år att få en hyresrätt. I Stockholm talar vi om decennier. Men det är klart, man kan flytta hem till någon släkting så länge. 

Men kan man inte belåna en bostadsrätt? Eller ev hyra i andra hand eller bo hos någon släkting om det går.
    Jag vet faktiskt inte.. men tycker kanske det känns lite orimligt att man ska få försörjningsstöd om man äger något för massa miljoner. Isåfall om man skulle få det en kort period så man kan hinna sälja och leta efter annat boende. 

• Anonym (TS)

Tack för svaren! 

• Anonym (TS)
    Anonym (lll) skrev 2022-08-04 13:24:13 följande:

Har du inte googlat TS? Det finns rätt enkelt info att hitta. 

Framför allt på socialstyrelsen:
    www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/ekonomiskt-bistand-for-privatpersoner/

Men man hittar också annat som ex detta: 

lawline.se/answers/maste-min-dotters-bostadsratt-saljas-for-ratt-till-forsorjningsstod

Med andra ord kan man ibland få stöd, trots att man bor i bostadsrätt 

Jo men tyckte faktiskt det var lite oklart. Har som sagt aldrig ägt bostadsrätt själv så har inte koll på allt sånt och så har jag en liten bebis och inte jättemycket tid att sätta mig in i allt.. så tyckte det var lättare att fråga här haha om nån kanske hade ett enklare svar :)
  • Anonym (X)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-04 13:26:45 följande:

Man kan ju köpa en billigare i ett sämre område. Man kan köpa en nyproducerad lägenhet. Man kan flytta från Stockholm, för det finns väl ändå inget jobb där att ta hänsyn till, om kanska gå på bidrag. Man kan bo inneboende, bo hos en kompis eller förälder.

Känns ju märkligt att ha råd med en br i ett fint område, och sedan inte kan försörja sig. Vilken plan B hade man från början?

Svar på tråden Kan man få försörjningsstöd om man har en bostadsrätt?