• murof

    kan exet hindra mig från att ta detta jobb?

    jag är umgänges föräldern till våran 4 åring . 

    där jag jobbar har jag blivit erbjuden ett kliv upp i karriären med ett bra skutt lönemässigt ,vilket som lockar väldigt mycket.

    men det skulle innebära att jag jobbar i England 2 veckor ,sen ledig 2 veckor,så rullar det på . 

    just nu har jag vårat barn jämna veckor fre-sön 
    och tor-fre ojämna veckor

    jag vill väldigt gärna ta detta jobb för att markant kunna öka livskvalitén för mitt barn .då det är en 38% ökning i lön. och ett väldigt bra hopp i karriären som sagt.

    jag är kluven på hur jag ska göra nu, då hon inte vill göra om umgänget

    måste jag tacka nej till erbjudandet nu ?

    vad hade ni gjort i denna situation ?

  • Svar på tråden kan exet hindra mig från att ta detta jobb?
  • enmamma

    Pratat med ditt barns andra förälder.
    Lägg fram de positiva sidorna med nya jobbet och flytten.

  • Litorina

    Är 38% den verkliga löneökningen? Alltså när du dragit av kostnaden för resor och dubbla bostäder? (Fast jobbet kanske betalar det?) 


    Varför säger den andra föräldern nej? 

  • Limajo

    Jag hade inte jublat om mina barns pappa tog ett jobb som innebär att han är fullständigt otillgänglig mer än 50% av tiden (gissar att det blir en del resdagar också). Om det händer saker, barnet blir sjuk t.ex. så står man ju där helt själv. Man blir också själv helt låst till veckorna och kan inte göra ett snabbt byte en dag vid behov. 


    Jag vet inte om hon har möjlighet att förbjuda dig, du kan ju alltid förhandla om umgänget. Men det känns inte alls optimalt för ett fortsatt konstruktivt samarbete med exet.

  • nernu

    Jag hade också sagt nej till att barnet ska bo två veckor i taget. Jättedåligt både för barnet och föräldrarna. Om du vill ha barnet hos dig mer sällan är det ju upp till dig. För det är så det kommer bli. 

  • murof
    Litorina skrev 2022-08-04 15:01:26 följande:

    Är 38% den verkliga löneökningen? Alltså när du dragit av kostnaden för resor och dubbla bostäder? (Fast jobbet kanske betalar det?) 


    Varför säger den andra föräldern nej? 


    ja 38% är den verkliga ökningen . efter kostnader. jobbet betalar resorna +boende och alla kringkostnader .

    fick ingen motivering riktigt, vi ska fortsätta prata på måndag 
  • Mortiscia80

    Ditt ex kan aldrig hindra dig från att ta ett jobb eller flytta. Umgänget kommer däremot bli helt annorlunda eftersom barnen kommer att stanna i Sverige.

    Jag skulle fundera på hur viktigt umgänget med barnet är vs. jobbet och bestämma utifrån det.

  • murof
    Mortiscia80 skrev 2022-08-04 16:11:34 följande:

    Ditt ex kan aldrig hindra dig från att ta ett jobb eller flytta. Umgänget kommer däremot bli helt annorlunda eftersom barnen kommer att stanna i Sverige.

    Jag skulle fundera på hur viktigt umgänget med barnet är vs. jobbet och bestämma utifrån det.


    ja okej. 

    jo så är det ju helt klart. viktigaste är ju umgänge med barnen, men då hon själv har urskrapad ekonomi och jag kan ta klivet till höginkomsttagare med detta ,och kunna ge mitt barn en bättre socialt förutsättning till sitt liv och andra aspekter.blir jag väldigt kluven. 

    jo umgänget skulle bli omgjort.  men det är ju den här tors-fre som skule försvinna / läggas in andra dagar när jag är hemma 14 dagar istället . 

    känns som man hade kunna få mer kvalité tid om man skulle öka  dagar dom veckorna jag skulle vara hemma istället ?.

    jobbet är sekundärt.  barnet kommer först. men svårt att avgöra vad som skulle potentiellt bli bäst ..
  • Litorina
    murof skrev 2022-08-04 15:53:42 följande:
    ja 38% är den verkliga ökningen . efter kostnader. jobbet betalar resorna +boende och alla kringkostnader .

    fick ingen motivering riktigt, vi ska fortsätta prata på måndag 

    Ok. Då är nog bästa vägen att först bara lyssna till orsaken till nej:et. Ditt ex har haft tid på sig att samla argument nu. Ställ frågor så att du verkligen förstår. Då blir det lättare att se vilka problemen blir och förhoppningsvis hur de ska lösas. 


    Spontant hade jag själv nog inte velat vara så långt ifrån mitt barn på så regelbunden basis. Tänk om något händer barnet eller den andra föräldern. Då finns du inte där. 

  • nernu
    murof skrev 2022-08-04 17:12:46 följande:
    ja okej. 

    jo så är det ju helt klart. viktigaste är ju umgänge med barnen, men då hon själv har urskrapad ekonomi och jag kan ta klivet till höginkomsttagare med detta ,och kunna ge mitt barn en bättre socialt förutsättning till sitt liv och andra aspekter.blir jag väldigt kluven. 

    jo umgänget skulle bli omgjort.  men det är ju den här tors-fre som skule försvinna / läggas in andra dagar när jag är hemma 14 dagar istället . 

    känns som man hade kunna få mer kvalité tid om man skulle öka  dagar dom veckorna jag skulle vara hemma istället ?.

    jobbet är sekundärt.  barnet kommer först. men svårt att avgöra vad som skulle potentiellt bli bäst ..
    Hur menar du att umgänget ska se ut?
  • Mortiscia80
    murof skrev 2022-08-04 17:12:46 följande:
    ja okej. 

    jo så är det ju helt klart. viktigaste är ju umgänge med barnen, men då hon själv har urskrapad ekonomi och jag kan ta klivet till höginkomsttagare med detta ,och kunna ge mitt barn en bättre socialt förutsättning till sitt liv och andra aspekter.blir jag väldigt kluven. 

    jo umgänget skulle bli omgjort.  men det är ju den här tors-fre som skule försvinna / läggas in andra dagar när jag är hemma 14 dagar istället . 

    känns som man hade kunna få mer kvalité tid om man skulle öka  dagar dom veckorna jag skulle vara hemma istället ?.

    jobbet är sekundärt.  barnet kommer först. men svårt att avgöra vad som skulle potentiellt bli bäst ..
    Kvalitet eller inte så behöver du tyvärr ditt ex godkännande för att ändra antalet dagar när du är hemma och det vill hon inte av någon anledning. Kanske kan hon ändra uppfattning, annars kommer det bli som nu minus den tid du är utomlands då.

    Hur länge hade du planerat att bo borta? Ett år, flera år, på obestämd framtid...?
Svar på tråden kan exet hindra mig från att ta detta jobb?