Hur länge kan anses som länge när man säljer hus`?
Marknaden är ganska seg just nu för den som säljer har jag förstått.
Jag har en bekant som säljer sitt hus nu och det har legat ute sedan början på juni.
Han har fått bud, men skambud dock förstår jag skambudarna då han är en glad amatör så att säga och har 'renoverat' men det är ju inte bra gjort och det mesta måste göras om. En del av estetiska skäl, annat för att försäkringen inte gäller annars.
Han är sur på budgivarna (tre olika som har gett i stort sett samma bud oberoende av varandra) men jag kan som sagt förstå dem. Det ligger hus ute för bara några hundra tusen mer som är färdiga, mindre i stl förvisso, men färdiga.
Jag försöker förklara för honom att de inte ser huset som han, de älskar inte huset och har ingen koppling till det så. Bara det faktum att hans fru ledsnade och krävde flytt annars skulle hon ta barnen och flytta själv borde ju säga honom något, men icke.
De har redan flyttat och tanken var först att behålla detta som sommarstuga, men han har inte den tiden att ha ett radhus och sen detta också så nu ska det säljas.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-08-04 18:28
Oj, jag råkade klicka iväg det.
Nåväl, jag har pratat med honom och sagt att det är budgivning på allt och inte på det bra sättet utan just nu skambudas det på allt. Ett av de hus som är mindre, men färdigt och bara lite lite dyrare än hans har legat nästan hela året utan att säljas, det har länge ståt budgivning pågår, men ingen summa finns att se så jag antar att det är budat en bra bit under utgångspris.
Kanske ska han gå ner i pris? Men ICKE det ska han inte, samtidigt som han börjar stressa för att det inte blir sålt.
Så, hur länge ska det ha gått mellan annonsens utläggande tills det anses ha legat ute länge? Så jag har något att delge honom, för vi ser som sagt att andra hus har legat längre, ytterst få säljs så snabbt som de gjorde förra året och ytterst få är det budgivning på så blir mycket högre än utgångspris.
De hus som gått över utgångspris har gjort det med ca 1-5%. Förra året kunde det stiga med 20% eller mer. Jag upplever att han har förhoppningar som inte stämmer med verkligheten.