• Anonym (hur länge?)

Hur länge kan anses som länge när man säljer hus`?

Marknaden är ganska seg just nu för den som säljer har jag förstått. 

Jag har en bekant som säljer sitt hus nu och det har legat ute sedan början på juni. 

Han har fått bud, men skambud dock förstår jag skambudarna då han är en glad amatör så att säga och har 'renoverat' men det är ju inte bra gjort och det mesta måste göras om. En del av estetiska skäl, annat för att försäkringen inte gäller annars. 

Han är sur på budgivarna (tre olika som har gett i stort sett samma bud oberoende av varandra) men jag kan som sagt förstå dem. Det ligger hus ute för bara några hundra tusen mer som är färdiga, mindre i stl förvisso, men färdiga. 

Jag försöker förklara för honom att de inte ser huset som han, de älskar inte huset och har ingen koppling till det så. Bara det faktum att hans fru ledsnade och krävde flytt annars skulle hon ta barnen och flytta själv borde ju säga honom något, men icke. 

De har redan flyttat och tanken var först att behålla detta som sommarstuga, men han har inte den tiden att ha ett radhus och sen detta också så nu ska det säljas. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-08-04 18:28
    Oj, jag råkade klicka iväg det.

Nåväl, jag har pratat med honom och sagt att det är budgivning på allt och inte på det bra sättet utan just nu skambudas det på allt. Ett av de hus som är mindre, men färdigt och bara lite lite dyrare än hans har legat nästan hela året utan att säljas, det har länge ståt budgivning pågår, men ingen summa finns att se så jag antar att det är budat en bra bit under utgångspris.

Kanske ska han gå ner i pris? Men ICKE det ska han inte, samtidigt som han börjar stressa för att det inte blir sålt.

Så, hur länge ska det ha gått mellan annonsens utläggande tills det anses ha legat ute länge? Så jag har något att delge honom, för vi ser som sagt att andra hus har legat längre, ytterst få säljs så snabbt som de gjorde förra året och ytterst få är det budgivning på så blir mycket högre än utgångspris.
    De hus som gått över utgångspris har gjort det med ca 1-5%. Förra året kunde det stiga med 20% eller mer. Jag upplever att han har förhoppningar som inte stämmer med verkligheten.
  • Svar på tråden Hur länge kan anses som länge när man säljer hus`?
  • Fjäril kär

Beror väl mycket på läget i landet, bostadsområdet, utbud och efterfrågan samt husets skick + pris när man pratar om längden på en försäljning.

Ett ruckel kan säljas på ett par veckor max nån månad om läget/området/potentialen är det rätta. Ett topprenoverat hus kan ta ett år att sälja om det ligger avsides och dåligt med förbindelser och noll  service.

Sen finns det ju alltid dom som egentligen inte vill sälja husen och gör vad dom kan för att "sabotera" för eventuella köpare på olika sätt så försäljningen drar ut på tiden och eventuellt uteblir... Då spelar det ingen roll hur bra huset än är. Då blir det svårsålt. 

• Anonym (Hemnet)

Jag tycker att det är länge om huset legat ute 1 månad utan budgivning. Nu med stigande räntor och elkostnader kommer många få sänka priset rejält på sina hus om dom ska få dom sålda.

• Anonym (hur länge?)
    Fjäril kär skrev 2022-08-04 18:32:12 följande:

Beror väl mycket på läget i landet, bostadsområdet, utbud och efterfrågan samt husets skick + pris när man pratar om längden på en försäljning.

Ett ruckel kan säljas på ett par veckor max nån månad om läget/området/potentialen är det rätta. Ett topprenoverat hus kan ta ett år att sälja om det ligger avsides och dåligt med förbindelser och noll  service.

Sen finns det ju alltid dom som egentligen inte vill sälja husen och gör vad dom kan för att "sabotera" för eventuella köpare på olika sätt så försäljningen drar ut på tiden och eventuellt uteblir... Då spelar det ingen roll hur bra huset än är. Då blir det svårsålt. 

Det här är både rätt ruckligt och ligger illa till vad gäller service. Det finns en busshållplats ca 15-20 min gångväg bort men det är snålt med bussturer. Ingen butik över huvud taget, inte ens en mack eller kiosk utan det är att ta bilen 10 min för att komma till närmsta butik. Och den butiken är inte så billig så de flesta åker nog 5 min till så de kommer till närmsta Willys. 

Men han verkar inte förstå. Jag tänkte först att han inte ville sälja, men det verkar så för hans fru verkar ok med att det är lite ruckligt, det går att ha som sommarhus ändå sa hon. 

• Anonym (hur länge?)
    Anonym (Hemnet) skrev 2022-08-04 18:34:59 följande:

Jag tycker att det är länge om huset legat ute 1 månad utan budgivning. Nu med stigande räntor och elkostnader kommer många få sänka priset rejält på sina hus om dom ska få dom sålda.

Ja, så tänker jag med, troligen kommer utbudet att öka markant nu i höst också, jag kollade idag senast på hemnet och gentemot sist jag kollade (i måndags) så har det kommit tre nya objekt. Ett där det står renoveringsobjekt och är i sämre skick än hans, lite dyrare, men större tomt, närmare busshållplats och fler bussturer. 

Ca tio min till närmsta Ica som dock är ett med ok priser, 15 min till Willys med bil. 

Övriga två var ännu lite dyrare, mindre, men färdiga. 

• Anonym (Hmm)

Några månader skulle jag säga.

• Anonym (Hmm)

Fråga: Varför behöver du prata med honom om att huset legat ute länge till försäljning?

• Anonym (hur länge?)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-04 18:49:22 följande:

Fråga: Varför behöver du prata med honom om att huset legat ute länge till försäljning?

Jag försöker ge honom lite perspektiv det hela och inse att hans önskepris och vad en köpare är villig att betala är två vitt skilda saker. 

Jag har själv ingen erfarenhet då jag inte har sålt något hus så tänkte jag att jag frågar här. 

Egentligen är det ju inte min sak, men eftersom han tog upp saken med mig, vilket han har gjort ett par ggr nu, och eftersom jag ligger hemma och är sjuk så kollade jag runt lite  

• Anonym (Cilla)

Hus kan vara svår sålda av olika anledningar, jag sålde ett hus i Östersund, ganska nybyggt, jag ville placera mig på toppen, Östersund hade topp husen ute på ca 6 milj för drygt två år sedan.

Detta gick tungt, kom många på visning, fick bara skambud, fick några seriösa 5,7 milj en erbjöd huset som det är, dvs inga besiktningar och friskrivning, men sålde inte, mäklaren riktigt frustrerad, jag plocka bort huset, vi gick ut igen ett halvår efter, bud bara upp till vanliga 5,7milj jag plocka bort huset, då bodde jag inte i den, bara lämnat möbler där, huset stod tomt och inte på marknaden nästan ett halvår till, helt plötsligt ringer det en kund, dom har följt huset och undrar om den ännu är till salu, ja men bara för 6 milj.
    Dom hade lyckat sälja sitt hus, varav dom aldrig kunde köpa medans jag hade ute huset, men så fort dom sålde köpte dom mitt.
    Jag har skrivit om mäklarens sätt på en tråd här på fl, hur han försökte tvinga mig, praka på en massa extra kostnader som homestylig, dolda fel försäkringar osv, dolda fel gäller inte vid nästan nybyggda, går inte o försäkra bort bygg missar jag gjort, varav en helt onödig försäkring han bokstavligen tjata i veckor om.

Ibland finns inte köparen där, bästa är om man kan ta det lugnt som jag, det kommer en köpare förr eller senare, har gjort likande i Umeå, tagit tillbaka när jag inte fått begärt eller uppskattat pris, Umeå var huset ute på 4,5 milj, gick inte o sälja, året därpå fick jag 5,6 milj. så ta det bara lugnt, har inte panik o sälja, gå ut i god tid, planera efter ni fått en köpare.

• Embla twopointoh
    Anonym (hur länge?) skrev 2022-08-04 18:23:05 följande:
    Hur länge kan anses som länge när man säljer hus`?

Marknaden är ganska seg just nu för den som säljer har jag förstått. 

Jag har en bekant som säljer sitt hus nu och det har legat ute sedan början på juni. 

Han har fått bud, men skambud dock förstår jag skambudarna då han är en glad amatör så att säga och har 'renoverat' men det är ju inte bra gjort och det mesta måste göras om. En del av estetiska skäl, annat för att försäkringen inte gäller annars. 

Han är sur på budgivarna (tre olika som har gett i stort sett samma bud oberoende av varandra) men jag kan som sagt förstå dem. Det ligger hus ute för bara några hundra tusen mer som är färdiga, mindre i stl förvisso, men färdiga. 

Jag försöker förklara för honom att de inte ser huset som han, de älskar inte huset och har ingen koppling till det så. Bara det faktum att hans fru ledsnade och krävde flytt annars skulle hon ta barnen och flytta själv borde ju säga honom något, men icke. 

De har redan flyttat och tanken var först att behålla detta som sommarstuga, men han har inte den tiden att ha ett radhus och sen detta också så nu ska det säljas. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-08-04 18:28
    Oj, jag råkade klicka iväg det.

Nåväl, jag har pratat med honom och sagt att det är budgivning på allt och inte på det bra sättet utan just nu skambudas det på allt. Ett av de hus som är mindre, men färdigt och bara lite lite dyrare än hans har legat nästan hela året utan att säljas, det har länge ståt budgivning pågår, men ingen summa finns att se så jag antar att det är budat en bra bit under utgångspris.

Kanske ska han gå ner i pris? Men ICKE det ska han inte, samtidigt som han börjar stressa för att det inte blir sålt.

Så, hur länge ska det ha gått mellan annonsens utläggande tills det anses ha legat ute länge? Så jag har något att delge honom, för vi ser som sagt att andra hus har legat längre, ytterst få säljs så snabbt som de gjorde förra året och ytterst få är det budgivning på så blir mycket högre än utgångspris.
    De hus som gått över utgångspris har gjort det med ca 1-5%. Förra året kunde det stiga med 20% eller mer. Jag upplever att han har förhoppningar som inte stämmer med verkligheten.
    Jag älskar att kolla på Hemnet (trots att vi inte har några planer på att sälja/flytta just nu) och har följt husmarknaden i min kommun i över tio år. Personligen tycker jag nog att om ett "normalt" hus utan större fel ( =fuktskada, ligger tio meter från E20, saknar fungerande el och dylikt) är på marknaden mer än ett par veckor efter visning så har det legat ute länge. Nu med det ändrade ränteläget, kanske att ett par månader efter visning är länge.

För bara ett halvår sedan såldes många hus redan innan ordinarie visning, budgivningen kunde bli nästan hysterisk ibland, husen såldes ofta många procent över utgångspriset. Från sommaren nu har det ändrats, hus ligger ute länge, de säljs ofta för under utgångspris, och i många fall är det ett eller ett par bud utan att det säljs (förmodligen för att säljarna vill ha mer). Ett hus i min kommun som säkert hade gått för 4 miljoner innan sommaren, har legat ute sedan maj med ett utgångspris på 3 miljoner, och ingen har budat ...

Nu vet jag ju inte vad för bud som lagts på din väns hus, men det behöver väl inte vara skambud med tanke på dels den ändrade marknaden och dels att hans renoveringar är fult/undermåligt gjorda? Marknaden styrs trots allt av tillgång och efterfrågan, vad köparna är beredda att ge för ett objekt. Din vän får förmodligen bita i det sura äpplet och inse att hans förhoppning på pris inte är realistiskt. Svårt kanske för dig att få honom att fatta det, kanske lyssnar han på en mäklare? Ett hus som bara står tickar ju också pengar, och ju längre det står obebott, desto mer sjunker priset. Kanske också värt att påpeka för honom?

Dessutom, vad säger hans fru? Det är väl inte bara han som bestämmer för vilket pris de kan tänkas sälja huset för?
Svar på tråden Hur länge kan anses som länge när man säljer hus`?