• Chilistar

    Bostadsbidrag?

    Hejsan!
    Jag är en ensamstående mamma med 2 barn som är nyss fyllda 16 och 19.

    19 åringen har precis slutat gymnasiet och jag får inget bostadsbidrag för hen, men hen bor fortfarande hemma då hen tar ett sabbatsår.
    16 åringen får jag bostadsbidrag för för att hen skall börja gymnasiet.

    Då 19 åringen börjat jobba på timmar och tjänar ganska bra så ska hen börja betala för mat och husrum.

    Men nu blev jag livrädd. Ska jag anmäla detta till försäkringskassan?
    Vill inte bli återbetalningsskyldig.

    Någon som vet? Tacksam för svar! <3 

  • Svar på tråden Bostadsbidrag?
  • Anonym (FK)

    Jag jobbar inom bostadsbidrag, är på semester men svarar ändå (skickar fakturan sen till dig ;) ). Nej du behöver inte anmäla det till FK. Är ju inte som så att du registerar betalningen av husrum och mat från ditt barn som inkomst till Skatteverket. Enda inkomst som ska tas med är: All form av skattepliktig inkomst. Tillgångar. CSN (även stipendier) och Etableringsersättning.

    Hoppas du fick svar på din fråga!

  • Chilistar

    Tack!
    Nu kan jag sova gott om natten.
    Jag kan bjuda på en kopp kaffe <3
    Och hoppas du kan njuta av din semester.

  • SaraL77

    Beror helt på hur mycket du tänkt att barnet ska betala men jag skulle absolut inte uttrycka mig så säkert som användaren "FK" gör. Du gör nog klokast i att vända dig direkt till fk.

  • Drottningen1970
    Anonym (FK) skrev 2022-08-05 22:58:35 följande:

    Jag jobbar inom bostadsbidrag, är på semester men svarar ändå (skickar fakturan sen till dig ;) ). Nej du behöver inte anmäla det till FK. Är ju inte som så att du registerar betalningen av husrum och mat från ditt barn som inkomst till Skatteverket. Enda inkomst som ska tas med är: All form av skattepliktig inkomst. Tillgångar. CSN (även stipendier) och Etableringsersättning.

    Hoppas du fick svar på din fråga!


    Fast vad säger du nu? TS har ju ett barn mindre hemma som hon är försörjningsskyldig för och som boende i hushållet förväntas betala sin del av hyran.  Det påverkar ju självklart hur mycket bostadsbidrag man får. Du påstår väl inte att det är fritt fram att ta in ett gäng inneboend, ta ut hyra och samtidigt få bostadsbidrag ?
  • Anonym (S)

    När man räknar ut boendekostnaden så tar man hänsyn till inneboende och barns inkomster.

  • Anonym (FK)

    Som sagt, jag jobbar med bostadsbidrag. Så TS kan lugnt sova gott inatt med vetskapen om att det jag säger stämmer! Vi gör inneboendeavdrag för personer som bor inneboende, avdraget görs på barn med om barnet har fyllt 20 år. Om ett barn som är mellan 18-20 år bor inneboende och inte går gymnasie eller motsvarande görs inget inneboendeavdrag, utan barnet räknas helt enkelt inte med i hushållet. Dvs blir det som att barnet inte bor där. Om 19 åringen bor kvar efter att hen har fyllt 20 år kommer ett inneboendeavdrag att göras (om utrymme finns) vare sig barnet betalar en del av hyran eller ej, spelar ingen roll.

  • Anonym (FK)
    Anonym (S) skrev 2022-08-05 23:33:06 följande:

    När man räknar ut boendekostnaden så tar man hänsyn till inneboende och barns inkomster.


    Barns tillgångar* - inte inkomster. Men bara om barnet räknas med i bidragshushållet. 19 åringen kan ha 10 miljoner i tillgångar, så länge hen inte räknas med i hushållet eftersom barnet är klar med skolan, påverkar det ingenting.
  • Anonym (S)
    Anonym (FK) skrev 2022-08-05 23:43:07 följande:
    Barns tillgångar* - inte inkomster. Men bara om barnet räknas med i bidragshushållet. 19 åringen kan ha 10 miljoner i tillgångar, så länge hen inte räknas med i hushållet eftersom barnet är klar med skolan, påverkar det ingenting.
    Då får du be FK att ändra på sin hemsida, eftersom där står vad som påverkar boendekostnaden. 
  • Anonym (FK)

    Har jobbat med bostadsbidrag i flera år, hade varit urkass på mitt jobb om jag inte hade vetat om att ens barns inkomster måste tas med. Det står inte så på FKs hemsida heller. Tycker det är skrämmande att du sprider fel information utan någon källa på det, för du får gärna visa vart på hemsidan det står.

    Ville bara hjälpa TS så hon slipper ringa in och förmodligen vänta länge i kön. Men om TS känner sig osäker så är du välkommen att ringa till oss på måndag för att få bekräftat det jag sagt! :) Har nu sagt mitt och om någon vill spekulera vidare så får den gärna göra det.

  • Anonym (FK)
    Anonym (S) skrev 2022-08-05 23:46:20 följande:
    Då får du be FK att ändra på sin hemsida, eftersom där står vad som påverkar boendekostnaden. 
    Efter lite forskning på vår hemsida ser jag nu att bostadstillägg kan påverkas av ens barns inkomst. Kanske du råkat förväxla bostadsbidrag och bostadstillägg? Har sen jag började på FK bara jobbat inom bostadsbidrag så kan inte uttala mig om andra förmåner.
  • SaraL77
    Anonym (FK) skrev 2022-08-06 00:03:15 följande:

    Har jobbat med bostadsbidrag i flera år, hade varit urkass på mitt jobb om jag inte hade vetat om att ens barns inkomster måste tas med. Det står inte så på FKs hemsida heller. Tycker det är skrämmande att du sprider fel information utan någon källa på det, för du får gärna visa vart på hemsidan det står.

    Ville bara hjälpa TS så hon slipper ringa in och förmodligen vänta länge i kön. Men om TS känner sig osäker så är du välkommen att ringa till oss på måndag för att få bekräftat det jag sagt! :) Har nu sagt mitt och om någon vill spekulera vidare så får den gärna göra det.


    Den enda som sprider fel information är du och ingen annan. Att du trollar på ts bekostnad är riktigt sorgligt och att du använder fk som avsändare på dina tramsinlägg är bara tragiskt och inget annat.
  • Anonym (S)
    Anonym (FK) skrev 2022-08-06 00:08:56 följande:
    Efter lite forskning på vår hemsida ser jag nu att bostadstillägg kan påverkas av ens barns inkomst. Kanske du råkat förväxla bostadsbidrag och bostadstillägg? Har sen jag började på FK bara jobbat inom bostadsbidrag så kan inte uttala mig om andra förmåner.
    Hittat i en facebook tråd att FK svarar att det endast är föräldrarnas inkomst som påverkar. Antagligen har jag missuppfattat eller så står det otydligt. 
Svar på tråden Bostadsbidrag?