• Anonym (kuken)

csn-skuld

har 250.000 kr i studieskuld.

smart att betala av en större del om man har möjlighet då räntan ökar eller låta pengar i aktier växa sig större så att man kan betala av skiten med dessa pengar ist?

hur tänker ni?

• Svar på tråden csn-skuld
  • Elin pelin

Betalar du av i förtid så får du betala ränteskillnadsersättning. Jag personligen har valt att inte betala av i förtid av den anledningen. Historiskt har börsen gått upp 7% i genomsnitt och det är betydligt mer än räntan men klart att det hade varit skönt att slippa betala csn var månad men huvudet får bestämma över magkänslan i detta fallet!

• Anonym (Hon som målar fan)

Jag valde att betala av så fort som möjligt för att slippa ha det hängande över mig vid framtida föräldraledighet, arbetslöshetsperioder eller sjukskrivningar. När jag tog bolån fick jag lite bättre villkor pga att jag i övrigt är helt skuldfri. 

Min bild är att så länge man är frisk och i arbete lönar det sig inte ekonomiskt att betala av CSN-lånet. Men det vet man ju inte i förväg hur länge man kommer att vara. Jag tror man ska utgå från sin personlighet när man väljer hur man gör. Blir man stressad av att vara skuldsatt (that?s me!) eller är man chill med det? 

• nnnnnnnn

2022 är räntan 0% på studielånen så kan du investera så att du får ut bättre än det så är det ju smartare att behlla lånet och betala av alla andra lån först eller om du är helt utan lån för övrigt så investerar du (om du kan få mer avkastning än 0%) och betalar av enligt avbetalningsplanen tills dess att du känner att du vill betala av hela tex när du har ökat dina sparpengar såpass mycket att du kan ta 250 000 kr utan att bli helt utan sparpengar.

Det är visserligen på gång med räntehöjning men förslaget är att räntan nästa år ska vara 0,5% så samma sak där - kan du investera och få mer avkastning än 0,5% så är det smartare än att betala av på lånet.

• Anonym (A)
    Anonym (Hon som målar fan) skrev 2022-08-07 11:22:14 följande:

Jag valde att betala av så fort som möjligt för att slippa ha det hängande över mig vid framtida föräldraledighet, arbetslöshetsperioder eller sjukskrivningar. När jag tog bolån fick jag lite bättre villkor pga att jag i övrigt är helt skuldfri. 

Min bild är att så länge man är frisk och i arbete lönar det sig inte ekonomiskt att betala av CSN-lånet. Men det vet man ju inte i förväg hur länge man kommer att vara. Jag tror man ska utgå från sin personlighet när man väljer hur man gör. Blir man stressad av att vara skuldsatt (thats me!) eller är man chill med det? 

+1
Svar på tråden csn-skuld