• Anonym (hyresvärd)

    Är hyresvärden ansvarig för markiser?

    Jag har ett gammalt hyreshus som jag ärvt sen några år tillbaks. En lägenhet har markiser till 6 fönster och nu säger hyresgästen att de tycker markiserna är väldigt tröga att använda och att de inte orkar dra upp och ner dom längre. De frågade då om jag kan köpa nya till dom. Markiserna har vad jag vet satts upp första gången av en annan hyresgäst för över 30 år sedan. Men inte säker på att det finns kvar några kvitton på det.

    Har jag skyldighet som hyresvärd att sätta upp nya till hyresgästen, eller är det hyresgästen som får stå för det?

  • Svar på tråden Är hyresvärden ansvarig för markiser?
  • Anonym (Ollie)

    Jag TROR att om markiserna redan satt där när de flyttade in så blir det ditt ansvar även om det var en tidigare hyresgäst som satte dit dem.

    Annars hade ni fått skriva i kontraktet att markiser sköts av hyresgästen.

  • FredrikLiksom

    Jag tror inte ens en hyresvärd är tvungen att tillhandahålla persienner eftersom jag fick fixa/laga dessa själv i min hyresrätt. Det är dock 15 år sedan men jag har svårt att tro att detta ändrats.

    Därför tror jag inte du är skyldig att åtgärda det. Dock så kan du ju erbjuda dig att fixa det mot en mindre höjning av hyran. 


    Annars får du väl kolla med hyresgästföreningen för att veta säkert.

  • Anonym (M)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-08-07 11:13:17 följande:
    Jag TROR att om markiserna redan satt där när de flyttade in så blir det ditt ansvar även om det var en tidigare hyresgäst som satte dit dem. Annars hade ni fått skriva i kontraktet att markiser sköts av hyresgästen.

    Det är vad jag också har läst mig till. Dock vet jag att värden på något sätt kan skriva sig fri från ansvar för persienner, så det kanske går med markiser också. Men i så fall borde det nog gjorts i samband med att den som satte upp markiserna flyttade ut.
  • Anonym (Standard)

    Eftersom det inte är standard för alla lägenheter skulle jag som hyresgäst inte räkna med att ni ersätter dem. Den som satt upp dem borde tagit med dem när de flyttade, återställt lght till ursprungligt skick. 
    Om ni lagar dem finns risk att övriga också vill ha markiser. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Standard) skrev 2022-08-07 11:43:09 följande:
    Eftersom det inte är standard för alla lägenheter skulle jag som hyresgäst inte räkna med att ni ersätter dem. Den som satt upp dem borde tagit med dem när de flyttade, återställt lght till ursprungligt skick.  Om ni lagar dem finns risk att övriga också vill ha markiser. 

    Det är helt okej att ha olika standard i olika lägenheter i samma hus. En del hyresvärdar erbjuder till och med möjlighet att välja till saker som extra stor frys eller parkett på alla golv och så sätts hyran därefter.
  • Anonym (Ninni)

    Hyresvärden ansvarar för det som fanns i bostaden när hyresgästen flyttade in. 

  • Anonym (Standard)
    Anonym (M) skrev 2022-08-07 11:50:04 följande:

    Det är helt okej att ha olika standard i olika lägenheter i samma hus. En del hyresvärdar erbjuder till och med möjlighet att välja till saker som extra stor frys eller parkett på alla golv och så sätts hyran därefter.
    Jo om det är så men det är inte det hos alla bolag. Jag har inte det nu men i förra bolaget kunde man välja lite olika saker. 
  • Anonym (Standard)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-08-07 11:55:38 följande:

    Hyresvärden ansvarar för det som fanns i bostaden när hyresgästen flyttade in. 


    Det tror inte jag. Det innebär att om en hyresgäst fixar t.ex inglasning till balkong så blir hyresvärd ansvarig utan att veta om det är riktigt gjort. Även en markis, är den monterad korrekt? 
  • Anonym (Ollie)
    Anonym (Standard) skrev 2022-08-07 12:05:38 följande:
    Det tror inte jag. Det innebär att om en hyresgäst fixar t.ex inglasning till balkong så blir hyresvärd ansvarig utan att veta om det är riktigt gjort. Även en markis, är den monterad korrekt? 
    Hyresvärden ska ju dock göra en besiktning mellan varje hyresgäst.

    Om en tidigare hyresgäst inte utfört korrekt arbete kan hyresvärden kräva återställning och betalning för detta.

    När hyresvärden sedan låter ny hyresgäst flytta in så  är hyresvärden ansvarig att behålla samma standard.
  • Anonym (Standard)
    Anonym (Ollie) skrev 2022-08-07 12:19:35 följande:
    Hyresvärden ska ju dock göra en besiktning mellan varje hyresgäst.

    Om en tidigare hyresgäst inte utfört korrekt arbete kan hyresvärden kräva återställning och betalning för detta.

    När hyresvärden sedan låter ny hyresgäst flytta in så  är hyresvärden ansvarig att behålla samma standard.
    Det säger jag inte emot. Om hv godkänt installering/montering är det ett annat läge. 

    Här är det folk som pga arv blivit hyresvärdar, inte  vet vad som gäller och nu söker info på FL
    Inte första ggn heller.
    Det skulle vara ett större observandum för mig som hyresgäst än ev.   markiser. 
Svar på tråden Är hyresvärden ansvarig för markiser?