• Sun 7 Aug 2022 23:00
    1991 visningar
    8 svar
    8
    1991

    Någon hobbypsykolog här?

    Vilken typ av människa är i perioder likgiltig och hemsk mot sin partner men supertrevlig när andra människor är i närheten?
    Min sambo kan i omgångar få nåt fel mot mig. Händer nån gång i månaden och pågår 1-5 dagar, oftast tills jag ber om ursäkt för vad än han är sur över eller att vi har sex där han säger hur dum jag är och att jag borde fattat bla bla bla osv. Sen blir han glad igen och känner att han kan vara nära mig. Vi är just nu i en sån period och jag kan bara inte förstå honom och hans beteende mot mig. Hade vi inte haft barn hade jag nog lämnat men jag vill inte ge upp innan jag vet att jag gett allt en ärlig chans, även om jag förstår att det troligen är han som måste göra den största förändringen.

    Denna gång blev han sur över att han trodde jag använde telefonen när vi var ifrån varandra. Han tycker jag använder den för mycket och hittar på egna sanningar om vad jag gör. Han har stora problem med mitt användande av sociala medier trots han använder det själv. Jag använder det knappt bör tilläggas. Han pikar mig så fort vi är ensamma. Och han är totalt likgiltig gentemot mig som människa, partner. Han kan knuffa till mig för att han är så irriterad, kommentera spydiga saker om telefonen framför barnen.

    Är hans Narcissist? Har han någon annan diagnos? Han skulle aldrig söka hjälp.. Vad tusan kan jag göra. Denna gång har jag bestämt mig för att inte vika mig, vi är inne på sjätte dagen nu. Jag är orolig för vad som kommer bli av detta men jag orkar seriöst inte med det här maktspelet nå mer. Jag är oftast inte så här stark, det brukar vanligtvis knäcka mig helt.
  • Svar på tråden Någon hobbypsykolog här?
  • Anonym (S)
    Sun 7 Aug 2022 23:04
    #1
    En488 skrev 2022-08-07 23:00:09 följande:
    Någon hobbypsykolog här?
    Vilken typ av människa är i perioder likgiltig och hemsk mot sin partner men supertrevlig när andra människor är i närheten?
    Min sambo kan i omgångar få nåt fel mot mig. Händer nån gång i månaden och pågår 1-5 dagar, oftast tills jag ber om ursäkt för vad än han är sur över eller att vi har sex där han säger hur dum jag är och att jag borde fattat bla bla bla osv. Sen blir han glad igen och känner att han kan vara nära mig. Vi är just nu i en sån period och jag kan bara inte förstå honom och hans beteende mot mig. Hade vi inte haft barn hade jag nog lämnat men jag vill inte ge upp innan jag vet att jag gett allt en ärlig chans, även om jag förstår att det troligen är han som måste göra den största förändringen.

    Denna gång blev han sur över att han trodde jag använde telefonen när vi var ifrån varandra. Han tycker jag använder den för mycket och hittar på egna sanningar om vad jag gör. Han har stora problem med mitt användande av sociala medier trots han använder det själv. Jag använder det knappt bör tilläggas. Han pikar mig så fort vi är ensamma. Och han är totalt likgiltig gentemot mig som människa, partner. Han kan knuffa till mig för att han är så irriterad, kommentera spydiga saker om telefonen framför barnen.

    Är hans Narcissist? Har han någon annan diagnos? Han skulle aldrig söka hjälp.. Vad tusan kan jag göra. Denna gång har jag bestämt mig för att inte vika mig, vi är inne på sjätte dagen nu. Jag är orolig för vad som kommer bli av detta men jag orkar seriöst inte med det här maktspelet nå mer. Jag är oftast inte så här stark, det brukar vanligtvis knäcka mig helt.
    Han är elak, respektlös och misshandlar dig. Tror du att det hjälper att få en diagnos på honom?
    Är detta ett familjeliv era barn ska växa upp i?
    I stället för att försöka förstå honom, så lämna honom. För barnens skull.
  • Sun 7 Aug 2022 23:30
    #2

    Låter som PMS.

  • Sun 7 Aug 2022 23:32
    #3
    Anonym (S) skrev 2022-08-07 23:04:21 följande:
    Han är elak, respektlös och misshandlar dig. Tror du att det hjälper att få en diagnos på honom?
    Är detta ett familjeliv era barn ska växa upp i?
    I stället för att försöka förstå honom, så lämna honom. För barnens skull.
    Problemet med det är rädslan att barnen ska växa upp i detta varannan vecka, jag har sett hur han är mot sina egna äldre barn. Givetvis såg jag detta först efter vi fått vårt. Samt att jag har en liten gnutta hopp att han ska förändras. Han har förvisso lovat att barnen kommer med mig om vi separerar, men gud vet vad en gör när det väl beger sig. Han är så inställsam, alla älskar honom och jag är den tråkiga utåt sett som inte ler och som drar mig undan. Men hur ska man kunna le när någon gör så här sedan hör man samma person prata gott om mig till andra? Jag förstår kommentaren, tack snälla för svaret <3 men jag skulle så gärna hoppas att de finns någon annan lösning att prova innan jag ger upp detta. Han är fin med barnen till 95%.. ingen skulle tro mig om jag berättade denna sida om honom. :(
  • Sun 7 Aug 2022 23:34
    #4
    Tow2Mater skrev 2022-08-07 23:30:47 följande:

    Låter som PMS.


     Ursäkta om jag är helt off här men kan killar ha PMS? 
  • Anonym (Been there)
    Mon 8 Aug 2022 00:23
    #5

    En typisk narcissis! 
    Lämna du kommer att gå under

  • Mon 8 Aug 2022 00:53
    #6
    En488 skrev 2022-08-07 23:34:06 följande:
     Ursäkta om jag är helt off här men kan killar ha PMS? 
    Kan de ha förlossningsdepression kan de säkert ha nån slags månatlig hormonsvängning också.
  • Anonym (Bull)
    Mon 8 Aug 2022 01:00
    #7

    Hej,
    jag lider med dig och dina barn! 


    jag känner igen beteendet som du beskriver hos mitt ex, som tackolov är mitt ex idag, innan jag hann skaffa barn med honom. Han var nog inte direkt nedlåtande mot mig, men han körde silent treatment i veckor utan att jag visste varför. Han av och på humör var riktigt jobbigt, ena dagen var Du inne i värmen, nästa dag i kylan. Och han gav sig aldrig, alltid var det jag som skulle be om ursäkt. Och han fick mig alltid tro att det var mitt fel (fast jag visste att det inte var det men lite mindfuckad blir en ju).


    på stället jag jobbade på då gjorde han ett personlighetstest. Min kollega gav honom feedback och hon sa inget till mig då, men efter att det tagit slut sa hon: bra att det är slut, han var en typisk narcissist och inget bra för dig. Hon berättade att han har en sån profil som gör att folk älskar honom för de tror att han är intresserad av dem och deras problem, men det är han egentligen inte. Han kanske villl lösa ett problem kanhända, men han skiter fullkomligt i dig. såna som han kan ofta komma att få högre Poster (de kommer undan). och gissa vad, han är chef idag!

    Han dumpade mig för en annan när jag var på botten av olika anledningar och han betedde sig verkligen illa och iskallt efteråt.

    Jag tror du kan ha att göra med en narcissist av något slag, Som någon annan skrev, akta dig och spring!

     Kanake klarar sig barnen bättre när de slipper vara kärlekspartners, men du är illa ute om du inte går. Nu var det ju inte det här rådet Du bad om men det här är om han är narcissist eller ett uns lik mitt ex.

    Är han inte det och du har lite hopp, då behöver du nog få in en medlare av något slag. Han verkar inte ha den Respekten (vilket många inte har för varandra ett par år in i relationen, det är ju inte unikt) för dig ensamt   Utan bra vore om du får stöd av terapeut eller annan person som han ser upp till som tar ditt parti. Så han får ögonöppnare.

    Att hålla på att vänta ut varandra (6:e dagen) är inget bra, jag har varit där, och det finns mkt bättre att få. Om barnen är små ff så försök vänta ut honom ett par år och sen lämna.

    Sorry, det var nog tyvärr det jag hade. 


    Styrkekramar!

  • Anonym (Usch)
    Fri 19 Aug 2022 19:29
    #8

    Narcissist i nån form lr borderline me narcissistisk personlighetsstörning.. ja har levt me en sån! Han tog nästan livet av mig! LÄMNA!

Svar på tråden Någon hobbypsykolog här?