• Nevelinane

    Någon som vill följas åt?

    Hej, jag undrar om det finns någon som vill följas åt kring viktminskning?
    Prata om schema för hur man lägger upp dagarna, 
    Hitta sätt att röra sig på osv.
    När man är super size så känner man kanske inte för att gå till ett gym, så jag brukar ägna mig åt att promenera och vill gärna utöka vandring som motionsform. Någon som tänker lika?

  • Svar på tråden Någon som vill följas åt?
  • Tufftomat

    Hej.

    Jag kör nog mitt eget rally men jag skulle kunna ge lite input och tips.
    (Tänk på att promenader inte kommer ge en stor viktnedgång, men det händer saker i kropp och själ som gör att det blir roligare att hålla en bättre kosthållning)

    Jag har kämpat med vikten i säkert 5 år nu (toppade med BMI på 33). Anledningen till att jag har misslyckats var att jag tänkte kortsiktigt.
    När jag tittade i min stegapp såg jag att jag de senaste åren snittat typ 5000 steg om dagen och i vintras hade jag vissa dagar svårt att bara gå en kortpromenad.

    Så i mitten av mars sket jag i att sätta ett mål på 10000 steg om dagen och nöjde mig med 8000. Det var ett helt möjligt mål. Efter tre veckor gick humöret upp markant, det gjorde inte ont när jag promenerade och jag hade lite bättre flås. Då började jag öka målen lite varje månad.

    Nu snittar jag ca 11000. Jag tar varje chans jag har till att ta en powerwalk även om det bara kanske är 10 minuter. 

    När det gäller kosten så matloggade jag ett par veckor bara för att lära mig hur mycket kalorier mat innehåller.
    Det finns även räknare på nätet där man kan räkna ut hur många kalorier man ska äta för att hålla sig på sin nuvarande vikt och hålla sig under det. Resten är ren matematik, 7000 kalorier är ett kilo.

    Än så länge har jag bara mjukstartat och har delat upp viktresan i tre halvårsbitar.
    Halvår 1 = Bryta trenden och testa mig fram vad som fungerar
    Halvår 2 = Hålla i promenaderna och reducera kaloriintaget ytterligare.
    Halvår 3 = Börja träna ordentligt (cykling, springa etc).

    Hitills har jag gått ned 7 kilo. Det kanske inte låter så mycket, men har som sagt bara mjukstartat.
    Min bästa upplevelse var när jag bara tappat typ 4 kilo, stod och speglade mig och kände mig lite låg, och min dotter säger till mig -"Men pappa, du har ju blivit smalare".

    Slutsats.
    1. Sätt rimliga och långsiktiga mål. Har du stegmål är månadssnittet viktigare än att man missar dagsmålen några dagar.
    2. Matlogga och räkna.
    3. Väg dig en eller max 2 gånger i veckan (inte för ofta för man kan bli nedslagen om man inte gått ned så mycket som förväntat). Jag brukar försöka väga in fredag morgon, då är föregående helgs synder ur kroppen.
    4. Och viktigast av allt. Allt man gör ger något. Orkar man en dag inte gå en halvtimmes promenad så nöj dig med en kvart.

    Lycka till!

Svar på tråden Någon som vill följas åt?