• Anonym (Ts)
    Mon 8 Aug 2022 14:43
    12761 visningar
    29 svar
    29
    12761

    Sticker och kliar i kroppen. Orolig. Är det någon med erfarenhet?

    Har sedan imorse haft stickningar i händer, fötter, ansikte och ben. Måste även klia mig i ansiktet hela tiden. 


    Vid snabb googling har jag fått MS så fortsätter inte att läsa. 


    Är det någon som haft dessa symtom? Har haft en lång period av utmattningssyndrom, men vet inte om dessa symtom beror på det? Även en period där ögonlocket rycker.

  • Svar på tråden Sticker och kliar i kroppen. Orolig. Är det någon med erfarenhet?
  • Anonym (Logik­)
    Mon 8 Aug 2022 14:45
    #1
    +1

    Du har definitivt inte helt plötsligt fått ms. Stress, utmattning, värmeutslag, borrelia, insektsbett, överkänslig mot nytt tvättmedel eller liknande är mycket mer troligt. Om det blir värre eller inte går över kontaktar du V.c för råd och hjälp.

  • Anonym (Bäst att kolla upp)
    Mon 8 Aug 2022 14:47
    #2
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-08 14:43:04 följande:
    Sticker och kliar i kroppen. Orolig. Är det någon med erfarenhet?

    Har sedan imorse haft stickningar i händer, fötter, ansikte och ben. Måste även klia mig i ansiktet hela tiden. 


    Vid snabb googling har jag fått MS så fortsätter inte att läsa. 


    Är det någon som haft dessa symtom? Har haft en lång period av utmattningssyndrom, men vet inte om dessa symtom beror på det? Även en period där ögonlocket rycker.


    Det kan bero på en uppsjö av saker och behöver inte vara MS. Vet inte hur gammal du är men det kan även hjälpa för svar.

    Men det kan säkert vara stressrelaterat och även om det troligtvis inte är det så fick jag liknande symptom en gång av en långvarig användning av preworkout på gym, framförallt av aminosyran Beta-alanin som finns naturligt i kroppen och kan ge liknande symptom vid ett högre intag.

    Oavsett bör du kanske gå och kolla upp vad det rör sig om hos en läkare, hoppas det är något smått och tillfälligt bara
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 8 Aug 2022 21:41
    #3
    Anonym (Bäst att kolla upp) skrev 2022-08-08 14:47:17 följande:
    Det kan bero på en uppsjö av saker och behöver inte vara MS. Vet inte hur gammal du är men det kan även hjälpa för svar.

    Men det kan säkert vara stressrelaterat och även om det troligtvis inte är det så fick jag liknande symptom en gång av en långvarig användning av preworkout på gym, framförallt av aminosyran Beta-alanin som finns naturligt i kroppen och kan ge liknande symptom vid ett högre intag.

    Oavsett bör du kanske gå och kolla upp vad det rör sig om hos en läkare, hoppas det är något smått och tillfälligt bara

    Jag är kvinna, 33 år gammal. 


    Minns du hur länge du hade dessa stickningar då? Men sådana stickningar brukar jag få av pwo med. Precis sådana förutom att jag inte dricker pwo.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Mon 8 Aug 2022 21:42
    #4
    Anonym (Logik) skrev 2022-08-08 14:45:38 följande:

    Du har definitivt inte helt plötsligt fått ms. Stress, utmattning, värmeutslag, borrelia, insektsbett, överkänslig mot nytt tvättmedel eller liknande är mycket mer troligt. Om det blir värre eller inte går över kontaktar du V.c för råd och hjälp.


    Försöker tänka det med. Men googlar jag är det ms. Har haft dessa besvär sedan imorse allfså. Kliar även på diverse ställen på kroppen. Stickningarna har mest varit på händer/armar. Så orolig att ngt är fel.
  • Anonym (A)
    Mon 8 Aug 2022 21:42
    #5
    Anonym (Logik) skrev 2022-08-08 14:45:38 följande:
    Du har definitivt inte helt plötsligt fått ms. Stress, utmattning, värmeutslag, borrelia, insektsbett, överkänslig mot nytt tvättmedel eller liknande är mycket mer troligt. Om det blir värre eller inte går över kontaktar du V.c för råd och hjälp.
    Håller med
  • Anonym (Peppy­)
    Mon 8 Aug 2022 23:51
    #6
    Anonym (Logik) skrev 2022-08-08 14:45:38 följande:

    Du har definitivt inte helt plötsligt fått ms. Stress, utmattning, värmeutslag, borrelia, insektsbett, överkänslig mot nytt tvättmedel eller liknande är mycket mer troligt. Om det blir värre eller inte går över kontaktar du V.c för råd och hjälp.


    Troligen är det värmen som gör det, och att du svettas. Detta leder till uttorkad hus som i sin tur leder till klåda. 

    Duscha av dig innan du lägger dig med svalt eller kallt vatten så så försvinner stor del av klådan. 

    Ena annan orsak kan vara skabb. Sovit på hotell utomlands eller mindre bra hotell i Sverige? BNB? AirBNB? Sällan de byter lakan, och då kan det finns en risk att man får skabb. 

    Nästy shit. 
  • Anonym (Bäst att kolla upp)
    Tue 9 Aug 2022 13:19
    #7
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-08 21:41:26 följande:

    Jag är kvinna, 33 år gammal. 


    Minns du hur länge du hade dessa stickningar då? Men sådana stickningar brukar jag få av pwo med. Precis sådana förutom att jag inte dricker pwo.


    Intressant!

    Jag fick dem oftast när jag blev arg eller varm och när jag blev varm började det sticka sen blev jag arg och då stack det mer haha...

    Men jag slutade helt med pwo och då försvann dem efter typ 1,5 veckor men kom lite då och då i kanske 2-3 veckor. Tror att jag blev överkänslig mot beta alanin.
  • Anonym (Nej)
    Tue 9 Aug 2022 19:28
    #8

    Symtomen på MS kommer mer smygande och finns inte bara där över en natt. Så ta det lugnt och avvakta lite, stressa mindre.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 9 Aug 2022 19:50
    #9
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-09 19:28:27 följande:

    Symtomen på MS kommer mer smygande och finns inte bara där över en natt. Så ta det lugnt och avvakta lite, stressa mindre.


    Hur då smygande?
    Detta kom ju från ingenstans. Efter jag haft ögonlocksryckningar i en månad.
    har dock varit lite bättre idag med stickningarna än igår även fart de finns kvar.
  • Anonym (Jjj)
    Tue 9 Aug 2022 20:17
    #10

    Loppor som biter snett?

Svar på tråden Sticker och kliar i kroppen. Orolig. Är det någon med erfarenhet?