• Lullesmamma

    Kub-ultraljud och 40 år

    Hejsan 
    har en fråga till er som har varit med om Kub-ultraljud och i åldern 40 och över, dumma kommentarer undanbedes, frågar om tips och hur/om ni själva varit med om det och om ni fortsatt graviditeten.
    Idag har jag gjort Kub-ultraljudet, som jag är som person så klart jag ska göra allt stort och ser fan i allt direkt. Har ett barn sen innan på 12 år så detta blir mitt andra barn. Med en ny man. Jag blir 40 i Augusti. Idag gjorde jag som sagt kub-ultraljud och hade tydligen 1/65 i förhöjd risk till kromosomavvikelse. Så har även lämnat blodprov nu, Nipt heter de väl? Så absolut att jag behöver lite is i magen. Men ja egentligen min fråga eller vill kanske mest prata med andra som varit/är i denna ?situation?, fler som fått dessa resultat och är det så att NIPT testet alltid visar på att de är avvikelser eller hur ska jag ställa mig till allt? FÖRLÅT min otydlighet, jag e nog lite nere, vet att det inte behöver betyda något men känner jag behöver skriva av mig, ni får gärna berätta själv era upplevelser om ni varit i detta, har ni gått vidare? för vad jag förstår så sa barnmorskan på MVC att även om blodpriver visar en viss risk behöver det inte alltid visa sig att det kommer va downs syndrome. berätta gärna 


    Marre
  • Svar på tråden Kub-ultraljud och 40 år
  • Anonym (Inte riktigt samma)

    Jag hade Nyligen fyllt 39 när jag gjorde mitt kub, jag fick inte ens några siffror utan hon sa bara att det var låg risk.

    Ka ske det känns bättre om du ser det i %? 1/65 är ju 1,5% risk 

  • Lullesmamma

    Men då har du inte haft risk till någon avvikels eftersom det var låg. Jag fick reda på att det var risk för hög avvikelse pga min ålder. Så frågan e hur tillförlitliga de är. googlade lite angående det och tydligen är det inte ens riktigt framforskat om de tester är fullt förtroliga. 

  • Lullesmamma

    Klarice: förlåt jag verkar dum, men var kommer dina 2000 och varför låg min på 65? Haha sorry, tror jag fråga henne men fatta inte. Så om man har så låg som 1 via 65 som jag och eftersom 65 är lågt så e det hög risk men om jag haft 1/2000 så låg risk? 


     

  • Anonym4848
    Lullesmamma skrev 2022-08-08 17:32:47 följande:

    Klarice: förlåt jag verkar dum, men var kommer dina 2000 och varför låg min på 65? Haha sorry, tror jag fråga henne men fatta inte. Så om man har så låg som 1 via 65 som jag och eftersom 65 är lågt så e det hög risk men om jag haft 1/2000 så låg risk? 


     


    Precis, ju lägre siffra desto högre risk. Alltså, du fick 1/65 = Om du fick 65 barn så hade 1 av dem haft en kromosomavvikelse med de resultat du fick nu. Jämfört med en som fått 1/20 000 som behöver få 20 000 barn för att få en med kromosomavvikelse. Är du med?

    NIPT visar också en sannolikhet, alltså ingen sanning men det är mycket mer tillförlitligt än KUB. Om du får bra siffror på NIPT så är allt bra (väldigt liten risk att ett bra besked är fel), men får du hög risk även på det kommer du bli erbjuden ett moderkaksprov eller ett fostervsttensprov, de visar sanningen och ingen sannolikhet.
  • LinaWilk

    Jag är 40 och väntar barn nr 3. Väntar nu med på svar på Nipt.
    Jag fick 1 på 192 och bm sa att det är min ålder som drog ner siffran.
    Vi får snällt vänta till provsvaren kommer ❤️

  • Anonym (S)

    Jag var 43 och fick 1/20 000 men var väldigt nervös innan pga min ålder. Det bästa är nog att göra NIPT på en gång om man är runt 40 för att slippa plågas. Hur som helst, lycka till! Förhoppningsvis får du ett bra besked efter NIPT.

  • ElaineBenes

    Jag var 39 och fick 1/17. Var inte direkt chockad utan hade väntat mig att det kunde bli det resultatet. 
    Läkaren sa att det är ju ändå 16 gånger större chans att barnet inte har några avvikelser

    Gjorde fostervattenprov som inte visade något. Har däremot haft andra problem och missbildningar (fysiska) men som inte kunnat upptäckas innan rul och som inte beror på min ålder 

  • Alexa1986

    Jag är 36, fyller 37 om några månader, gjorde KUB i torsdags, blev lite panik med det då jag trott sen i december att jag fick missfall, då jag blött sen dess typ men sökte läkare då jag mått dåligt och trodde de var rester kvareftersom jag fortfarande blöder och fick då reda på att jag fortfarande var gravid i v.13+1(torsdags). På KUB fick jag 1:691(mellanrisk) på downs syndrom, så ska ta NIPT idag då jag ska på inskrivning då det var röd dag i torsdags. Dock var inte mina blodprover inräknade i KUB:en men bm sa att de gick utan, men jag är nojig som bara den. Vet att risken inte är jättehög men detta är mitt första barn, jag är även diabetiker typ-1 sen 20 år tillbaka så vet inte om det plus min ålder då kan påverka resultat, kommer inte ihåg måtten på nackspalt då allt var lite omtumlande i torsdags. Men ska fråga mer idag på inskrivningen och sen får jag väl bara hoppas på det bästa tills resultatet kommer. Känns dock som en evighet tills dess:(

  • Villvaraanonym83

    Jag är 39 år och väntar mitt andra barn i vecka 15. Gjorde KUB för en vecka sedan och fick hög sannolikhet för Trisomi 21 (1:104). Gjorde NIPT samma dag som KUB och väntar nu otåligt på resultatet. Barnmorskan som genomförde ultraljudet sa att allt såg fint ut, så det är ju antingen min ålder, mitt blodprov eller min övervikt som drar ner resultatet. Väntan är olidlig!

Svar på tråden Kub-ultraljud och 40 år