• ejw

Låga järndepåer, vart går gränsen?

Såg i min journal att mitt ferritin/järndepåerna ligger på 13. Referensvärden var 13-150 nånting så det ligger precis på undre gränsen. Men ser man ändå det som tomma/låga järndepåer? För ett halvår sedan låg det på 7,8 så har gått upp litegrann bara.
    Har försökt ta tabletter men magen protesterar och läkaren pratade om att få det intravenöst OM värdena var låga. Nån som vet vart läkarna drar gränsen för vad som räknas som lågt? Jag kommer ju få besked från läkaren men jag är lite otålig och vill dessutom höra om andras erfarenheter så jag har lite kött på benen.
    Har mycket symtom, kroppen mår inte bra.

Hb låg på 120 nu så också på gränsen?

• Svar på tråden Låga järndepåer, vart går gränsen?
  • Anonym (....)

Ferritin är inte detsamma som järndepåerna dock  

• nnnnnnnn

Har själv legat så lågt och det tog 2 år med 2 st niiferex/duroferon per dag för att komma upp i bra värde så be om intravenöst för att ha magproblem så länge var verkligen inget kul

• Anonym (Järnet)

Har du testat Sideral Forte? Min mage pajade av de vanliga sorterna, men då föreslog min b.m Sideral eftersom dom funkar på ett annat sätt och inte påverkar magen. Jag har haft nåt järnvärde 8 efter sent m.f och blev rekommenderad järntabletter. Tog Sideral och fick upp det igen. 

• ejw
    Anonym (....) skrev 2022-08-08 18:26:13 följande:

Ferritin är inte detsamma som järndepåerna dock  

Jo det är det. Bara att googla.
  • ejw
    Anonym (Järnet) skrev 2022-08-08 18:59:15 följande:

Har du testat Sideral Forte? Min mage pajade av de vanliga sorterna, men då föreslog min b.m Sideral eftersom dom funkar på ett annat sätt och inte påverkar magen. Jag har haft nåt järnvärde 8 efter sent m.f och blev rekommenderad järntabletter. Tog Sideral och fick upp det igen. 

Nej det tror jag inte jag har gjort men bra att veta om jag behöver fortsätta med tabletter! Tack för tipset!
    Järnvärde och järndepåer (ferritin) är olika värden, kan dock inte se att de tog järnvärdet nu men kan vara så att det provsvaret inte har kommit än!
    nnnnnnnn skrev 2022-08-08 18:33:01 följande:

Har själv legat så lågt och det tog 2 år med 2 st niiferex/duroferon per dag för att komma upp i bra värde så be om intravenöst för att ha magproblem så länge var verkligen inget kul

Äh fy det orkar jag inte! Jag har kunnat ta en tablett om dagen men mer går inte tror jag, vågar inte riskera att magen krånglar ännu mer än nu.
    Får göra det!
  • Anonym (Roten)

Men varför 

De måste ju kolla upp varför depåerna är låga. Om du äter en allsidig kost med kött och fisk så borde du ha normala värden. De måste kolla tarmen. Du kanske har läckande tarm eller blod i avföringen som du inte kan se med blotta ögat. Du måste ta prover. Säg åt dem att kolla din avföring om det finns spår av blod.

• ejw
    Anonym (Roten) skrev 2022-08-08 20:23:55 följande:

Men varför 

De måste ju kolla upp varför depåerna är låga. Om du äter en allsidig kost med kött och fisk så borde du ha normala värden. De måste kolla tarmen. Du kanske har läckande tarm eller blod i avföringen som du inte kan se med blotta ögat. Du måste ta prover. Säg åt dem att kolla din avföring om det finns spår av blod.

Ja jag tror att jag vet varför. Hade ett rätt illa självskadebeteende tidigare då jag förlorade ganska mycket blod regelbundet. Dock inte längre! Plus att jag äter dåligt så får nog inte i mig tillräckligt via maten, inte tillräckligt nu när det är så lågt i alla fall!

• Anonym (Roten)
    ejw skrev 2022-08-08 21:37:37 följande:

Ja jag tror att jag vet varför. Hade ett rätt illa självskadebeteende tidigare då jag förlorade ganska mycket blod regelbundet. Dock inte längre! Plus att jag äter dåligt så får nog inte i mig tillräckligt via maten, inte tillräckligt nu när det är så lågt i alla fall!

Vad bra att du har slutat med självskadebeteendet! Starkt av dig att ta dig ur det.
    Jag skulle börja ändra på kosten istället för att hålla på med järntabletter som gör så du blir hård i magen osv 
    Hellre äta lite lever och blodpudding några gånger i veckan, det är både billigt och nyttigt. Tycker du inte om smaken så håll för näsan och få i dig några bitar åt gången. Mycket bättre för magen också.
    Sen har jag läst att det är bättre att få i sig järn långsamt under en längre tid än att ta intravenöst men det beror väl också på hur låga värden man har antar jag.
  • ejw
    Anonym (Roten) skrev 2022-08-08 22:09:38 följande:
    Vad bra att du har slutat med självskadebeteendet! Starkt av dig att ta dig ur det.
    Jag skulle börja ändra på kosten istället för att hålla på med järntabletter som gör så du blir hård i magen osv 
    Hellre äta lite lever och blodpudding några gånger i veckan, det är både billigt och nyttigt. Tycker du inte om smaken så håll för näsan och få i dig några bitar åt gången. Mycket bättre för magen också.
    Sen har jag läst att det är bättre att få i sig järn långsamt under en längre tid än att ta intravenöst men det beror väl också på hur låga värden man har antar jag.

Ja det är jag glad att jag kunde sluta med, det var inte lätt!
    Usch jag tycker att sån mat är så äcklig så jag är väldigt tveksam till om jag får i mig det ???? Men kanske får försöka!
    Jag får säkert fortsätta med järntabletter också men hade varit så skönt att snabbt få upp värdet för att se om jag mår lite bättre då. Har så mycket yrsel, hjärtklappning och trötthet!

• Evalinda

Hej, vad fint att du är på väg åt rätt håll psykiskt! Att ha lågt ferritin är ju dock bedrövligt. Jag var blodgivare innan men sedan 3 år är mitt ferritin knas, är dock vegetarian så jag får skylla på det. Jag har legat nere på 4 i ferritin men inte varit aktuell för järn iv. Nån gång legat på 9 utan någon åtgärd alls från läkaren. Min egen tes är att referensvärdena på ferritin är just så stora att olika läkare gör olika bedömningar. Den jag har nu tycker absolut jag ska ta järntabletter, tror jag låg på 8 vid senaste blodprov. Läste inte så noga vilka du testat men för mig funkar Niferex bättre än Duroferon. Hoppas det löser sig för dig!

• ejw
    Evalinda skrev 2022-08-09 10:11:52 följande:

Hej, vad fint att du är på väg åt rätt håll psykiskt! Att ha lågt ferritin är ju dock bedrövligt. Jag var blodgivare innan men sedan 3 år är mitt ferritin knas, är dock vegetarian så jag får skylla på det. Jag har legat nere på 4 i ferritin men inte varit aktuell för järn iv. Nån gång legat på 9 utan någon åtgärd alls från läkaren. Min egen tes är att referensvärdena på ferritin är just så stora att olika läkare gör olika bedömningar. Den jag har nu tycker absolut jag ska ta järntabletter, tror jag låg på 8 vid senaste blodprov. Läste inte så noga vilka du testat men för mig funkar Niferex bättre än Duroferon. Hoppas det löser sig för dig!

Oj så lågt du haft, vad jobbigt! Har du anemi också?
    Vet inte varför de inte tog järnvärdet på mig den här gången, men det kanske är ferritin som är det viktigaste att kolla. Mitt blodvärde var normalt men åt det lägre hållet, har varit för lågt tidigare. 

Läkaren nämnde iv just för att jag inte tål järntabletter så bra men jag får väl helt enkelt avvakta och se vad han bestämmer sig för.
    Tack för tipset!

Svar på tråden Låga järndepåer, vart går gränsen?