• Anonym (Ella)
    Tue 9 Aug 2022 01:21
    1792 visningar
    6 svar
    6
    1792

    Vad göra med pengarna?

    Jag har aldrig haft hög inkomst, och har nu lämnat mitt förra lågbetalda yrke för en utbildning som kommer ge 10-15000 mer i lön på sikt.
    Min man är inte heller höginkomsttagare, utan har ett arbetaryrke.
    I våras sålde mina föräldrar sitt hus  och gav mig 300 000 av vinsten.
    Efter att levt fattigt i hela mitt vuxna liv, började jag köpa och spendera som aldrig förr.
    En ny fin säng till dottern,  ja tack! 
    Färska skaldjur en vanlig fredagskväll?  Varför inte? 
    Jag skäms, men pengarna rullade iväg och köpte sådant jag drömt om, en massa fina kläder och saker till våra barn framförallt.    Men även hudprodukter och smink till mig själv, och kostade på mig ett dyrt besök hos frisören.
    Nu har jag gjort av med så mycket pengar, att jag får panik!   Vill bara återställa sparkontot.   Har lagt ut en del till salu, men det går trögt. 
    Vad ska jag göra med återstående pengar, jag har aldrig haft gott om pengar, förut. 

  • Svar på tråden Vad göra med pengarna?
  • Anonym (?)
    Tue 9 Aug 2022 01:27
    #1

    Investera i indexfonder. Börsen har gått ned en del så just nu är antagligen ett bra tillfälle att investera. Investera bara pengar du inte behöver de närmaste åren dock.

  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Tue 9 Aug 2022 01:33
    #2

    Jag har två år kvar på min utbildning,  och lever på CSN nu.
    Har så dåligt samvete, jag hade kunnat spara pengar och spara föräldradagar och varit mer ledig med min dotter ist.
    Tid med henne är värt mer än alla kläder och accessoarer jag köpt till henne.
    Jag har nu verkligen stoppat mina köp, men det är helt sjukt hur mycket pengar man kan bränna på kort tid. 

  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Tue 9 Aug 2022 01:35
    #3

    Går inte att citera,  men tack för tips!   Ska kolla upp! 

  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 00:44
    #4

    Jag vill sätta åtminstone en del av pengarna så att det inte går så lätt att komma åt.
    Jag har verkligen dragit i nödbromsen nu, för det är helt sjukt med pengar jag spenderat på tex hudvård och skönhet (har aldrig haft möjlighet att göra det innan) ,  och en massa saker till min dotter.
    Min son tog studenten i år, och jag la ner så mycket pengar i samband med det också.
    Jag och min man hade försökt att bli gravida i många år, tre graviditeter slutade med missfall.   Vi ville göra ivf, men jag var för gammal.
    Men så blev jag gravid plötsligt, och vi fick en oerhört efterlängtad liten flicka.
    Har köpt mycket kläder, leksaker, ja allt möjligt till henne.  

  • Anonym (Njut)
    Wed 10 Aug 2022 00:57
    #5

    Försök att inte ha ångest över pengar du spenderat. Ja, en hel del var kanske onödigt men för en gång skull har du kunnat lyxa till det. Kan tänka mig att det var roligt att kunna fira din sons student ordentligt utan att oroa dig för kostnaden. 

    Känn att du och din familj var värda lyx! Det var ju även en bra erfarenhet, nu vet du att du inte vill shoppa bort din lön när du börjar jobba igen och får det bättre ekonomiskt.

    Eftersom ni har barn och begränsad ekonomi så är det ju bra att ha en buffert på ett sparkonto. Sen är fonder bra, Köp flera olika så du sprider ut riskerna. 

  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 01:18
    #6
    Anonym (Njut) skrev 2022-08-10 00:57:43 följande:

    Försök att inte ha ångest över pengar du spenderat. Ja, en hel del var kanske onödigt men för en gång skull har du kunnat lyxa till det. Kan tänka mig att det var roligt att kunna fira din sons student ordentligt utan att oroa dig för kostnaden. 

    Känn att du och din familj var värda lyx! Det var ju även en bra erfarenhet, nu vet du att du inte vill shoppa bort din lön när du börjar jobba igen och får det bättre ekonomiskt.

    Eftersom ni har barn och begränsad ekonomi så är det ju bra att ha en buffert på ett sparkonto. Sen är fonder bra, Köp flera olika så du sprider ut riskerna. 


    Tack för bra svar!   Ja det är ju väldigt onödigt att ha ångest över pengar som är borta, men jag har lärt mig en läxa.
Svar på tråden Vad göra med pengarna?