• Anonym (ADHD)
    Tue 9 Aug 2022 14:23
    1205 visningar
    4 svar
    4
    1205

    ADHD vuxen kvinna?

    Lärde känna och blev tillsammans med en kvinna för några år sedan. Relationen var i det stora lugn, men hon gjorde många val i livet, som var utan tanke på konsekvenser och som rent ekonomiskt, var ansvarslöst. Det var ett hoppande mellan utbildningar och jobb, konstant under flera år, med en ekonomi i utförsbacke. En av mina närmaste vänner uttryckte det som att hon flummade på. Ska säga att hon är medelålders och tvåbarnsmamma.

    Hon reagerade även mycket på små saker, som jag gjorde av välmening, men som hon kunde göra en helt annan tolkning av. Det kunde handla om att jag ville hjälpa henne med något eller att hon lätt tolkade det jag sa, som subtila uttryck med en baktanke, vilket jag aldrig gjort eller menat, då jag alltid velat henne det bästa och stöttat henne på alla sätt och vis, vilket jag även sagt till henne, men det var hennes tolkning.

    Inte nog med det, gjorde hon slut på relationen, lite nu och då, utan någon specifik anledning.



    En bekant till mig, sa alldeles nyligen, att hon sannolikt har ADHD alt. ADD, vilken denne uppmärksammade redan för 1.5 år sedan, men som jag först efteråt, reflekterat över. 


     


    Ni män som lever med en kvinna med ADHD alt. ADD, hur fungerar det eller ni kvinnor som har någon av dessa diagnoser, vad ska man som partner tänka på? För mig blev det som att gå på äggskal, då jag verkligen behövde väga allt jag sa på guldvåg, för att det inte skulle feltolkas.

  • Svar på tråden ADHD vuxen kvinna?
  • Anonym (E)
    Tue 9 Aug 2022 14:52
    #1

    I princip inget av det där låter som ADHD. Vad är det som denne bekant faktiskt ser?


     


    Är detta samma kvinna som du vill tillskriva introvert men inte beskriver en enda introvert egenskap?

  • Anonym (ADHD) Trådstartaren
    Tue 9 Aug 2022 15:15
    #2
    Anonym (E) skrev 2022-08-09 14:52:59 följande:

    I princip inget av det där låter som ADHD. Vad är det som denne bekant faktiskt ser?


     


    Är detta samma kvinna som du vill tillskriva introvert men inte beskriver en enda introvert egenskap?


    Det är allt av och på. Startar något, går all-in, för att lika snabbt avsluta, oavsett vad det handlar om i livet (jobb, utbildning, relation, planer för framtiden osv). Agerar lätt i affekt, expert på att prokrastrinera, ej förhandlingsbar, lågt konsekvenstänk om vad hennes beslut leder till. 
  • Tue 9 Aug 2022 16:00
    #3

    Men snälla lägg av med alla dina trådar. Det spelar ingen roll om hon dumpade dig för att hon hade adhd eller nån annan diagnos eller om hon bara tyckte du var en olämplig partner. Med tanke på dina 100 trådar i samma ämne skulle jag tro att det största skälet till att hon dumpade dig inte beror på hennes eventuell diagnoser utan på att du är ganska knäpp. Om dina trådar där du ältar och ältar och ältar har minsta lilla indikation på hur du är som partner så är det få människorna som skulle palla. Släpp och gå vidare. Skaffa terapi. Du är helt manisk. Hoppas verkligen att du inte förpestar hennes tillvaro med frågor om varför, för då lär du sitta inne snart.

  • Anonym (123)
    Wed 10 Aug 2022 08:21
    #4
    Anonym (ADHD) skrev 2022-08-09 14:23:06 följande:
    ADHD vuxen kvinna?

    Lärde känna och blev tillsammans med en kvinna för några år sedan. Relationen var i det stora lugn, men hon gjorde många val i livet, som var utan tanke på konsekvenser och som rent ekonomiskt, var ansvarslöst. Det var ett hoppande mellan utbildningar och jobb, konstant under flera år, med en ekonomi i utförsbacke. En av mina närmaste vänner uttryckte det som att hon flummade på. Ska säga att hon är medelålders och tvåbarnsmamma.

    Hon reagerade även mycket på små saker, som jag gjorde av välmening, men som hon kunde göra en helt annan tolkning av. Det kunde handla om att jag ville hjälpa henne med något eller att hon lätt tolkade det jag sa, som subtila uttryck med en baktanke, vilket jag aldrig gjort eller menat, då jag alltid velat henne det bästa och stöttat henne på alla sätt och vis, vilket jag även sagt till henne, men det var hennes tolkning.

    Inte nog med det, gjorde hon slut på relationen, lite nu och då, utan någon specifik anledning.


    En bekant till mig, sa alldeles nyligen, att hon sannolikt har ADHD alt. ADD, vilken denne uppmärksammade redan för 1.5 år sedan, men som jag först efteråt, reflekterat över. 


     


    Ni män som lever med en kvinna med ADHD alt. ADD, hur fungerar det eller ni kvinnor som har någon av dessa diagnoser, vad ska man som partner tänka på? För mig blev det som att gå på äggskal, då jag verkligen behövde väga allt jag sa på guldvåg, för att det inte skulle feltolkas.


    Lite tveksam till om det där skulle tyda på ADHD? Det borde ställt till med problem sedan unga år.

    Vad det gäller ekonomi och hantering av pengar så grundläggs det ofta tidigt, skulle säga som senast i tonåren, och präglas av uppväxtfamiljens inställning till pengar.

    Om du känner hennes föräldrar och syskon så kan du kanske se något mönster där? Har föräldrarna välskött ekonomi?
Svar på tråden ADHD vuxen kvinna?