• Anonym (Gina)

    Någon som äter Voxra?

    Ska ev få börja med Voxra då jag lider av depression och ångest. Men har hört att man kan få ökad ångest av Voxra. 


    Någon som har erfarenhet? Är det dumt att börja med Voxra om man har mycket inslag av ångest i sin depression?

  • Svar på tråden Någon som äter Voxra?
  • Anonym (Stina)

    Jag har ätit Voxra både 150 och 300mg. Jag fick ökad ångest av den och den hjälpte inte särskilt bra heller. Att den inte fungerade för mig betyder inte att det inte går bra för dig så jag tycker du ska testa om din läkare rekommenderar det. 

  • Anonym (Absolut inte!!)

    Har gjort och skulle ALDRIG göra om det. Läkarna säger att det inte är beroendeframkallande och att det inte är någon fara. Är tyvärr långt ifrån ensam om att få ett helvete när man ska sluta (trots nedtrappning). Känslor av elstötar i huvudet som fanns kvar i flera månader, sjukdomskänsla, ökad ångest och annat. Finns inget som skulle få mig att äta det igen. Om man lider av oerhörd depression, ja då kanske det kan vara något. Men om man på något sätt kan klara livet utan, ja då tror jag det är bäst. Fundera noga och läs på ordentligt innan du fattar ett beslut.

  • counterman
    Anonym (Absolut inte!!) skrev 2022-08-09 19:07:21 följande:

    Har gjort och skulle ALDRIG göra om det. Läkarna säger att det inte är beroendeframkallande och att det inte är någon fara. Är tyvärr långt ifrån ensam om att få ett helvete när man ska sluta (trots nedtrappning). Känslor av elstötar i huvudet som fanns kvar i flera månader, sjukdomskänsla, ökad ångest och annat. Finns inget som skulle få mig att äta det igen. Om man lider av oerhörd depression, ja då kanske det kan vara något. Men om man på något sätt kan klara livet utan, ja då tror jag det är bäst. Fundera noga och läs på ordentligt innan du fattar ett beslut.


    Jag har ätit voxra oxh det hjälpte tyvärr inte mig. Det du beskriver är ju såkallade brainzaps och det får jag av min venlafaxin om jag glömmer 1dag eller 2. Det gäller ju iprincip all ssri snri att det kan bli så. Dock gick det för mig att avsluta voxra utan problem rakt av. Skulle inte klara mig utan venlafaxin. Då jag har svår ångest
  • FtS70

    Hur man reagerar på insättning, bruk och utsättning av Voxra är personligt. För många patienter fungerar medicinen väldigt bra, för vissa är den relativt verkningslös, för ytterligare andra gör den måendet sämre. Vissa sätter in och ut den utan problem, andra får kämpa, vissa tvingas avbryta då de börjar må mycket dåligt. Kort sagt, det är ett antidepressivum bland andra...

  • Anonym (Voxra)

    Märkligt hur olika man kan reagera olika på mediciner.
    Har ätit Voxra och ett antal andra antidepp genom åren. För mig förändrades allt till det bättre när jag fick prova voxra.
    Det som framför allt var skillnaden med voxra mot andra antidepp, t.ex. sertralin, var att jag fick så mycket energi och ork av voxran. Problemen försvann inte, depressionen försvann inte, men helt plötsligt fick jag ork och motivation att ta tag i min situation. I stället för att inte ens ha kraft att ta mig ur sängen och det avgrundshål som depressionen kastat mig i fick jag plötsligt lust till att göra saker.
    Jag orkade och ville gå på min samtalsterapi och fick energin jag behövde för att s.a.s. hjälpa mig själv.
    Jag lyckades bryta depressionens onda cirkel där allt var nattsvart och ingen energi fanns att ta tag i någonting öht och ju mindre jag gjorde desto sämre mådde jag över att allt lades på hög och tillvaron kändes mer och mer övermäktig. För mig ökade inte ångesten utan minskade i takt med att jag fick energi att ta itu med allt i mitt liv som sedan tidigare gav mig ångest.
    Voxran räddade mitt liv (dock inte bokstavligen, jag var inte suicidal). Jag mår bra idag. Jag uppskattar och njuter av livet och tillvaron igen. Vill saker, har mål i livet som jag jobbar för att förverkliga, har energi att ge i stället för att bara stjäla den.

    Enda nackdelen som jag upplevde var att jag fick så mycket energi att jag hade väldigt svårt att somna. Från att enbart ha velat sova hela tiden så fick jag problem att somna på kvällarna i stället vilket gjorde att jag ibland behövde ta en sömntablett till kvällen under någon månad i början av behandlingen.

    Jag kan bara rekommendera dig att prova under någon månad. Kanske fungerar den lika bra för dig som för mig eller så kanske den inte gör det. Men då har du åtminstone gett det en chans.

    Lycka till och hoppas att du snart mår bättre.

  • FtS70
    Anonym (Voxra) skrev 2022-08-10 11:15:23 följande:

    Jag kan bara rekommendera dig att prova under någon månad. Kanske fungerar den lika bra för dig som för mig eller så kanske den inte gör det. Men då har du åtminstone gett det en chans.


    Instämmer till fullo.
Svar på tråden Någon som äter Voxra?