• Anonym (Juni)

    Vart bo? (Sthlm)

    Vi bor just nu ute på landet Men kommer inom ett par år behöva flytta närmare Sthlm. någonstans med pendlar möjlighet till city. Vi har i våra yngre dagar bott en sväng i Hässelby och Järfälla och Känner att det vore inte optimalt att våra barn växer upp och går i skola där. Vi kollar därför runt efter områden där det är skapligt tryggt och finns bra skolor (gärna närhet till IES, men inte krav) vi funderade ett tag på sollentuna, men är det inte rätt stökigt där med ? sambon kollar hus främst i Danderyd/Täby möjligen Vallentun. men för mig känns det som extrem Svensson områden? varken Jag eller sambon är av svenskt ursprung och vi lär därför våra barn våra hemspråk parallelt till svenskan. jag är därför orolig för att det ska bli svårt för oss att bli välkomna i dessa områden. Kan det stämma? vi har märkt att av alla grannar vi bjuder över eller pratar med så är det bara en svensk familj som faktiskt tackar ja haha  

  • Svar på tråden Vart bo? (Sthlm)
  • PH76

    Det är korrekt att det är övervägande del svenskar i dessa områden, men jag tror inte att ni kommer att ha några problem att bli accepterade. Vi bor i Täby och jag upplever det som väldigt förstående, min fru har utländskt på men ur uppvuxen i en annan del av Täby.

  • EnAnonumius
    Anonym (Hhh) skrev 2022-08-09 20:14:26 följande:

    Rinkeby? 


    Jag hoppas att du skämtar..

    Rinkeby är väl knappast tryggt och ett bra område att bo i?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vart bo? (Sthlm)