• Anonym (Hårtovor)

    Barn som skakar/ruskar huvudet i sängen?

    Mitt barn skakar huvudet hejvilt i sängen, förmodligen för att somna/somna om. Började vid 9 månader och pågår ännu. 3 år nu. Problemet är inte ruskandet utan konsekvenserna i håret. Hemska tovor varje morgon. Långt och tjockt hår har hon med, ångrar att jag inte klippte kort tidigare för nu blir hon ledsen när man frågar. Vi kan omöjligt borsta håret före förskolan, tar jättelång tid och hon är för morgontrött för att orka om det luggas. Så hon får gå till förskolan som ett skatbo räddat av någon slags knut på huvudet så tar vi det på eftermiddagen. Så tråkigt bara att morgonen efter tillbaka på ruta 1. Har någon annan varit med om samma? Förskolan är förbryllad över hennes skakande (gör det även på lunchsovet). Blir bara matt över hur hår kan ta sån energi...

  • Svar på tråden Barn som skakar/ruskar huvudet i sängen?
  • Anonym (4-barnsmamma)

    Vad gäller skakandet så har jag tyvärr ingen aning men om det något ni funderar över är oroliga för så kontakta BVC. 


    Kan ni inte fläta hennes hår på kvällen, kanske inbakade så de inte blir riktigt så tovigt iaf. 

  • Anonym (Ja, jag känner igen)

    Ja, min son ruskade på huvudet när han skulle sova från bebis till något år. Minns inte exakt när han slutade. Han är fem nu och gör inte så längre.

  • Anonym (H)

    Jag hade nog inte bekymrat mig om frisyren så mycket, utan mer fokuserat på varför hon skakar med huvudet när hon ska sova

  • Anonym (Hårtovor)

    Tack för svaren! Inga frisyrer hjälper. Har testat alla olika flätor, hårserum mm. Och nej, det är inget medicinsk fel på henne. Hon liksom vaggar huvudet men när hon inte somnar skakar hon som fasen. Trodde att det skulle gå över vid 1 år, läste att det ofta gör det men nu vid 3 börjar jag bli så trött. 

Svar på tråden Barn som skakar/ruskar huvudet i sängen?