• Krafs

    Jag driver eget företag inom IT, fråga vad du vill

    Jag driver ett konsultbolag inom IT (systemutveckling) och jobbar själv som systemutvecklare. Fråga vad du vill!

  • Svar på tråden Jag driver eget företag inom IT, fråga vad du vill
  • Swedman

    Nog duger väl Linux Mint som OS för normala användare som vill surfa och maila. Kontorspaketet som följer med installationen bör väl räcka.
    Din åsikt?

  • Anonym (utbildn)

    Vad har du för utbildning och bakgrund? 

  • Krafs
    Swedman skrev 2022-08-10 09:17:09 följande:

    Nog duger väl Linux Mint som OS för normala användare som vill surfa och maila. Kontorspaketet som följer med installationen bör väl räcka.
    Din åsikt?


    Detta är inte mitt expertområde. Mina konsulter väljer själva vilket operativsystem och vilken hårdvara de vill arbeta på(inom rimliga gränser såklart).

    Huruvida Mint duger som OS för vanliga användare låter jag vara osagt. Det är väl tämligen enkelt att använda, och det finns ju webbaserade "office"-applikationer som säkert håller måttet. Vi kör Google Docs hos oss, det räcker för våra behov.
  • Krafs
    Anonym (utbildn) skrev 2022-08-10 09:36:37 följande:

    Vad har du för utbildning och bakgrund? 


    Jag har ingen utbildning utöver gymnasium och oavslutade ingenjörsstudier, är autodidakt och har arbetat som systemutvecklare i dryga 20 år. 

    Mitt teknikintresse väcktes som många andra kids när jag var tonåring och kom i kontakt med en dator för första gången. Inom några månader hade jag lärt mig programmeringsspråket Basic hyggligt och några år senare byggde jag min första 3d-spelmotor.
  • Swedman

    Vilken detalj eller egenskap inom IT tycker kunder är viktigt men som du i tysthet  tycker är ganska oviktigt?

  • Krafs
    Swedman skrev 2022-08-11 07:01:35 följande:

    Vilken detalj eller egenskap inom IT tycker kunder är viktigt men som du i tysthet  tycker är ganska oviktigt?


    Tidsestimering. Det är en illusion att kunna uppskatta hur lång tid någonting tar och sedan svära vid det. Det blir alltid fel.
  • Swedman
    Krafs skrev 2022-08-11 09:55:50 följande:
    Tidsestimering. Det är en illusion att kunna uppskatta hur lång tid någonting tar och sedan svära vid det. Det blir alltid fel.
    Konsult som jag är så håller jag med dig fullständigt. Dessa jäkla fast-pris offerter!

    Min fråga rörde mer material och/eller egenskaper hos utrustning inom IT.
  • Krafs
    Swedman skrev 2022-08-11 10:34:58 följande:
    Konsult som jag är så håller jag med dig fullständigt. Dessa jäkla fast-pris offerter!

    Min fråga rörde mer material och/eller egenskaper hos utrustning inom IT.
    Jag förstår.
    Eftersom jag jobbar i regel uteslutande med mjukvara skulle jag nog säga denna molnhybris. De flesta behöver inte oroa sig för att skala upp och kan ta det problemet när det kommer.
    Ett annat är dessa så kallade frontend-ramverk som löser väldigt specifika problem och introducerar egna istället. Dessutom till en mycket högre kostnad än alternativet.
  • Swedman
    Krafs skrev 2022-08-11 16:14:18 följande:
    Jag förstår.
    Eftersom jag jobbar i regel uteslutande med mjukvara skulle jag nog säga denna molnhybris. De flesta behöver inte oroa sig för att skala upp och kan ta det problemet när det kommer.
    Ett annat är dessa så kallade frontend-ramverk som löser väldigt specifika problem och introducerar egna istället. Dessutom till en mycket högre kostnad än alternativet.
    Ja. Chefen beslutade om Office 365 när det var nån nationell drive om "Dokumenthantering". Rena mardrömmen. Jag ville ha Google bara för att man slipper stå med fötterna i två världar (exe och moln). Sen beslutades det om att filer ska lagras lokalt ialla fall på servern, in-house. Då förlorar man den där röda tråden kan jag tycka. OneDriven är inte och leka med. Den förvirrar mer än löser. 
    Egentligen borde man ha en kurator och samtala med varannan vecka så man får lassa ur sig frustrationen över "dokumenthanteringsystemet". 

     
Svar på tråden Jag driver eget företag inom IT, fråga vad du vill