• elsi

    Betala av CSN?

    Jag har ca 50.000 kr kvar på mitt CSN-lån, min man har ungefär samma summa. Vi betalar av 1500-1800 kr vardera månad (= totalt drygt 3000 kr) och nu när räntan är 0 så är ju det mesta amortering, så lånet minskar ju rätt snabbt. Jag tror att jag har ca 2½ år kvar att betala om den här takten fortsätter. 

    Men, drygt 3000 kr/månad känns rätt drygt just nu, särskilt när andra kostnader ökat. 

    Vi har ett hus som är värderat till 5 mille, lån på ca 1,5 mille, så där finns ju ett rätt gott utrymme för ökat lån utan att det känns så mycket.

    Så min fråga är om det skulle vara värt att ta ytterligare lån på huset om ca 100.000 kr för att betala av CSN, och då få en liten öka kostnad för huset, men inte längre lägga drygt 3000 kr/månad rakt in till CSN. Vi har låga räntor i nuläget, och iofs är räntorna på väg upp men.... Är det värt det eller lika bra att behålla CSN-lånet och skava på det tills det är klart?

  • Svar på tråden Betala av CSN?
  • Anonym (Räkna?)

    Om jag förstår dig rätt vill ni ta ett lån med högre ränta för att betala ett annat lån med lägre ränta?

  • elsi
    Anonym (Räkna?) skrev 2022-08-10 11:19:35 följande:

    Om jag förstår dig rätt vill ni ta ett lån med högre ränta för att betala ett annat lån med lägre ränta?


    Hmm, ja, så blir det ju. Men med lägre amorteringstakt än vad CSN kräver så att det inte blir lika stor summa per månad. Så bättre ekonomi i vardagen just nu, men kanske något sämre på sikt. Och räntan på CSN-lånet kan ju också förändras, det har varit bra mycket högre i perioder. Men det är kanske en dålig idé ändå? 

    Jag är inte så bra på det här med att räkna på räntor och så (utbildad med CSN-lån, men inte i ekonomi ;).
  • elsi
    PH76 skrev 2022-08-10 11:23:27 följande:

    Jag förstår inte riktigt frågan, har ni lägre ränta på bolånet?


    Nej, men då skulle vi amortera av i långsammare takt än vad CSN kräver och få mer pengar över i nuläget. 
  • Anonym (A)
    elsi skrev 2022-08-10 11:25:13 följande:
    Nej, men då skulle vi amortera av i långsammare takt än vad CSN kräver och få mer pengar över i nuläget. 
    Varför har ni så hög avbetalningstakt?
  • Mrs Moneybags

    Nej. Ta inte ett dyrare lån för att betala av ett billigare lån. Det blir dyrare i längden. Härda ut är mitt råd. 

  • Anonym (A)
    elsi skrev 2022-08-10 11:17:17 följande:
    Betala av CSN?

    Jag har ca 50.000 kr kvar på mitt CSN-lån, min man har ungefär samma summa. Vi betalar av 1500-1800 kr vardera månad (= totalt drygt 3000 kr) och nu när räntan är 0 så är ju det mesta amortering, så lånet minskar ju rätt snabbt. Jag tror att jag har ca 2½ år kvar att betala om den här takten fortsätter. 

    Men, drygt 3000 kr/månad känns rätt drygt just nu, särskilt när andra kostnader ökat. 

    Vi har ett hus som är värderat till 5 mille, lån på ca 1,5 mille, så där finns ju ett rätt gott utrymme för ökat lån utan att det känns så mycket.

    Så min fråga är om det skulle vara värt att ta ytterligare lån på huset om ca 100.000 kr för att betala av CSN, och då få en liten öka kostnad för huset, men inte längre lägga drygt 3000 kr/månad rakt in till CSN. Vi har låga räntor i nuläget, och iofs är räntorna på väg upp men.... Är det värt det eller lika bra att behålla CSN-lånet och skava på det tills det är klart?


    Tips: det finns en hemsida som heter Rika tillsammans. De har ett jättebra forum, och många medlemmar med bra kunskaper. Detta är en typ av fråga du kan ställa där och få bra input.
  • elsi
    Anonym (A) skrev 2022-08-10 11:27:58 följande:
    Varför har ni så hög avbetalningstakt?
    Den bestämmer man inte själv? Den bestäms av ens inkomst och vilken tidsperiod man tagit lånet. 
  • Mascaraklumpar

    Jag får känslan av att ni inte har några större summor sparade i och med att ni skulle behöva låna dessa 100 000? Kommer ni definitivt att lägga undan dessa pengar i stället så kan det vara en bra idé att göra som du beskriver, och det kan även vara en tillfällig lösning om ni inte går runt. Men ni måste nog fundera på om ni verkligen kommer klara er långsiktigt. Om jag var i er sits och redan nu hade svårt att klara amorteringar på 3000/månad så hade jag först och främst sålt huset och köpt ett annat (eller tex en BR i en förening med låga lån) kontant. 

  • elsi
    Mascaraklumpar skrev 2022-08-10 12:02:29 följande:

    Jag får känslan av att ni inte har några större summor sparade i och med att ni skulle behöva låna dessa 100 000? Kommer ni definitivt att lägga undan dessa pengar i stället så kan det vara en bra idé att göra som du beskriver, och det kan även vara en tillfällig lösning om ni inte går runt. Men ni måste nog fundera på om ni verkligen kommer klara er långsiktigt. Om jag var i er sits och redan nu hade svårt att klara amorteringar på 3000/månad så hade jag först och främst sålt huset och köpt ett annat (eller tex en BR i en förening med låga lån) kontant. 


    Nej, vi har inte jättemycket sparat. Men inte heller direkt svårt att klara de 3000 kr per månad som CSN kostar. Bara att det är en trist summa att lägga och därför har vi funderat på om den här lösningen skulle vara gynnsam. 

    Vi kommer aldrig att hitta ett billigare boende än det vi har nu och med de bra förutsättningar för boendet vi har med resväg, jobb, etc. Vi har ju bara lån på ca 30% av husets värde, skulle vi köpa annat boende skulle vi behöva låna enormt mkt mer, så där vet jag inte hur det skulle bli så stor skillnad. Boendekostnaden är heller inte ett problem. 

    Jag tror att du har misstolkat att vi har ekonomiska problem med de här 3000 kr/mån. Det har vi inte, det är inte därför jag funderar i de här banorna. Jag bara undrar om det skulle vara en bra eller dålig idé att göra av med CSN-lånet på det här sättet. De flesta verkar inte tycka det, i tråden i alla all.
Svar på tråden Betala av CSN?