• Anonym (Förälder)

    Vad har ni fått för hjälp ADD

    Sonen på 15 har precis fått diagnosen ADD. Har inslag av autism men inte tillräckligt för en diagnos, ny utredning om ev något år när han testat medicin och fått ordning på sömn.
    Ska även få tid till logoped för att få hjälp med skrivprocessen. 
    Hur har skolan hjälpt erat barn ? 
    Under våren (innan diagnos) så har han haft reducerat schema, börjat skoldagen ca 10.  Träffat speciallärare 1 gång i veckan för hjälp med vissa uppgifter, och får göra vissa prov muntligt
    Ska ha möte nästa v om hur lägga upp höstterminen

  • Svar på tråden Vad har ni fått för hjälp ADD
  • Anonym (Npf)

    Det finns ett formulär  så här vill jag ha min skoldag tror jag det heter.. minns inte riktigt.. där barnet/ ungdomen kan fylla i med hjälp av smileys tom..hur hen vill ha det i olika situationer, vad hen behöver hjälp,med etc…
    men rent allmänt… ett barn med ADD ( och autistiska drag ) behöver fyrkantighet, förutsägbarhet och tydlighet.. hen behöver veta varför, ska jag göra detta, med vem ska jag göra det, var ska jag var ,hur länge ska jag göra det..
    De behöver ofta hjälp att komma igång ..ett barn med ADD har ADHD - men vänder det hyperaktiva inåt ,de saknar en startmotor och behöver få den hjälpen att komma igång.
    Korta  TYDLIGA del moment istället för ett enda långt sjok 
    förberedelser…som hålls …ska det vara addition  i sal A så kan man inte hux flux byta till ekvationer i sal B o räkna med att barnet ska komma igång o jobba…

    Du kan få mycket hjälp,och stöd o tips i facebookgrupper som :
    Föräldrar till barn med Adhd,ADD och autism
    stödgrupp för föräldrar med barn sommar autism och adhd ( även om han inte helt nådde upp till kriterierna för autism) 
    fantastiska föräldrar - vi som har tonåringar eller vuxna barn med npf
    för att nämna tre grupper…
    Privata grupper..allt som sägs i grupperna stannar där och det finns föräldrar med mycket erfarenhet  

  • Anonym (Hanna)

    Min son (12 år) har under mellanstadiet haft lektioner med specialpedagog 3-4 ggr i veckan, egen plats i klassrummet för att få lugn och ro, får egna genomgångar vid behov, eget schema utskrivet på bänken, på vintern när det är mycket kläder får han gå tidigare till lunchen, han får också sitta kvar längre vid lunchen för att hinna äta, han har önskekost. Sen en del praktiska hjälpmedel som talsyntes mm på dator men det är mer pga av att han har dyslexi också och inte bara add. Han har också utökad svenska/engelska i stället för extra språk. Fick göra vissa delar av np muntligt.


    Få se hur det blir i högstadiet, han byter skola. Vi har haft ett första möte med dem och de har utlovat motsvarande anpassningar.

Svar på tråden Vad har ni fått för hjälp ADD