• Anonym (Nystart)

    Ta en paus från arbetsmarknaden..

    Har ekonomisk möjlighet att ta ?ledigt? från jobb ett år men funderar på om man blir helt kall på arbetsmarknaden pga detta?
    Jag har en univetsitetsutbildning och har jobbat i runt 15 åt på tre olika arbetsplatser, hela tiden men människor i behov av olika former av hjälp och stöd. Har länge känt att nu får det räcka men inte riktigt vetat vad jag ska göra. Vill nog helt byta bana men till vad vet jag inte, något mer administrativt kanske. 


    Jag skulle m a o säga upp mig eftersom jag inte ser någon framtid hos nuvarande arbetsgivaren. Sen skulle jag ta en paus från allt vad förvärvsarbete heter under ett år och sen sätta igång med jobbsök. 


    Någon som gjort något liknande? Funkar det utan problem att få igång a-kassan efter ett år tror ni?

  • Svar på tråden Ta en paus från arbetsmarknaden..
  • Anonym (Been there done that)

    Om du är osäker på hur attraktiv du är efter uppehållet, så se till att det ser ut som du gjort något. Sök och skriv in dig på en universitetskurs tex. Du behöver inte ta poängen. Eller engagera dig ideellt i någon hobby en kväll i veckan. Att säga "jag tog ledigt för att göra X" låter bättre än "njaeeee, jag behövde tid att fundera på vad jag ska bli när jag blir vuxen så jag har gjort ingenting". Att det är det senare du verkligen gjort behöver den som rekryterar inte ha detaljerna om.

    En släkting sa upp sig från ett välbetalt jobb för att säsonga i alperna. Jobbade tillräckligt mycket för att ha litegrann till uppehället, och åkte skidor själv resten. När det var dags för nytt välavlönat jobb hette det "ta chansen att satsa på mitt stora intresse och se hur långt jag kunde komma". Lät bättre än skibum...
    Själv kombinerade jag föräldraledighet för ett förskolebarn och studier. Jag tog några poäng faktiskt.

  • Anonym (A-kassa)

    A-kassan baseras på vad du gjort ett år bakåt i tiden så är du ledig utan att ha någon sysselsättning lär du inte få något a-kassa efter det året  


    Tänk också på att om du skulle bli sjuk så kommer du att Stå utan ersättning eftersom din SGI kommer nollas om du inte har någon sysselsättning.

  • Anonym (K)

    Att säga upp sig när vi står inför en lågkonjuktur är ursäkta mig väldigt korkat. Men men alla är vi olika...

    Akassa låter ju väldigt tveksamt för du måste ju uppfylla arbetsvillkoret inom ramtiden 12 månader från att du blivit arbetssökande...och eftersom du sagt upp dig själv blir det ju 10 veckors karens oavsett.
    Du blåser ju även din SGI.  Sjukdom och skada kan man ju inte planera. Skulle du bli långtidssjuk står du ju utan ersättning...

  • Anonym (Sabbatsår)
    Anonym (Nystart) skrev 2022-08-10 17:10:18 följande:
    Ta en paus från arbetsmarknaden..

    Har ekonomisk möjlighet att ta ?ledigt? från jobb ett år men funderar på om man blir helt kall på arbetsmarknaden pga detta?
    Jag har en univetsitetsutbildning och har jobbat i runt 15 åt på tre olika arbetsplatser, hela tiden men människor i behov av olika former av hjälp och stöd. Har länge känt att nu får det räcka men inte riktigt vetat vad jag ska göra. Vill nog helt byta bana men till vad vet jag inte, något mer administrativt kanske. 


    Jag skulle m a o säga upp mig eftersom jag inte ser någon framtid hos nuvarande arbetsgivaren. Sen skulle jag ta en paus från allt vad förvärvsarbete heter under ett år och sen sätta igång med jobbsök. 


    Någon som gjort något liknande? Funkar det utan problem att få igång a-kassan efter ett år tror ni?


    Jag har just gjort detta, nu blev det bara 10 månader ledig, men jag tog a-kassa för att inte hamna utanför systemet, samt man får lite inbetald pension rätter.

    Jag sökte bara tjänster som jag ville bli, projektledare, koordinator, jag är inte utbildad för dessa tjänster men varit egenföretagare länge. det tog nästan 10 månader att få detta jobb som fungera med mitt företagande.
    Arbetsförmedlingen har bara krav på söka minst 6 arbeten per månad, man gör ett bra CV, personligt brev färdigt i excel, behöver sedan bara fylla i datum o referens nummer eller märkning o skicka. Söka jobb tar då bara 2 min 3 ggr per månad, arbetsförmedlingen berätta detta, sök inte allt samma dag, sprid ut det över månaden, då ser du aktiv ut.

    Men knappt någon brydde sig att jag var arbetslös där företaget har egna HR, enda som verkade bry sig var där arbetena gick genom rekryterings firmor (clockwork, manpower osv)  dessa kan man använda som utfyllnad första månader, på så sätt säkra upp sin ledighet, samtidigt som man utför sin plikt med 6 ansökningar.

    Även jag har pengarna att hålla mig ledig länge, men o andra sidan har jag betalt mycket skatt, kände nu vid 50 år, tar jag inte igen lite av skatten kommer jag ångra mig sedan som pensionär att jag inte gjorde detta. Kan lugnt berätta att det är en av det bättre beslut jag tagit, att våga ställa sig ledig o bara göra saker man vill, samt bara ha lugnet att söka enbart dom tjänster man vill ha.
  • Anonym (Jag säger ja)

    Kör på är mitt råd. 
    Du vet inte om du får ett jobb sen, ja, så är det. Iofs vet du inte om du skulle få ett nytt på direkten heller om du startade söka nu.

    Nej. Du har möjligheten, ta den. Var fri och vem vet, du kanske kommer till nya insikter och drömmar gällande arbete. 

    Ps. Tog ett halvår ledigt och fann ett nytt arbete på några veckor. 

Svar på tråden Ta en paus från arbetsmarknaden..