• AnciL

    POI - behöver skriva av mig

    Jag är 37 år och blev diagnostiserad med POI i februari, efter en två år lång fertilitetsutredning som slutade i ett avbrutet IVF-försök för äggplock. IVF-kliniken meddelade att de inte kommer göra fler försök med mina egna ägg utan det är äggdonation som gäller för mig.
    Diagnosen fick jag efter att jag skickat en egenremiss till kvinnokliniken på mitt sjukhus för att få svar på varför min kropp inte fungerade efter att äggen inte växte under IVF-behandlingen och varför min mens är så oregelbunden.
    En läkare ringde upp mig och meddelade att jag har POI baserat på blodprover lämnade sommaren 2021 som visade AMH 0,7, FSH 26,6 och LH 22 och baserat på min egen symptombeskrivning. Jag fick Femasekvens utskrivet och är på min sjunde månad med HRT nu.
    Jag är så sjukt besviken på vården, jag har i princip fått noll information om min diagnos. Efter sju månaders gråt och googlande har jag läst mig till att en POI-diagnos ska föregås av två separata blodprover som lämnas med 6 veckors mellanrum vilket inte har hänt i mitt fall. Efter en POI-diagnos ska man också utreda vad diagnosen beror på, jag har själv fått lista ut att det troligtvis är autoimmunt i mitt fall. Plus att det inte alls är omöjligt att få egna barn trotts POI. Jag är irriterad på att jag inte får göra ett till IVF-försök och funderar på att bekosta ett själv men först vill jag såklart kolla hur läget ser ut idag med ett UL och blodprov vilket jag kommer få söka mig till privat klinik för att undersöka. Allt känns så orättvist.

    Någon som har tips på privata IVF-kliniker som man kan kontakta när Regionen inte längre vill behandla en?
  • Svar på tråden POI - behöver skriva av mig
  • Kronärtskocka

    Så tungt med ett avbrutet försök och bristande information. Att få information om att de egna äggen inte funkar väcker så många tankar och känslor. 


    Reagerade de inte över ditt FSHvärde redan under utredningen? När jag gått privat i Sverige var de tydliga med att FSH värdet är viktigt. Min klinik rekommenderade att det skulle vara under 12 för att de skulle tycka det vore värt att göra en IVF behandling. 

    Det finns privata kliniker runt om i landet. Vart bor du? Du kan alltid ringa till några olika kliniker och höra dig för.

    Lycka till oavsett vilken väg du väljer framåt. Hoppas du framöver möter läkare som bättre kan förklara för dig hur de bedömer chanserna och vad de tror kan bli bra för dig. 

  • AnciL

    Nej de kommunicerade aldrig att mitt FSH var ett problem, däremot sa kvinnokliniken att mitt AMH kunde vara ett problem innan IVF. Jag är mest besviken på att jag blev tvungen att själv tvinga fram ett svar på varför mina värden inte är normala.
    Bor i Sundsvall och har förstått att jag inte är den enda som är besviken på kvinnokliniken här. Tyvärr finns det ingen IVF-klinik "i närheten" och jag är inte supernöjd med bemötandet på kliniken i Umeå så jag får söka mig söderut, gissar att det finns flera kliniker runt Stockholm så kanske får kika där.

  • Kronärtskocka
    AnciL skrev 2022-08-11 10:56:36 följande:

    Nej de kommunicerade aldrig att mitt FSH var ett problem, däremot sa kvinnokliniken att mitt AMH kunde vara ett problem innan IVF. Jag är mest besviken på att jag blev tvungen att själv tvinga fram ett svar på varför mina värden inte är normala.
    Bor i Sundsvall och har förstått att jag inte är den enda som är besviken på kvinnokliniken här. Tyvärr finns det ingen IVF-klinik "i närheten" och jag är inte supernöjd med bemötandet på kliniken i Umeå så jag får söka mig söderut, gissar att det finns flera kliniker runt Stockholm så kanske får kika där.


    Klart du är besviken då de inte förklarat eller gett dig information. Det har man rätt till som patient och med såna stora saker kan man behöva den vid flera tillfällen också.

    Livio Falun har gott renommé likt Carl von Linne i Uppsala. Finns flera privata i Sthlm också. Vill du ha en second opinion från en klinik som sägs vara kunniga och många gånger lyckas även med svåra fall vänder sig en del till Att Olga kliniken i Ryssland. Det går ha konsultation med dem online utan kostnad, kan vara gott att höra hur de skulle tänkt. Om de också tänker äggdonation eller något annat.

    Hoppas du får bättre svar framöver!
Svar på tråden POI - behöver skriva av mig