• Anonym (EmmaK)

    Har jag en rimlig lön?

    Jag är nyexaminerad Löneadministratör och har fått 33.000 i ingångslön och är 32 år, är det bra? Har ni gått en yh-utbildning, vilken och vad tjänar ni? 

  • Svar på tråden Har jag en rimlig lön?
  • Anonym (Polaren Per)

    Hej,


    Efter en enkel googling så fick jag direkt upp att en lön för en löneadministrator är i snitt 32 000 - 40 000. Så ja, jag skulle påstå att den lönen är rimlig. 


    Tror definitivt att ingångslönen kan skilja sig från företag till företag. Mitt tips är att ta den här lönen, samla ihop 1-2 års erfarenhet på den arbetsplatsen, sen går du vidare därifrån. 


    Kan nästan med säkerhet säga att du kommer kunna ligga 36 000 + i lön med 2 års erfarenhet om du byter jobb efter 2 år. 


     

  • Anonym (Nåed)

    Är du nöjd? Det är väl frågan. Jag har en gång om året en tjatig diskussion om min lön med min chef (har 57.000 som marknadschef). Han pekar på andra i branschen och jag pekar på mitt värde för bolaget och hur nöjd jag känner mig med lönen.

  • Anonym (EmmaK)
    Anonym (Nåed) skrev 2022-08-11 22:48:46 följande:

    Är du nöjd? Det är väl frågan. Jag har en gång om året en tjatig diskussion om min lön med min chef (har 57.000 som marknadschef). Han pekar på andra i branschen och jag pekar på mitt värde för bolaget och hur nöjd jag känner mig med lönen.


    Jo men jag är hyfsat nöjd, jag begärde 35 men fick 33. De menade på att det var högre än de brukar ge till nyuteximinerade. Hur mycket brukar lönen kunna höjas per år om man stannar inom företaget? Det är ju inte förhandlingsbart när man är anställd? 
  • Anonym (EmmaK)
    Anonym (Polaren Per) skrev 2022-08-11 22:40:30 följande:

    Hej,


    Efter en enkel googling så fick jag direkt upp att en lön för en löneadministrator är i snitt 32 000 - 40 000. Så ja, jag skulle påstå att den lönen är rimlig. 


    Tror definitivt att ingångslönen kan skilja sig från företag till företag. Mitt tips är att ta den här lönen, samla ihop 1-2 års erfarenhet på den arbetsplatsen, sen går du vidare därifrån. 


    Kan nästan med säkerhet säga att du kommer kunna ligga 36 000 + i lön med 2 års erfarenhet om du byter jobb efter 2 år. 


     


    Och om jag inte byter jobb? Hur mycket går man upp i lön ungefär per år i så fall? 
  • Anonym (Polaren Per)
    Anonym (EmmaK) skrev 2022-08-11 23:33:27 följande:
    Och om jag inte byter jobb? Hur mycket går man upp i lön ungefär per år i så fall? 

    Beror helt och hållet på arbetsplats det också. Privata sektorn tenderar att vara mer generös än den offentliga. På min arbetsplats är löneutvecklingen i princip obefintlig. 


    Jag får vara nöjd om jag får 500-800kr i löneökning. 


    (sker ingen individuell löneökning som jag själv kanske hade önskat. Chefen får en "pot" som han får fördela ut till sina anställda, vilket oftast blir att alla får lika mycket extra i lön varje år, oavsedd prestation). 


    Men man brukar säga att det enklaste sättet att gå upp i lön är att byta jobb, vilket också är en anledning till att jag söker nytt arbete just nu. 

  • Anonym (Nåed)

    2% ska du ju ha oavsett tycker jag. Men försök motivera varför du ska ha mer på ett konstruktivt sätt - blanda inte in privatekonomi eller annat. 

  • Anonym (EmmaK)
    Anonym (Polaren Per) skrev 2022-08-11 23:49:00 följande:

    Beror helt och hållet på arbetsplats det också. Privata sektorn tenderar att vara mer generös än den offentliga. På min arbetsplats är löneutvecklingen i princip obefintlig. 


    Jag får vara nöjd om jag får 500-800kr i löneökning. 


    (sker ingen individuell löneökning som jag själv kanske hade önskat. Chefen får en "pot" som han får fördela ut till sina anställda, vilket oftast blir att alla får lika mycket extra i lön varje år, oavsedd prestation). 


    Men man brukar säga att det enklaste sättet att gå upp i lön är att byta jobb, vilket också är en anledning till att jag söker nytt arbete just nu. 


    Okej! Vet du om det är en sådan pot inom den privata sektorn också? Eller är det oftast efter prestation där? Vad tycker du skulle kännas som en bra löneökning varje år?  
  • Anonym (EmmaK)
    Anonym (Nåed) skrev 2022-08-11 23:51:08 följande:

    2% ska du ju ha oavsett tycker jag. Men försök motivera varför du ska ha mer på ett konstruktivt sätt - blanda inte in privatekonomi eller annat. 


    2 % är 660 kr nästa år i löneökning. Är det en okej löneökning? 
  • Anonym (Konsult)

    Vilken stad bor du i? Tycker det låter som en väldigt bra ingångslön i yrket.

  • Anonym (EmmaK)
    Anonym (Konsult) skrev 2022-08-12 23:09:52 följande:

    Vilken stad bor du i? Tycker det låter som en väldigt bra ingångslön i yrket.


    Är du lönekonsult? Jag bor i Sthlm. 
Svar på tråden Har jag en rimlig lön?