• clarababa

    Födelsevikt

    Ni som inte gick upp mer än 5kg under hela graviditeten, vad vägde era bebisar när de kom ut?


    Väntar första barnet med BF+6 idag och är väldigt orolig över att få en stor bebis. Har själv gått upp snart 5kg. Blir sjukt stressad över att han bara ligger och samlar på sig onödig vikt nu.

  • Svar på tråden Födelsevikt
  • Anonym (T)

    Du borde be din BM om hjälp. Att nojja så över att ha gått upp 5 kg är verkligen inte normalt!

  • clarababa

    Är inte nojig över min vikt utan över bebisens vikt. Är nyfiken på om det är några som fått stora bebisar trots att de gått upp lite i vikt :)

  • Anonym (4-barnsmamma)

    5 kg är ju inget alls! Jag har gått upp 20-25 kg med alla mina barn. Är ju inte Så att bebisen väger 5 kg, du har ju extra vätska, moderkakan, mer blod mm. Hur mycket du har gått upp behöver ju inte alls betyda en stor bebis. Mina barn har vart normalstora trots min höga viktökning och att jag gått över med alla fyra. 


    Kan jämföra nu i min sista graviditet så gick jag upp 23 kg medens min vän gick upp 10 kg. Hennes dotter vägde 4250 gram 1 vecka innan bf när hon föddes. Min dotter föddes en vecka efter bf och vägde 3465 gram.. Så din vikt avgör inte storlek på barnet. Om af-mått inte avviker så bör du inte oroa dig. 

  • Anonym (Hej)

    5 kg är inget....

    Med mina jag jag gått upp 8-10 kg. 
    1:a vägde 3040g oh var 50 cm född 38+0
    2:!a vägde 3410 och bar 49 cm   född 39+6

Svar på tråden Födelsevikt