• Anonym (Mamma)

    Nyblivna tonårsföräldrar

    Vår dotter fyllde nyligen 13 och senaste månaderna har hennes intresse för kläder vuxit enormt. Hon har gått från att vara tjejen i hoodie och mjukisbyxor till att vara väldigt klädintresserad och ständigt på jakt efter nya kläder. Jag låter henne hållas så länge det inte går helt överstyr.

    Häromdagen skulle hon till centrum. Jag har aldrig sett henne i så korta shorts som de hon hade då och visst var det ovant, men jag såg inget fel i kläderna. Pappan var däremot nära att gå i taket. Jag lyckades schyscha (stavning?) honom då, men han har inte kunnat släppa det och säger saker som att hon inte får gå hemifrån sådär igen etc.

    Hur gör man när man ser så olika på en sån sak? 

  • Svar på tråden Nyblivna tonårsföräldrar
  • Anonym (Annan logik)

    Det är ju tämligen vanligt att barnet försvinner bort och ersätts av en tonåring där man kan förfäras av både det ena och andra. Och där olika saker triggar olika delar av en själv och medföräldern.

    Jag tänker att du och pappan behöver bolla med varandra om vad som är okej och inte och ni har olika perspektiv.... Du har varit tonårsflicka, men aldrig pappa till en tonåring. 

    Prata med varandra och lyssna på vad han faktiskt säger. Är det spontan panik, eller faktiskt ett rimligt förhållningssätt? 

  • Anonym (egot)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-11 13:46:52 följande:
    Nyblivna tonårsföräldrar

    Vår dotter fyllde nyligen 13 och senaste månaderna har hennes intresse för kläder vuxit enormt. Hon har gått från att vara tjejen i hoodie och mjukisbyxor till att vara väldigt klädintresserad och ständigt på jakt efter nya kläder. Jag låter henne hållas så länge det inte går helt överstyr.

    Häromdagen skulle hon till centrum. Jag har aldrig sett henne i så korta shorts som de hon hade då och visst var det ovant, men jag såg inget fel i kläderna. Pappan var däremot nära att gå i taket. Jag lyckades schyscha (stavning?) honom då, men han har inte kunnat släppa det och säger saker som att hon inte får gå hemifrån sådär igen etc.

    Hur gör man när man ser så olika på en sån sak? 


    Jag skulle inte lägga mig i tonåringens kläder. Jag har två tonåringar och lägger mig inte i även om jag ibland tycker att något de klär sig i är skitfult eller illapassande). Samma med håret, blått hår, märkliga frisyrer och udda hårprydnader har vi sett hos oss. 

    Och även mina föräldrar förfasades nog en aning över mina trasiga jeans (80-talet) och mitt svartfärgade hår (90-talet), men höll tyst eftersom de tyckte att jag fick klä mig som jag ville.

    Vad gäller din man så skulle jag diskutera med honom vad det är han tycker är så problematiskt med dotterns korta shorts. Vad handlar det om och varför ska dottern vara den som anpassar sig om det nu är något särskilt han befarar med de korta shortsen. Ställ honom till svars alltså. 

    Handlar det om att hon blir sexualiserad och oro inför det eller handlar det om bilden han tycker att hon sänder av honom som pappa? 
  • Anonym (Skärpning!)

    Man lyssnar på den vettiga föräldern som inser att barnet (Och vuxna)ska klä sig anständigt. Att barnet har blivit klädintresserad är däremot inget konstigt. Uppmuntra själva intresset och kör på "nej, fast ja". Typ "nej, du får inte få klädd som en strippa,  men här får du något annat".

  • Anonym (egot)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2022-08-11 14:11:02 följande:

    Man lyssnar på den vettiga föräldern som inser att barnet (Och vuxna)ska klä sig anständigt. Att barnet har blivit klädintresserad är däremot inget konstigt. Uppmuntra själva intresset och kör på "nej, fast ja". Typ "nej, du får inte få klädd som en strippa,  men här får du något annat".


    Ingen vettig förälder säger till sitt barn att det klär sig som en strippa. Kläder och klädstilar förändras genom tiderna och vuxengenerationen har väl alltid förfasat sig över hur den förtappade ungdomen klär sig. Men i ett modernt föräldraskap kan man välja att låta ungarna utveckla sin stil ifred och låt bli att uttala sig fördömande om ungdomarnas vanor och egenheter. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2022-08-11 14:11:02 följande:

    Man lyssnar på den vettiga föräldern som inser att barnet (Och vuxna)ska klä sig anständigt. Att barnet har blivit klädintresserad är däremot inget konstigt. Uppmuntra själva intresset och kör på "nej, fast ja". Typ "nej, du får inte få klädd som en strippa,  men här får du något annat".


     


    Det var inget oanständigt med shortsen, bara ovant korta för att vara hennes. De slutade typ på halva låret och hon hade en löst sittande tshirt till.

  • Anonym (egot)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-11 14:32:01 följande:

    Det var inget oanständigt med shortsen, bara ovant korta för att vara hennes. De slutade typ på halva låret och hon hade en löst sittande tshirt till.


    Vad var det då din man reagerade på? Låter ju som helt normala shorts som tom jag, medelålders, skulle ha på mig...? 
  • Anonym (Skärpning!)
    Anonym (egot) skrev 2022-08-11 14:25:38 följande:
    Ingen vettig förälder säger till sitt barn att det klär sig som en strippa. Kläder och klädstilar förändras genom tiderna och vuxengenerationen har väl alltid förfasat sig över hur den förtappade ungdomen klär sig. Men i ett modernt föräldraskap kan man välja att låta ungarna utveckla sin stil ifred och låt bli att uttala sig fördömande om ungdomarnas vanor och egenheter. 
    Om barnet klär sig som en strippa eller något annat olämpligt är det varje förälders plikt att informera barnet om vad denne sänder ut, samt att förbjuda den olämpliga klädstilen.
  • Anonym (Skärpning!)
    Anonym (egot) skrev 2022-08-11 14:25:38 följande:
    Ingen vettig förälder säger till sitt barn att det klär sig som en strippa. Kläder och klädstilar förändras genom tiderna och vuxengenerationen har väl alltid förfasat sig över hur den förtappade ungdomen klär sig. Men i ett modernt föräldraskap kan man välja att låta ungarna utveckla sin stil ifred och låt bli att uttala sig fördömande om ungdomarnas vanor och egenheter. 
    Om barnet klär sig som en strippa eller något annat olämpligt är det varje förälders plikt att informera barnet om vad denne sänder ut, samt att förbjuda den olämpliga klädstilen.
  • Anonym (Skärpning!)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-08-11 14:32:01 följande:

     


    Det var inget oanständigt med shortsen, bara ovant korta för att vara hennes. De slutade typ på halva låret och hon hade en löst sittande tshirt till.


    Då är det inte stripp-varning. Han kanske bara är rädd att hans lilla flicka växer upp.
  • Anonym (egot)
    Anonym (Skärpning!) skrev 2022-08-11 14:35:10 följande:
    Om barnet klär sig som en strippa eller något annat olämpligt är det varje förälders plikt att informera barnet om vad denne sänder ut, samt att förbjuda den olämpliga klädstilen.
    Nej, man behöver verkligen inte använda det uttrycket för att förmedla sitt budskap. Tänk på hur du uttrycker dig mot barnen, sånt har betydelse och sänder ett budskap om dig som person. 
Svar på tråden Nyblivna tonårsföräldrar