• S62AnnC

Dermatolog i Sthlm för intimområden

Behöver er hjälp.  - Om man har (ofarliga) fibrom eller störande födelsemärke som sitter precis mellan skinkorna, vart vänder man sig då till för dermagolog i Stockholm?
    Till hudläkare behövs remiss och det vill inte husläkaren skriva ut.

Kan någon tipsa om vilken dermatolog som sköter "intim"-området och tar bort fibrom/födelsemärken på ett sånt ställe?

Husläkare tar inte bort såna eftersom dom är ofarliga och går då inom kategorin skönhetsingrepp och det gör inte husläkare, eller skickar någon remiss till ens en hudläkare!

Som sagt, kan ni tipsa om en bra dermatolog i Stockholm som arbetar även i intimområden?

• Svar på tråden Dermatolog i Sthlm för intimområden
  • S62AnnC

Pushar upp inlägget.   
    Är det ingen som tagit bort födelsemärken "där nere" och kan ge tips på en seriös dermatolog i Stockholm? SkrattandeSolig

• sextiotalist
    S62AnnC skrev 2022-08-11 19:16:20 följande:
    Dermatolog i Sthlm för intimområden

Behöver er hjälp.  - Om man har (ofarliga) fibrom eller störande födelsemärke som sitter precis mellan skinkorna, vart vänder man sig då till för dermagolog i Stockholm?
    Till hudläkare behövs remiss och det vill inte husläkaren skriva ut.

Kan någon tipsa om vilken dermatolog som sköter "intim"-området och tar bort fibrom/födelsemärken på ett sånt ställe?

Husläkare tar inte bort såna eftersom dom är ofarliga och går då inom kategorin skönhetsingrepp och det gör inte husläkare, eller skickar någon remiss till ens en hudläkare!

Som sagt, kan ni tipsa om en bra dermatolog i Stockholm som arbetar även i intimområden?

Jag har tagit bort ett födelsemärke på en intim del. Det gjorde allmänläkaren på vårdcentralen. 
  • S62AnnC
    sextiotalist skrev 2022-08-12 11:28:16 följande:
    Jag har tagit bort ett födelsemärke på en intim del. Det gjorde allmänläkaren på vårdcentralen. 
    Tack men som jag skrev så vill inte VC göra det då dom anser att det tillhör skönhetsoperation och det gör dom inte. Det får man betala privat för på annan mottagning.
  • sextiotalist
    S62AnnC skrev 2022-08-12 11:33:01 följande:
    Tack men som jag skrev så vill inte VC göra det då dom anser att det tillhör skönhetsoperation och det gör dom inte. Det får man betala privat för på annan mottagning.
    OK, jag har aldrig haft problem med att ta bort någon. Är den irriterande så har de gjort det utan att diskutera det. Just mellan skinkorna så kan det absolut uppstå irritation.
    Det är ju ett litet ingrepp, som en allmänläkare kan sköta lätt (om det inte är ett stort utbrett, då är det svårare)
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2022-08-12 11:42:55 följande:
    OK, jag har aldrig haft problem med att ta bort någon. Är den irriterande så har de gjort det utan att diskutera det. Just mellan skinkorna så kan det absolut uppstå irritation.
    Det är ju ett litet ingrepp, som en allmänläkare kan sköta lätt (om det inte är ett stort utbrett, då är det svårare)

Och om de är ofarliga vet man inte förrän man kollat dessa. 

Förresten en snabb googling

letsdeal.se/deal/wqgnv8r69z0q/borttagning-1-eller-3-fodelsemarken-fibros-eller-hud-vartor-v318770

• elsi
    sextiotalist skrev 2022-08-12 11:42:55 följande:
    Fast man gör inte det på VC längre, det har man inte gjort på flera år då man ej anser det medicinskt befogat att använda subventionerad vård till. Och det har ju TS skrivit både i sin trådstart och i ett svar till dig.

Så vad du gjort och fått tidigare, eller hur litet och lätt ingreppet är, är liksom inte relevant i den här frågan. Tror knappast att bara för att det sitter mellan skinkorna är medicinskt befogat. 

Detta har jag klippt från 1177.
    Inom den offentliga sjukvården tas födelsemärken endast bort om det finns en medicinsk anledning att göra det. Om du vill ta bort födelsemärken av kosmetiska skäl får du betala själv.

• sextiotalist
    elsi skrev 2022-08-12 12:19:47 följande:
    Fast man gör inte det på VC längre, det har man inte gjort på flera år då man ej anser det medicinskt befogat att använda subventionerad vård till. Och det har ju TS skrivit både i sin trådstart och i ett svar till dig.

Så vad du gjort och fått tidigare, eller hur litet och lätt ingreppet är, är liksom inte relevant i den här frågan. Tror knappast att bara för att det sitter mellan skinkorna är medicinskt befogat. 

Detta har jag klippt från 1177.
    Inom den offentliga sjukvården tas födelsemärken endast bort om det finns en medicinsk anledning att göra det. Om du vill ta bort födelsemärken av kosmetiska skäl får du betala själv.
    Medicinska orsaker kan vara att det ligger som det skaver t.ex, blir irriterat. 
  • elsi
    sextiotalist skrev 2022-08-12 12:48:28 följande:
    Medicinska orsaker kan vara att det ligger som det skaver t.ex, blir irriterat. 
    Du kan verkligen inte ge dig va? Måste bara ha rätt även fast du inte har det. TS skriver klart och tydligt i sin trådstart att VC inte gör detta och efterfrågar andra alternativ. Men du vet ju bäst och svarar helt ovidkommande, oavsett. 
  • S62AnnC
    elsi skrev 2022-08-12 13:06:01 följande:
    Du kan verkligen inte ge dig va? Måste bara ha rätt även fast du inte har det. TS skriver klart och tydligt i sin trådstart att VC inte gör detta och efterfrågar andra alternativ. Men du vet ju bäst och svarar helt ovidkommande, oavsett. 
    *Pust!*  Precis.  Stort TACK för uppbackning och precis så uppfattar jag svaren också.  Man blir orkeslös att vissa inte ger sig inte och hur väl i ord man än förklarar så måste det provoceras och vridas till. Så meningslöst. 

• elsi
    S62AnnC skrev 2022-08-12 14:43:16 följande:
    *Pust!*  Precis.  Stort TACK för uppbackning och precis så uppfattar jag svaren också.  Man blir orkeslös att vissa inte ger sig inte och hur väl i ord man än förklarar så måste det provoceras och vridas till. Så meningslöst. 
    Jag vet! Tyvärr har jag ju inte heller bidragit med något svar till dig, har ingen aning om vart du skulle kunna vända dig med ditt födelsemärke. Men lycka till att hitta något ställe!
  • sextiotalist
    elsi skrev 2022-08-12 13:06:01 följande:
    Och hon har fått ett alternativ av mig också.
  • elsi
    sextiotalist skrev 2022-08-12 15:02:06 följande:
    Och hon har fått ett alternativ av mig också.
    Bra jobbat! Guldstjärna till dig :)
  • sextiotalist
    elsi skrev 2022-08-12 15:14:41 följande:
    Bra jobbat! Guldstjärna till dig :)
    Behöver ingen guldstjärna men uppskattar att man kan läsa vad jag skriver.
    För två år sedan tog jag bort en leverfläck som skavde mot ett BH-band, på en VC, så jag tror det finns utrymme för VC att kunna ta bort leverfläckar, som sitter obekvämt, om de kan göra det själv,
Svar på tråden Dermatolog i Sthlm för intimområden