• sigge1235

Svag bäckenbotten/framfall - problem på nytt och ett till barn

Lite fredagsfunderingar från mig här. Ska såklart diskutera med vård/PT men nyfiken på att höra era erfarenheter. Fick mitt andra barn för 20 månader sedan och hade efter det en tydlig skavkänsl/känsla av svag bäckenbotten. Blev undersökt vid två tillfällen nära efter förlossningen, varav en gång av en överläkare inom gynekologi och de båda hävdade att jag inte hade framfall eller någon påtaglig skada och ett starkt knip. De kollade även med ultraljud och det blev bättre efter några månader och allt har känts normalt sedan dess. Under sommaren har jag tyvärr gått upp några kg on top of de gravidkilon jag redan hade kvar, väger nu stadiga 76 kg till mina 167 cm så överviktig och otränad men inte extremt stor. Senaste veckorna har jag tagit tag i min hälsa och en del i detta är att jag börjat träna, både lätt löpning och lätt styrketräning. Jag tar det lugnt men ja, jag springer ett par km i motionärstempo och kör squats och marklyft, dock med lätta vikter. Nu sedan tre dagar är samma skavkänsla och känsla av svag bäckenbotten tillbaka, nästan 2 år senare. Så oväntat!! Tänker direkt att det borde ha med träningen att göra eller vad tror ni? Andra med liknande erfarenheter? En annan möjlig teori, kan jag ha fått för tidig klimakteriestart? Är bara 37 men har senaste 3-4 cyklerna varit mycket oregelbunden vilket är lite nytt. 

För att addera ytterligare en dimension, vi skulle vilja försöka med ett till barn. Vet att jag är gammal osv.. någon form av svag bäckenbotten har jag väl iom denna skavkänsla som nu är tillbaka. Är det riskfyllt att bli gravid med svag bäckenbotten?  Någon som haft det och blivit gravid?

ska såklart söka hjälp som sagt men vem söker man till? VC? Gynekolog? Fysioterapeut? PT?

ser fram emot era reflektioner och tackar för all möjlig input <3

Svar på tråden Svag bäckenbotten/framfall - problem på nytt och ett till barn