• Anonym (Miranda)

    Gravid 1 månad efter förlossning

    Mitt barn är 5 månader och jag är gravid i vecka 16+3 enligt ultraljud idag... Fick en fullständig chock.
    Jag helammar ännu och har noll symtom utom att jag plötsligt fått en liten kula och konstig värk i brösten. Därav sen upptäckt. 

    Vi planerade barn tätt men detta hade vi inte räknat med. Mer när barnet var 4-5 månader hade vi väl räknat med ny graviditet..

    Någon som har 9-10 månader mellan barnen? Hur har barnen funkat ihop? Eller om du själv har så tätt mellan syskon. 

  • Svar på tråden Gravid 1 månad efter förlossning
  • Anonym (lillian)

    Jag hade ca 1 år till min lillasyster. Vi grälade mycket under uppväxten - mycket tävlan och konkurrens. Slagsmål ibland. Vi lekte mycket ihop, och underhöll oss själva men hade även rejäla konflikter. Vi delade rum och fick göra allt ihop, om mamma körde en av oss till simträning kunde hon lika gärna ta med båda tyckte hon, vilket bidrog till känslan av att sitta ihop. Alla kände oss som en enhet "Annelie-och-Lillian".

    Till sättet är vi ganska olika, så vi gled isär under tonårstiden och hittade våra egna identiter, och är i dag inte ovänner men inte nära.

  • Anonym (Japp)

    Jag fick 2 sönder som det är 10 mån och 3 veckor mellan , det var tufft att ha 2 barn så tätt
    2 barn att bära runt på och att försöka få tid att sitta och amma den lille och samtidigt passa på brorsan , men det gick , jag var Yngre då skulle inte vilja göra om det idag haha.

  • Anonym (Miranda)
    Anonym (lillian) skrev 2022-08-12 23:15:56 följande:

    Jag hade ca 1 år till min lillasyster. Vi grälade mycket under uppväxten - mycket tävlan och konkurrens. Slagsmål ibland. Vi lekte mycket ihop, och underhöll oss själva men hade även rejäla konflikter. Vi delade rum och fick göra allt ihop, om mamma körde en av oss till simträning kunde hon lika gärna ta med båda tyckte hon, vilket bidrog till känslan av att sitta ihop. Alla kände oss som en enhet "Annelie-och-Lillian".

    Till sättet är vi ganska olika, så vi gled isär under tonårstiden och hittade våra egna identiter, och är i dag inte ovänner men inte nära.


    Tack för ett bra svar. Det ska jag tänka på att kanske inte barnen behöver göra samma saker så de blir som en enhet. Aldrig tänkt i dom banorna men det var ett bra råd. 

    Det är ju viktigt att de får känna sig som egna individer.
  • Anonym (Miranda)
    Drottningen1970 skrev 2022-08-12 23:19:51 följande:

    Ni låg utan skydd och du blev gravid. Varför så chocka? Det är så barn blir till.


    Vilket rabiat PMS-svar det här var. Nu var barnmorskan på ultraljudet med chockad och sa åt mig att det är ovanligt att bli gravid 1 månad efter förlossning om man helammar. 

    Kan göra dig ännu mer bitter genom att intyga att vi är väldigt glada över beskedet att det gick så pass snabbt ;) en trevlig chock så att säga!
  • Anonym (Miranda)
    Anonym (Japp) skrev 2022-08-12 23:39:18 följande:

    Jag fick 2 sönder som det är 10 mån och 3 veckor mellan , det var tufft att ha 2 barn så tätt
    2 barn att bära runt på och att försöka få tid att sitta och amma den lille och samtidigt passa på brorsan , men det gick , jag var Yngre då skulle inte vilja göra om det idag haha.


    Att ha två bebisar samtidigt blir inget problem för oss och ingenting som var frågan heller. Utan mer hur barnen funkat ihop och råd. Rådet om att vara en enhet som jag fick och känslan av att sitta ihop är mer såna jag söker.

    Så har du några såna råd får du gärna dela med dig :)
  • Anonym (14 mån)

    Jag har 14 mån mellan mina barn. Absolut att det var tufft första tiden men jag var glad att storasyster inte kunde störa mig och bebis i sängen eftersom hon inte kunde klättra upp i den :)

    Sen så här 10 år senare är det bara + med täta barn. De har mycket gemensamt och nån att leka med hela tiden. Sen att jag också helammade när jag blev gravid. Det är en seglivad myt om att amning gör det svårare att bli gravid. 

    Grattis till graviditeten! 

  • Anonym (14 mån)

    Kan tilläggas att en ettåring är mycket självupptagen och min visade (därför) inga tecken på svartsjuka Glad

  • Rialakatten

    Det är inte fullt ett år mellan mig och min yngre bror. Oj, vad vi bråkade  Oj vad vi lekte. Men om föräldrarna grälade på någon av oss försvarade den andre. Under tonåren gled vi isär, kanske mest för att vi var olika kön, för helt plötsligt fick jag mens (13 år) och bröst och blev mer vuxen. Min bror var fortfarande en liten pojke.


    I sena tonåren, när han kommit ifatt, blev vi bästa vänner och är så fortfarande. Min bror har varit väldigt irriterande, fantastiskt stöttande, någon som känner mig i grunden. om det är närheten i ålder eller bara för att vi är syskon vet jag inte. Det var en utmaning för våra föräldrar då vi alltid höll ihop när det gällde bus och ofog.

Svar på tråden Gravid 1 månad efter förlossning