• Anonym (oc)

    Tvist med hyresvärd

    Flyttade in för över 1 år sen. Ett enklare kontrakt skrevs.


    Sa därefter upp mig den 1:e maj. ca 15 min över 00. Så sista utflyttningsdag nu i slutet av augusti. Då det var svårt att finna ett bra passande boende så pratade jag med hyresvärden och flickvän.


    Jag inledde samtalet med "jag bara undrar utifall om det nu möjligtvis skulle bli så att det krisar, hade det ev funnits plats kvar då?"


    Sa även 1 gång, "Inget bestäms här o nu idag utan jag hör mig bara för.


    Sa även 3 gånger att jag inte vet än om hur det skulle bli.


     


    Hyresvärden försökte då ta bort min uppsägning fast han pratade till sin flickvän och försökte inte ens möta mina ögon. Så antog att han yrade bara till sin flickvän, för jag hade ju redan sagt flera gånger att jag inte visste plus att inget skulle bestämmas här o nu idag.


    Jag fick bo kvar för flickvännen "om du vill bo kvar här". Hon avslutade det hela med, nu har jag sagt mitt, så nu kan ju ni prata ut lite o se vad ni kommer fram till. Men hyresvärden reser sig då också upp och börjar gå in efter henne och försöker avsluta med att säga något men kommer inte på vad han ska säga så jag avslutar med "Vi "Vi känner av det ett tag till så får vi se hur det blir".


     


     


    Jag fann sen ett boende som passade. Så jag tog mitt pick o pack o flyttade ut.


    O nu påstår hyresvärden att vi ska ha bestämt att min uppsägingstid togs bort där o då för att "vi" (Han) tyckte att det skulle tas bort. Något jag aldrig svarade på då han inte ens talade till mig.


    Nu kräver han en ny uppsägningstid på 3 ånader.


    Jag har uppsägning inspelad på film där vi båda förekommer i bild. Och man hör mig tydligt säga att ajg säger upp mig här och nu.


    Inget nytt kontrakt har heller skrivits än det första ursprungliga kontraktet vid inflytt.


    Så nu ska han skicka räkning till mig via kronofogden.


    Självklart kommer jag att bestrida detta.


    Ville bara höra era tankar. O ev få veta hur en bestridning går till. Han jobbar inte själv utan lever precis på sina hyrespengar så han kommer inte ge sig försen saken avgörs i domstol antagligen.


    Inget jag är orolig över då jag anser mig ha rätt till att flytta ut inom uppsägningstiden som självklart fortfarande existerar! 


    Måste jag betala "räkningen" och sedan bestrida eller bestrider jag först?


    Nackdel för mig kan vara om flickvännen får för sig att tala osanning. Men jag har uppfattningen om att hon är väldigt rak tydlig och ärlig. Men inget nytt kontrakt skrev heller eftersom att jag inte ville bestämma något den dagen och hyresvärden besvärade sig inte ens med att fråga om det.


     


     

  • Svar på tråden Tvist med hyresvärd
  • Yllop

    Hyreskontrakt ska sägas upp skriftligt för att vara giltigt. 
    Gjorde du inte det kan du ligga skrynkligt till.

  • Anonym

    Om hyresvärdens jobb är att vara hyresvärd så jobbar han med det.

    Att sitta rak i ryggen och självsäkert säga "jag säger upp mig!" till sin hyresvärd låter förbannat komiskt, faktiskt! Lite som "jag är protestant!" när man inte är nöjd. Skitroligt ju! Kan du inte lägga upp sagda film på nätet? Låt oss hoppas att din arbetsgivare inte råkade höra.

    Förmodligen har du väl helt enkelt varit lika förvirrad, förvirrande och omständlig i ditt sätt att uttrycka dig inför hyresvärden som här och då finns naturligtvis enbart missförstånd att vänta.

    Krav ifrån KFM bestrids när de anländer. Utan betalning alltså.

  • Anonym (oc)
    Anonym skrev 2022-08-13 01:55:25 följande:

    Om hyresvärdens jobb är att vara hyresvärd så jobbar han med det.

    Att sitta rak i ryggen och självsäkert säga "jag säger upp mig!" till sin hyresvärd låter förbannat komiskt, faktiskt! Lite som "jag är protestant!" när man inte är nöjd. Skitroligt ju! Kan du inte lägga upp sagda film på nätet? Låt oss hoppas att din arbetsgivare inte råkade höra.

    Förmodligen har du väl helt enkelt varit lika förvirrad, förvirrande och omständlig i ditt sätt att uttrycka dig inför hyresvärden som här och då finns naturligtvis enbart missförstånd att vänta.

    Krav ifrån KFM bestrids när de anländer. Utan betalning alltså.


    Ändå ett intressant fall.


    Lagen är visst väldigt tydlig med att det ska vara skriftligen.
    Men det är ju för att det ska gå att bevisa i efterhand.


    Jag har det som sagt på film där vi båda förekommer i bild. Kunde inte vara mer tydligare och personligare uppsägning som dessutom går att bevisa att det både har sagts och skett.


    I övrigt så verkar du väldigt känslomässig nära då du måste komma med konstiga utsvävningar i form utav nedlåtelse.


    Vi ses!


    Väl mött.

  • Anonym (lll)

    Otroligt rörigt skriven TS.

    Jag tänkte bara: "varför säger man upp en lägenhet om man inte är riktigt säker på att man ska flytta!"

    Man kan inte först säga upp, sen fråga om man kanske får bo kvar, sen flytta i alla fall. 

  • Anonym (Hmm)

    För det första heter det inte att man "säger upp sig", man säger upp lägenheten. Bara där har du fel formulering. För det andra ska alla uppsägningar ske skriftligt, det brukar gå till så att man skriver under en särskild sektion i sitt hyresavtal, eller om företaget har en särskild blankett. Där ska datum tydligt framgå så man vet hur lång uppsägningstiden är, alltså när den tar slut.

    Ledsen ts men du har inte sagt upp din lägenhet på ett korrekt sätt. Att säga det kvart över midnatt i nån förvirrad diskussion är inte samma sak som att ha det svart på vitt med båda parters underskrift.

  • Anonym (Anna)

    Som huvudregel ska uppsägning vara skriftlig, man kan också säga upp sig muntligen och värden bekräftar sedan uppsägningen skriftligt. Men det finns inget krav på att en uppsägning måste vara skriftlig för att vara giltig, samma gäller för alla slags avtal vare sig det är anställning eller köp av en bil. Muntliga avtal är lika juridiskt giltiga som skriftliga i lagens mening men de är svårare att bevisa, det är därför man ska ha det skriftligt eller t.ex inspelat.

    Du säger att uppsägningen finns inspelad så då kan du  bevisa att du har sagt upp dig. Det kanske finns andra typer av bevis för det, har ni exempelvis diskuterat din flytt i sms? Och omvänt, kan din hyresvärd bevisa (sms etc) att ni kommit överens om att du ska bo kvar?

    För att kräva dig på pengarna måste hyresvärden vända sig till kronofogden för att driva in skulden. Han får då betala en avgift och kronofogden skickar ett brev till dig med fråga om du bestrider eller godkänner kravet. Det ska du bestrida skriftligen. Det räcker att du skriver till kronofogden "jag bestrider kravet" och om du vill kan du förklara varför, du sade muntligen upp avtalet och det finns inspelat. Då måste hyresvärden vända sig till tingsrätten för att fastställa skulden och han får betala ytterligare en avgift. Om ni inte kommer överens i muntlig förberedelse blir det huvudförhandling. Det är en process som kan ta lång tid och det är liten chans för värden att få rätt, särskilt om ni inte har skriftligt kontrakt på att ni förlänger hyresavtalet. Den som ställer kravet har den starkare bevisbördan i en rättegång. 

    Du har redan flyttat ut men om du hade bott kvar efter uppsägningstiden hade det varit ett bevis för att du godkänner förlängningen av avtalet.

    Jag tror du kan vara lugn, det är förmodligen mest hot och tveksamt om hyresvärden faktiskt vill betala dessa avgifter och vänta lång tid på en rättegång där utgången ändå är oviss.

    Vad är det för typ av boende, hyr du i andra hand eller det ett förstahandskontrakt, eller inneboende?

    Om du är inneboende kan det också vara så att du endast har en månads uppsägningstid:

    www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/hur-lang-uppsagningstid-har-en-inneboende/

    Det låter som hyresvärden inte är en professionell hyresvärd utan en privatperson som hyr ut sin lägenhet eller del av den. Redovisar han detta till skatteverket? Annars kan han få problem om det framkommer att han haft inkomst från uthyrning som han inte redovisat. Kan vara något du påpekar för honom om han fortsätter krångla.

  • Glinda från Oz

    Väldigt rörig trådstart. Som jag tolkar det har ni hållit på och velat fram och tillbaka. Är det så har hyresvärden solklart rätt en uppsägning görs dessutom vanligen skriftligt. 

  • Anonym (Fd hyresvärd)

    Jag hyrde ut en lägenhet til en tjej och hennes pojkvän, kontraktet stod på henne.
    Efter någon månad ringde pojkvännen och ville säga upp kontraktet, då sa jag att kontraktet ska sägas upp skriftligt (vilket också stod i kontraktet) och av hyresgästen, alltså tjejen som jag skrev avtalet med.

    Sen blev det tyst och efter någon månad kom inte hyrespengarna in, jag tog kontakt med tjejen och hon sa att hennes pojkvän ju hade ringt och sagt upp kontraktet och att det gällde.

    Tjejen deponerade hyran till Länsstyrelsen och jag gick till Tingsrätten, det kallades till förhandling men någon tid innan det var dags fick jag ett brev från tjejen pappa som erbjöd sig att betala ut sin dotter.

    Så jag fick mina pengar plus att par tusen för att inte driva genom tingsrättsförhandlingen.

    Det finns lagar kring sånt här, och lagar är till för att följas.

  • Anonym (Klon)

    Säger du: jag säger upp mig! på filmen?
    Det är ju inget jobb du har. Det korrekta är ju att säga: jag säger upp lägenheten.

    Jag förstår om värden är förvirrad eftersom du efter att du sagt upp lägenheten även kollat om du kan bo kvar.

    Det blir ju lite svårt att avgöra vem av er som har rätt med tanke på formuleringen. Om hyresvärden uppfattade att du tog tillbaka din uppsägning så har väl han inte heller letat efter en annan hyresgäst.

    Jag föreslår att du ringer hyresgästföreningen om du är med där. De borde kunna hjälpa dig. Hoppas det löser sig.

    ps var tydligare nästa gång du säger upp en lägenhet. Gör det skriftligt och var noga med datumet. Då slipper man förhoppningsvis bekymmer.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Fd hyresvärd) skrev 2022-08-13 10:57:14 följande:

    Jag hyrde ut en lägenhet til en tjej och hennes pojkvän, kontraktet stod på henne.
    Efter någon månad ringde pojkvännen och ville säga upp kontraktet, då sa jag att kontraktet ska sägas upp skriftligt (vilket också stod i kontraktet) och av hyresgästen, alltså tjejen som jag skrev avtalet med.

    Sen blev det tyst och efter någon månad kom inte hyrespengarna in, jag tog kontakt med tjejen och hon sa att hennes pojkvän ju hade ringt och sagt upp kontraktet och att det gällde.

    Tjejen deponerade hyran till Länsstyrelsen och jag gick till Tingsrätten, det kallades till förhandling men någon tid innan det var dags fick jag ett brev från tjejen pappa som erbjöd sig att betala ut sin dotter.

    Så jag fick mina pengar plus att par tusen för att inte driva genom tingsrättsförhandlingen.

    Det finns lagar kring sånt här, och lagar är till för att följas.


    Men i ditt fall förklarade du att du inte godtar uppsägningen utan kräver att få den skriftligt och av hyresgästen du skrivit avtal med. Pojkvännen kan för det första inte säga upp någon annans avtal om han inte har en generalfullmakt. Du kan ju inte veta om de gjort slut och han säger upp lägenheten för att jävlas så du gjorde helt rätt. 

    I TS fall hade hyresvärden godtagit den muntliga uppsägningen (om han inte krävde att få den skriftligt) men sedan diskuterade de en eventuell förlängning som det nu är värdens skyldighet att bevisa, om det går till domstol. Och det är den som ställer kravet som har bevisbördan, står ord mot ord är det mycket liten chans att han vinner.
  • Anonym (Oseriöst)
    Anonym (oc) skrev 2022-08-13 00:05:37 följande:
    Tvist med hyresvärd

    Flyttade in för över 1 år sen. Ett enklare kontrakt skrevs.


    Sa därefter upp mig den 1:e maj. ca 15 min över 00. Så sista utflyttningsdag nu i slutet av augusti. Då det var svårt att finna ett bra passande boende så pratade jag med hyresvärden och flickvän.


    Jag inledde samtalet med "jag bara undrar utifall om det nu möjligtvis skulle bli så att det krisar, hade det ev funnits plats kvar då?"


    Sa även 1 gång, "Inget bestäms här o nu idag utan jag hör mig bara för.


    Sa även 3 gånger att jag inte vet än om hur det skulle bli.


     


    Hyresvärden försökte då ta bort min uppsägning fast han pratade till sin flickvän och försökte inte ens möta mina ögon. Så antog att han yrade bara till sin flickvän, för jag hade ju redan sagt flera gånger att jag inte visste plus att inget skulle bestämmas här o nu idag.


    Jag fick bo kvar för flickvännen "om du vill bo kvar här". Hon avslutade det hela med, nu har jag sagt mitt, så nu kan ju ni prata ut lite o se vad ni kommer fram till. Men hyresvärden reser sig då också upp och börjar gå in efter henne och försöker avsluta med att säga något men kommer inte på vad han ska säga så jag avslutar med "Vi "Vi känner av det ett tag till så får vi se hur det blir".


     


     


    Jag fann sen ett boende som passade. Så jag tog mitt pick o pack o flyttade ut.


    O nu påstår hyresvärden att vi ska ha bestämt att min uppsägingstid togs bort där o då för att "vi" (Han) tyckte att det skulle tas bort. Något jag aldrig svarade på då han inte ens talade till mig.


    Nu kräver han en ny uppsägningstid på 3 ånader.


    Jag har uppsägning inspelad på film där vi båda förekommer i bild. Och man hör mig tydligt säga att ajg säger upp mig här och nu.


    Inget nytt kontrakt har heller skrivits än det första ursprungliga kontraktet vid inflytt.


    Så nu ska han skicka räkning till mig via kronofogden.


    Självklart kommer jag att bestrida detta.


    Ville bara höra era tankar. O ev få veta hur en bestridning går till. Han jobbar inte själv utan lever precis på sina hyrespengar så han kommer inte ge sig försen saken avgörs i domstol antagligen.


    Inget jag är orolig över då jag anser mig ha rätt till att flytta ut inom uppsägningstiden som självklart fortfarande existerar! 


    Måste jag betala "räkningen" och sedan bestrida eller bestrider jag först?


    Nackdel för mig kan vara om flickvännen får för sig att tala osanning. Men jag har uppfattningen om att hon är väldigt rak tydlig och ärlig. Men inget nytt kontrakt skrev heller eftersom att jag inte ville bestämma något den dagen och hyresvärden besvärade sig inte ens med att fråga om det.


     


     


    Låter väldigt oseriöst och redan i start med formuleringen "enklare kontrakt" är en indikation på det. Hyresavtal är inga enklare dokument utan ganska noga med datum, villkor och underskrifter.
    På samma papper finns ruta för uppsägning av kontraktet. 
    Hyr man på så lösa boliner får man nog ta att det inte går rätt till nånstans. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Oseriöst) skrev 2022-08-13 11:42:22 följande:
    Låter väldigt oseriöst och redan i start med formuleringen "enklare kontrakt" är en indikation på det. Hyresavtal är inga enklare dokument utan ganska noga med datum, villkor och underskrifter.
    På samma papper finns ruta för uppsägning av kontraktet. 
    Hyr man på så lösa boliner får man nog ta att det inte går rätt till nånstans. 
    Ett kontrakt kan vara så enkelt som att man skriver för hand på ett papper. Det ska vara så detaljerat som möjligt men det kan bara stå "Vi kommer överens om att NN ska hyra min lägenhet" och underskrifter. Om det blir tvist om när avtalet gällde kan man bevisa det med insättningar på bank eller sms.
  • Anonym (Oseriöst)
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-13 12:49:48 följande:
    Ett kontrakt kan vara så enkelt som att man skriver för hand på ett papper. Det ska vara så detaljerat som möjligt men det kan bara stå "Vi kommer överens om att NN ska hyra min lägenhet" och underskrifter. Om det blir tvist om när avtalet gällde kan man bevisa det med insättningar på bank eller sms.
    Väljer man den varianten och utesluter info om hur och när kontraktet ska upphör så får man ta eventuella negativa konsekvenser. 
    Som man bäddar får man ligga. 
  • Anonym (Jo)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-13 10:33:06 följande:
    Väldigt rörig trådstart. Som jag tolkar det har ni hållit på och velat fram och tillbaka. Är det så har hyresvärden solklart rätt en uppsägning görs dessutom vanligen skriftligt. 
    Håller med
  • Spucks

    Jag förstår bara hälften av det du skriver, men om jag förstår det rätt så har du alltså sagt upp kontrakten, sedan kom du på att du inte har en ny lägenhet än och sa därför att du kanske vill stanna kvar. Hyresvärden gick med på det, men nu flyttade du ut i alla fall och hyresvärden ska bara gilla lägret?

  • Anonym
    Anonym (oc) skrev 2022-08-13 07:15:35 följande:

    Ändå ett intressant fall.


    Lagen är visst väldigt tydlig med att det ska vara skriftligen.
    Men det är ju för att det ska gå att bevisa i efterhand.


    Jag har det som sagt på film där vi båda förekommer i bild. Kunde inte vara mer tydligare och personligare uppsägning som dessutom går att bevisa att det både har sagts och skett.


    I övrigt så verkar du väldigt känslomässig nära då du måste komma med konstiga utsvävningar i form utav nedlåtelse.


    Vi ses!


    Väl mött.


    Jag fattar fortfarande ingenting eftersom du uppenbarligen inte alls kan uttrycka dig, som jag påpekade.

    Vilket "fall" har du, och vad är intressant med det?

    Du har alltså suttit och sagt "jag säger upp mig!", vilket du har på film? Det vore som sagt väldigt komiskt, om du menar att du säger upp ett hyreskontrakt. Visa vänligen komedin för internet, tack.

    Jag är inte det minsta "känslomässig nära" förutom att ditt velande och din usla svenska retar mig. Jag har ingenting med vare sig din autism, ditt boende eller din hyra att göra.
    Jag bara anser att du inte kan starta en tråd och inser att du låtit likadant inför hyresvärden. Rätt eller fel skiter jag i och jag är totalt känslokall inför dina situationer, med undantag för dina påhittade termer, som jag skrev.

    Faktumet att du inte kunnat uttrycka dig klarare än du gör här inför hyresvärden samt stolt sagt att "du säger upp dig" är fortfarande förklaringen på ditt dilemma och det var det jag upplyste om. Utan känslor inblandade.

    För övrigt A: "mer tydligare"? "i form utav nedlåtelse"? Hur går det, egentligen?

    För övrigt B: Något verkar ha blivit fel ... Jag sa upp mig ifrån en stor svensk arbetsgivare och började arbeta för en annan för några år sedan, men jag har samma hus kvar ännu ...? Vad fanken kan ha hänt där, tror du?
Svar på tråden Tvist med hyresvärd