• Anonym (Nytt jobb)

    Hur mycket restskatt?

    Den här månaden byter jag jobb och hade en del sparad semester från det gamla jobbet. Skulle gissa på att jag får ut ca 30-35 000 före skatt därifrån på min slutlön.

    Från nya jobbet skulle jag tro att jag får strax över 30 000 före skatt.

    Jag förutsätter att det hela kommer sluta med att jag får restskatt för i år men hur mycket kan man räkna med att den blir?

    På gamla jobbet snittade jag på 41-42 000 i månaden och på det nya blir det 45 000. 

    Vi håller på och sparar till en större renovering så det är lite intressant att veta ungefär hur mycket vi ska räkna bort i form av kommande restskatt. Tidigare har jag alltid fått pengar tillbaka.

  • Svar på tråden Hur mycket restskatt?
  • BellaDonnna

    Om du börjar med att räkna ut din årsinkomst, i ditt fall kommer du över 380 200 som ger 14 200 i grunskatteavdrag. Sen drar du bort enligt din skattetabell, om du till tabell 31 så är det 31%, är det 32 så 32 % osv. Utöver det så om du kommer över siktgränsen på 540 700+14200= 554 900ska du betala statlig skatt på 20 % (på det som ligger över alltså). Det mannan göra är att man begär jämkning hos sin nya arbetsgivare så att du slipper ligga minus om det skulle bli så. All info står på Skatteverket.

  • Anonym (E)
    Anonym (Nytt jobb) skrev 2022-08-13 09:07:18 följande:
    Hur mycket restskatt?

    Den här månaden byter jag jobb och hade en del sparad semester från det gamla jobbet. Skulle gissa på att jag får ut ca 30-35 000 före skatt därifrån på min slutlön.

    Från nya jobbet skulle jag tro att jag får strax över 30 000 före skatt.

    Jag förutsätter att det hela kommer sluta med att jag får restskatt för i år men hur mycket kan man räkna med att den blir?

    På gamla jobbet snittade jag på 41-42 000 i månaden och på det nya blir det 45 000. 

    Vi håller på och sparar till en större renovering så det är lite intressant att veta ungefär hur mycket vi ska räkna bort i form av kommande restskatt. Tidigare har jag alltid fått pengar tillbaka.


    Svårt att veta, utan andra siffror. Räntor, ISK-skatt, reseavdrag mm påverkar slutskatten.

    Varför inte bara spara så mkt ni kan, och vara beredda på att du kanske få betala lite på skatten nästa år? Man kan göra en preliminär uträkning på Skatteverkets hemsida, så gör vid årsskiftet när du har alla siffror. 

    Kan dock inte tänka mig att det blir några stora summor om du deklarerar som vanligt, så det blir kanske bara att du får lite mindre tillbaka. 

  • Anonym (Ii)

    Du kan be det nya jobbet att dra lite extra på skatten i år. Så slipper du få så mycket restskatt. Jag vet att summan ändå blir samma oavsett när och hur man betalar in den, men jag hade tyckt det var skönt att det drogs lite mer varje månad än att betala en stor klumpsumma nästa år. Psykologiskt känns det då som att man betalat mindre.

  • Rialakatten

    Spara pengarna själv istället för att dra extra. Nu när vi börjat få ränta på sparpengarna så är det ett bättre alternativ.

  • Anonym (Kim)
    Rialakatten skrev 2022-08-13 12:12:56 följande:

    Spara pengarna själv istället för att dra extra. Nu när vi börjat få ränta på sparpengarna så är det ett bättre alternativ.


    Okej så vi säger om TS lägger undan 3000 extra i månaden just för det från augusti till dec,det vill säga 15 000 så får hen 1% på sparkontot. 150 spänn minus 30 % i skatt.


    Ja men det låter ju toppen????

  • Rialakatten
    Anonym (Kim) skrev 2022-08-13 12:23:44 följande:

    Okej så vi säger om TS lägger undan 3000 extra i månaden just för det från augusti till dec,det vill säga 15 000 så får hen 1% på sparkontot. 150 spänn minus 30 % i skatt.


    Ja men det låter ju toppen????


    Det blir en 100-lapp. Men 100 kr är mer än 0 kr.
  • Anonym (E)
    Anonym (Kim) skrev 2022-08-13 12:23:44 följande:

    Okej så vi säger om TS lägger undan 3000 extra i månaden just för det från augusti till dec,det vill säga 15 000 så får hen 1% på sparkontot. 150 spänn minus 30 % i skatt.


    Ja men det låter ju toppen????


    Hur räknar du? De första 3 000 kr sitter på kontot i 5 månader, nästa 3 000 i 4 månader osv. Räntan 1% är på årsbasis. 


    150 kr blir det om du har 15 000 i satt i ett år.

  • Anonym (Kim)
    Anonym (E) skrev 2022-08-13 14:32:40 följande:

    Hur räknar du? De första 3 000 kr sitter på kontot i 5 månader, nästa 3 000 i 4 månader osv. Räntan 1% är på årsbasis. 


    150 kr blir det om du har 15 000 i satt i ett år.


    Du har helt rätt, mindre än 150 spänn innan skatt blir det. Ville bara klargöra att 1% i ränta inte är så mycket att hänga i julgranen.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (E) skrev 2022-08-13 14:32:40 följande:

    Hur räknar du? De första 3 000 kr sitter på kontot i 5 månader, nästa 3 000 i 4 månader osv. Räntan 1% är på årsbasis. 


    150 kr blir det om du har 15 000 i satt i ett år.


    Du har helt rätt, mindre än 150 spänn innan skatt blir det. Ville bara klargöra att 1% i ränta inte är så mycket att hänga i julgranen. Men det blir ju fler månader än så 5 månader allafall om restskatten ska betalas augusti nästa år
  • Anonym (Nytt jobb)
    Anonym (E) skrev 2022-08-13 10:04:16 följande:

    Svårt att veta, utan andra siffror. Räntor, ISK-skatt, reseavdrag mm påverkar slutskatten.

    Varför inte bara spara så mkt ni kan, och vara beredda på att du kanske få betala lite på skatten nästa år? Man kan göra en preliminär uträkning på Skatteverkets hemsida, så gör vid årsskiftet när du har alla siffror. 

    Kan dock inte tänka mig att det blir några stora summor om du deklarerar som vanligt, så det blir kanske bara att du får lite mindre tillbaka. 


    Som det ser ut just nu är det inga problem att betala några tusenlappar i restskatt, pengarna finns där. Drar vi igång renoveringen innan det är dags att betala in pengarna behöver vi däremot tänka på hur mycket som ska vara kvar på kontot eftersom vi räknar med att allt utom en grundbuffert kommer gå åt. Badrum är inte billiga...
  • Anonym (A)
    Rialakatten skrev 2022-08-13 12:12:56 följande:
    Spara pengarna själv istället för att dra extra. Nu när vi börjat få ränta på sparpengarna så är det ett bättre alternativ.
    +1
Svar på tråden Hur mycket restskatt?