• Vadgörvi

Herpes & finna flickvän

Hej!!! jag har ett stort problem. då jag 2019 blev smittad av en tjej som har herpes simplex 2 såkallad könsherpes så föll hela mitt liv i bitar. Vilket gör det genast mycket svårare / omöjligt att hitta en flickvän.
     Vissa dagar funderar man på om man skulle ta bilen och smälla in i något träd, andra dagar funkar livet. men jag undrar hur andra med hsv2 går sin vardag att gå ihop samt hur det går med tjejer även om det kanske finns någon hsv2 tjej här som man kan lära känna. Jag är igentligen inte en negativ människa men denna sjukdom har gjort mig bitter. Jag är 33 år gammal kille

• Svar på tråden Herpes & finna flickvän
  • Anonym (Typ 2)

Sitt lugnt i båten. Till att börja med är det inte säkert du blev smittad av henne. Du vet att du har viruset men inte hur länge du haft det och från vem. Min upptäcktes pga att viruset orsakade hjärnhinneinflammation och det gjordes ett prov på ryggvätskan. Där såg man, jag var bärare av herpes typ 2. Får du kraftig huvudvärk och är samtidigt stel i nacken ska du uppge det till sjukvården Det är ovanligt men sker. Finns att läsa på 1177. 
    Inget sex under pågående skov. Gör sig självt på ett vis eftersom det är onda blåsor (för mig)  Kondom  skyddar men inget är säkert. 
    Det finns ingen anmälningsplikt och smittspårning görs ej. Misstänker att det beror på att man kan ha haft viruset sedan barnsben och en förälder med munsår smittade.Eller sex med vem som helst under åren. 
    Det finns virushämmande medicin (Valaciclovir) man äter varje dag, en om dagen. Jag äter dessa sedan 18 mån ca. De finns i 90-pack. 
    Annars äter man tre om dagen i fem dagar under ett skov. Men...problemet är att det kan ta några dagar att få till ett recept och sedan hämta ut och då har blåsorna hunnit bli värre. 
    Jag kommer berätta då jag har ett förhållande eftersom det kommer vara ca två ggr om år jag inte kan ha sex. Eller så har jag aldrig skov igen. 
    I övrigt säger jag inget när jag har sex, varken med eller utan kondom. 

• Anonym (Word)
    Herpes är väldigt vanligt ? nästan 80 procent av Sveriges befolkning har någon form av herpes. De flesta får viruset redan när de är barn. Om du någon gång fått herpes sitter viruset sitter kvar i kroppen hela livet. Vissa får utbrott ofta, andra väldigt sällan.
  • Anonym (Typ 2)
    Anonym (Word) skrev 2022-08-13 17:16:54 följande:
    Herpes är väldigt vanligt ? nästan 80 procent av Sveriges befolkning har någon form av herpes. De flesta får viruset redan när de är barn. Om du någon gång fått herpes sitter viruset sitter kvar i kroppen hela livet. Vissa får utbrott ofta, andra väldigt sällan.
    Helt rätt. Jag vet att när jag får barnbarn  kommer jag aldrig  pussa dessa på munnen just för att jag har viruset. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Typ 2) skrev 2022-08-13 17:21:12 följande:
    Helt rätt. Jag vet att när jag får barnbarn  kommer jag aldrig  pussa dessa på munnen just för att jag har viruset. 
    Men du kan ljuga för någon du ligger med? 
  • Anonym (Maskrosen)
    Anonym (Word) skrev 2022-08-13 17:16:54 följande:
    Skillnad om du har det på könet, alltså könsherpes...googla och kolla bilder
  • Anonym (H)

80 % har inte typ 2! Stooor skillnad.

• Anonym (Typ 2)
    Anonym (Alice) skrev 2022-08-13 17:39:43 följande:
    Men du kan ljuga för någon du ligger med? 
    Om du vill så är det ok att du kallar det att ljuga. Jag skulle inte och har aldrig haft sex under skov och äter medicin dagligen. Vad du anser om mitt beteende är irrelevant. 
  • Anonym (Her)
    Anonym (H) skrev 2022-08-13 17:48:58 följande:

80 % har inte typ 2! Stooor skillnad.

Fick herpes vaginalt av någon som hade det på munnen. Jag har aldrig haft på munnen och han aldrig på sitt kön. Är ju omöjligt att veta vilken som är typ 1 eller 2 då båda tydligen kan ge utslag på båda ställena. Jag har inte haft utbrott på flera år och jag informerar inte när jag ligger med någon att jag har det latent då som ovanstående nämner, i princip hela befolkningen har det. Både mina förlorar och mitt syskon har det samt mitt ex, även vänner. Vet inte hur ofta jag ser kollegor också med munsår. Så kan vi lugna ts och avdramatisera detta virus?
  • Anonym (Alice)

Vi ska "lugna TS" och "avdramatisera" för "i princip hela befolkningen har herpes" (haha va?) Men ändå kan ni inte berätta för den ni ligger med att ni har herpes. Då ska det ljugas och smusslas.
    Varför inte berätta då om det inte är en stor grej? Och hur långt ska man ta det? Kan man ljuga om andra saker också eller gäller det bara könssjukdomar? Vill det sig riktigt illa kan vissa könssjukdomar göra en infertil eller leda till dödsfall. Det ser iaf jag på som något allvarligt, vilket sex är. Sex kan innebära allvarliga konsekvenser och inget man ska ta lättsamt.
    Det visar på en omogen syn att inte förstå det.
    Att välja att ljuga och inte vara öppen med att ni har herpes skulle för mig vara oförlåtligt.
    Om ni kan ljuga om det, vad mer kan ni ljuga om? Tilliten skulle försvinna på en gång.
    En könssjukdom man har förevigt och måste ta mediciner för är en stor sak för de flesta människor som inte har det. 
    Ni har en skyldighet att inte smitta andra. Med era barn och barnbarn kan ni inse det men av någon anledning har ni inte samma respekt för era sexpartners.
    Ännu en anledning att gå och testa er innan ni ligger med någon. Folk är inte kloka idag.

Anonym (Her) skrev 2022-08-13 20:32:13 följande:
    Fick herpes vaginalt av någon som hade det på munnen. Jag har aldrig haft på munnen och han aldrig på sitt kön. Är ju omöjligt att veta vilken som är typ 1 eller 2 då båda tydligen kan ge utslag på båda ställena. Jag har inte haft utbrott på flera år och jag informerar inte när jag ligger med någon att jag har det latent då som ovanstående nämner, i princip hela befolkningen har det. Både mina förlorar och mitt syskon har det samt mitt ex, även vänner. Vet inte hur ofta jag ser kollegor också med munsår. Så kan vi lugna ts och avdramatisera detta virus?
  • Anonym (Word)
    Anonym (Her) skrev 2022-08-13 20:32:13 följande:
    Samma här. Fast jag hade i underlivet just efter de tillfället o aldrig igen på 25  år
Svar på tråden Herpes & finna flickvän