• Shofalerittan

    Svärmor sålde barnvagnen

    backstory: För 3 år sen betalade svärmor en barnvagn till oss för vår första son, med både liggdel och sittdel. Tanken va att vi skulle betala den själva men hon sprang upp till kassan och gjorde de som födelsegåva. 

    Vi fick ett Till barn för 6 månader sen och har använt vagnen till honom också. I juni åkte vi flera timmar till svärmor för att stanna över sommaren hos henne. Vi tog bara med oss liggdelen till sonen, och under tiden vi har varit här blev han för tung för att ligga i den. Vi behövde därför åka och köpa en billigare resevagn för den sista månaden vi skulle va här. För att sen ta hem våran vanliga vagn och istället använda sittdelen som vi har hemma. 


    Vi frågade svärmor om vagnen kunde ligga på hennes altan under tiden eftersom att vi bor i en mindre stuga på hennes tomt och inte har någon plats att ha den på. Hon sa ja, frågade om den skulle säljas och vi sa nej. Nu har hon sålt vagnen ändå Och tagit pengarna själv för den för att det var hon som betala den från första början. Jag är skitarg men min man menar att det är som det är eftersom att hon betala den från första början?? Jag är så arg och kommer åka härifrån tidigare Oavsett. Men ska jag skita i det eftersom att vi redan har en annan vagn eller ska jag försöka få henne att köpa tillbaks våran första vagn?

  • Svar på tråden Svärmor sålde barnvagnen
  • Anonym (F)

    Å ena sidan var det hon gjorde olagligt. En gåva ägs helt och hållet av den som har fått den, och att förvara något i en annan persons hem betyder inte att saken byter ägare.

    Å andra sidan kanske det inte är en strid som det är värt att ta. Gör hon den här sortens saker ofta kan det vara dags att sätta ner foten. Men var det en engångshändelse är det nog bäst att låta det vara.

  • Anonym (S)

    Man får så klart inte sälja andras saker..... Det var en gåva från början, spelar ingen roll och inte att den var från henne heller. Hon kunde lika gärna ha sålt något ni själva betalat. Ni var tydliga med att den inte skulle säljas, där skulle det ha varit punkt.

  • Friger

    Hon frågade om vagnen skulle säljas? Ni svarade nej. Hon sålde ändå?

    Fattar inte varför hon frågade om hon ändå tänkte göra det. Hon håller inte på att bli senil eller något annat "skoj"?

  • Anonym (Linn)

    Har hon gjort liknande saker tidigare? Låter väldigt underligt, men ja man har ju hört en hel del om tokiga svärmödrar här på FL genom åren.

    Jag tycker att du ska prata med henne, säg att ni inte ville sälja vagnen vilket hon ju visste om. Att hon inte har rätt att sälja något som hon gett i gåva.

    Fråga henne om hon är desperat efter pengar? Isåfall kunde hon ju frågat er om ett lån Isåfall. 

    Är svärmor bra och snäll i övrigt hade jag nöjt mig med samtalet men haft denna händelse i bakhuvudet.
    Har hon gjort liknande saker tidigare och/eller inte är så snäll hade jag i framtiden endast träffat henne under kortare och mer kontrollerade former. 

    Ledsamt att din man är rädd för sin mamma. 

  • Tow2Mater

    Hon sålde vagnen begagnad utan sittdelen? Köparen kommer ju inte bli glad.

    Köp er en ny vagn när ni kommer hem, den ni ändå skulle betalat själva från första början om svärmor inte insisterat på att betala då. Sen släpp det.

  • Anonym (Snirk)

    Jag hade varit noga med att inte acceptera några fler gåvor från henne i framtiden, eftersom ni aldrig vet om eller när hon får för sig att återta dem.

  • Dexter dot com

    Det hon gjorde var underligt men eftersom ni ändå tänkt betala den första vagnen och uppenbarligen gillar henne eftersom ni bor hos henne i flera månader hade jag bara släppt det.

  • Shofalerittan

    Jag och svärmor har haft problem tidigare. I år skulle 3 utav min mans släktingar komma från deras hemland och hälsa på i olika omgångar. Så jag lovade min man att försöka lite extra att komma överens med svärmor. Det gick bra under hela tiden släktingarna var här, trodde till och med vi höll på att bli vänner. Men sen gör hon såhär så fort släktingarna åker. Blir så trött. 

  • Tow2Mater

    Bor man hos svärforäldrarna under flera månader per år kanske man ska fundera over om det är så bra när ni verkar ha andra problem i grunden än en sketen barnvagn.

  • Tecum

    Hon gjorde fel men då ni inte behöver vagnen längre är det inget att ta strid för. Ni slapp ju besväret att sälja den själva...

Svar på tråden Svärmor sålde barnvagnen