Blir man aldrig kvitt bettskena på natten?
Jag vet att bettskena skyddar tänderna och det är ju bra men jag undrar lite över nackdelarna med bettskenor. Finns det några sådana? Kan det vara så att man gnisslar/pressar tänder mer på grund av bettskenan?
Jag har haft bettskena i uppemot 10 år och verkar inte bli kvitt den. Jag vaknar ofta av att tänderna gör ont endera under skenan eller i motsatt käke eller både och. Jag har haft flera skenor och dom har varit rätt inslipade enligt tandläkaren. De nätter jag är utan skena ibland så gör inte tänderna ont.
Jag har fåror i kinderna där jag har pressat bettskenan. Fåror som inte försvinner.
Ska man verkligen ha bettskena hela livet? Jag är rädd om mina tänder men har börjat undra om bettskenan inte förvärrar pressandet på natten. Jag vaknar till ibland av att jag liksom tuggar på den på natten.
Är det någon skillnad på om man har en på övre-eller undre tänderna? Spelar materialet någon roll?
Jag är enbart intresserad av att veta om bettskenor som tandläkare har gjort.
Det blev lite rörig trådstart med många random frågor men vi kan väl diskutera bettskenor här och erfarenheter om saken?