• Anonym (Hur skall jag göra)

Fick inget arbete och nu är det akut

Jag har verkligen sökt arbete samtidigt som jag levt på mina besparingar i flera månaders tid. Nu börjar pengarna ta slut. Jag har bara tusenkronor på kontot.

Jag behöver akut hjälp, men vet inte vart jag skall vända mig. Jag mår jättedåligt. Jag får verkligen inget jobb någonstans..Och nu börjar allt bli mer och mer knivigt sits för min del..

Vad kan jag göra?
    Hur kan jag få hjälp?

• Svar på tråden Fick inget arbete och nu är det akut
  • Anonym (Jobbar med försörjningsstöd)

Hej
    Du kan ha rätt till försörjningsstöd från din kommun.
    Du måste dock uppfylla 2 huvudkriterier
    1. Behovet kan inte uppfyllas på något annat sätt (dvs med egna eller ev sambos inkomster/tillgångar)
    2. Du måste ha gjort allt du kan för att komma ut i egen försörjning (varit aktivt arbetssökande eller sjukskriven vid nedsatt arbetsförmåga)

Är du inskriven på arbetsförmedlingen?
    Om inte, behöver du göra det omedelbart.

Har du bil/båt/motorcykel eller liknande. Då måste du sälja den och leva på pengarna

Hur bor du? Om du bor i en realiserbar tillgång måste du vara beredd på att sälja ditt boende, du kan möjligtvis få tillfällig hjälp några månader medan du gör det.
    Bor du i hyresrätt men dyrt måste du vara beredd att minska dina boendekostnader. 

Kom ihåg, de tittar minst 3 månader bakåt och räknar utifrån försörjningsstödsnormer för att avgöra om du är berättigad.
    Så om du tex använt dina pengar "oklokt" (tex åkt på en resa) så kommer du hamna på ett överskott trots att du inte har pengarna.
    Försörjningsstöd är uträknat på kronan vad en person precis behöver för att klara sig på en månad, vilket ofta är mindre än vad gemene man brukar leva för. Ett råd, om du inte redan har gjort det (vilket du säkert har eftersom det har varit tufft ett tag) är ju att dra ner på alla "onödiga" omkostnader.

Du ringer till din kommun och ber att bli kopplad till/kontaktad av mottagningen på försörjningsstöd.
    Sen får du berätta om din situation.

Lycka till

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Jobbar med försörjningsstöd) skrev 2022-08-15 08:22:41 följande:

Kom ihåg, de tittar minst 3 månader bakåt och räknar utifrån försörjningsstödsnormer för att avgöra om du är berättigad.
    Så om du tex använt dina pengar "oklokt" (tex åkt på en resa) så kommer du hamna på ett överskott trots att du inte har pengarna.
    Försörjningsstöd är uträknat på kronan vad en person precis behöver för att klara sig på en månad, vilket ofta är mindre än vad gemene man brukar leva för. Ett råd, om du inte redan har gjort det (vilket du säkert har eftersom det har varit tufft ett tag) är ju att dra ner på alla "onödiga" omkostnader.

Och vad händer om personen åkte på en resa för några månader sedan eller använde pengar "oklok" på annat sätt? Kan man verkligen neka försörjningsstöd till någon som annars försätts i skuld och inte har mat för månaden? Som får betalningsanmärkning hos hyresvärd mm? Jag vill gärna se det lagstödet!
  • mammatill6
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-15 08:32:56 följande:
    Och vad händer om personen åkte på en resa för några månader sedan eller använde pengar "oklok" på annat sätt? Kan man verkligen neka försörjningsstöd till någon som annars försätts i skuld och inte har mat för månaden? Som får betalningsanmärkning hos hyresvärd mm? Jag vill gärna se det lagstödet!
    Japp. Så funkar det.
  • Anonym (Hmm)
    mammatill6 skrev 2022-08-15 08:48:47 följande:
    Japp. Så funkar det.
    Som jag skrev så vill ja se lagstödet, inte bara någon random persons tvärsäkra kommentar.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-15 09:00:00 följande:
    Som jag skrev så vill ja se lagstödet, inte bara någon random persons tvärsäkra kommentar.
    Du kan ju försöka googla lite. Det är inte så svårt som flera vill tro.

Det är väl en självklarhet att samhället inte skall betala för att en resurssvag person har varit på semesterresa och supit upp pengarna.
  • Anonym (Hmm)
    Jonnynilsson skrev 2022-08-15 12:06:42 följande:
    Du kan ju försöka googla lite. Det är inte så svårt som flera vill tro.

Det är väl en självklarhet att samhället inte skall betala för att en resurssvag person har varit på semesterresa och supit upp pengarna.
    Som jag skrev..........
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-15 09:00:00 följande:

• Kockobello
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-15 08:32:56 följande:
    Man förväntas ha spenderat pengarna rätt, annars blir det avslag.
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-08-15 12:20:14 följande:
    Man förväntas ha spenderat pengarna rätt, annars blir det avslag.
    Vilket är bra.
Svar på tråden Fick inget arbete och nu är det akut