• toughshit

    Tonåringar som inte ber om lov

    Jag lever i ett samboförhållande där partnern har tonåringar sedan tidigare. Jättefina barn, MEN de ber aldrig om lov att ta eller låna saker. Godis, glass, alkohol, parfymer, hårborstar, nagelklippare, ansiktskrämer, märkeskläder osv försvinner och ?ingen? har rört det.

    Jag köper presenter till sambon och de försvinner och de återfinns ofta i tonåringarnas sovrum.

    Häromdagen fanns det hår i min rakhyvel som inte var mitt, trots att ?ingen? hade använt den. Så ohygieniskt.

    Både jag och sambon har sagt ifrån upprepade gånger, men det blir inte bättre för det.

    Hur hanterar man en sån här situation?


    (Alkohol brukar vi inte ha hemma, men det här upptäcktes då jag skulle flytta på två kartonger med whiskyflaskor i och noterade att dessa var förvånansvärt lätta för att innehålla två glasflaskor..)


    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Svar på tråden Tonåringar som inte ber om lov
  • Mojjmojj

    Klart att man är nykter så man kan hjälpa barnen?! Oavsett om de är hemma, eller inte hemma - så är det ens ansvar att kunna komma och hjälpa dem, ta dem till akuten (Nej, det är inget man ska lasta över på syskon, vänner, etc. Du som förälder / vårdnadshavare ska ta ditt föräldraansvar, inte lämpa över det på någon annan). 

    Jag är till större delen helt själv med fyra barn.. Nu är de mellan 2-9 år gamla men kommer agera på samma sätt när de är äldre. Oavsett om jag har bil eller inte, så ska jag alltid kunna komma till dem vid behov. Så nej.. Vi har ingen alkohol hemma. Dricker inte heller när jag är iväg - för att kunna ta mig hem säkert ifall det behövs. 

  • Anonym (K)

    Ok, tydligen har första personen totalt missförstått....

    Man pratar med ungdomarna om att visa respekt för andras saker, man tar inget utan att fråga. Jag skulle börja med att dra in fördelar, t ex månadspeng eller skärmtid eller något annat de bryr sig om. Jag skulle också dra in på roligheter, att få följa med på vissa aktiviteter osv, antingen med familjen eller vänner. Den som visar sig inte vara betrodd kan heller inte släppas iväg fritt hur som helst.

    En annan del av diskussionen är ärlighet, att lögner förstör relationen jättemycket, man vet aldrig vad som är sant, om man kan lita på den andra eller inte. Den som vet att hen tagit alkohol gör bäst i att erkänna eftersom misstron annars går ut över alla barnen, inte bara den som smygdruckit. Där är också såna saker som övernattningar med vänner, sena kvällar ute mm i riskzonen.

  • Jonnynilsson
    Mojjmojj skrev 2022-08-15 11:52:26 följande:

    Klart att man är nykter så man kan hjälpa barnen?! Oavsett om de är hemma, eller inte hemma - så är det ens ansvar att kunna komma och hjälpa dem, ta dem till akuten (Nej, det är inget man ska lasta över på syskon, vänner, etc. Du som förälder / vårdnadshavare ska ta ditt föräldraansvar, inte lämpa över det på någon annan). 

    Jag är till större delen helt själv med fyra barn.. Nu är de mellan 2-9 år gamla men kommer agera på samma sätt när de är äldre. Oavsett om jag har bil eller inte, så ska jag alltid kunna komma till dem vid behov. Så nej.. Vi har ingen alkohol hemma. Dricker inte heller när jag är iväg - för att kunna ta mig hem säkert ifall det behövs. 


    Svarade du på en annan tråd eller?
  • toughshit
    Mojjmojj skrev 2022-08-15 11:52:26 följande:

    Klart att man är nykter så man kan hjälpa barnen?! Oavsett om de är hemma, eller inte hemma - så är det ens ansvar att kunna komma och hjälpa dem, ta dem till akuten (Nej, det är inget man ska lasta över på syskon, vänner, etc. Du som förälder / vårdnadshavare ska ta ditt föräldraansvar, inte lämpa över det på någon annan). 

    Jag är till större delen helt själv med fyra barn.. Nu är de mellan 2-9 år gamla men kommer agera på samma sätt när de är äldre. Oavsett om jag har bil eller inte, så ska jag alltid kunna komma till dem vid behov. Så nej.. Vi har ingen alkohol hemma. Dricker inte heller när jag är iväg - för att kunna ta mig hem säkert ifall det behövs. 


    Vem är onykter? Du svarar inte på frågan..
    Det är ingen annan än tonåringarna som har tagit ur flaskorna. Dessa flaskor har varit gåvor som har stått i kartongerna i ett vitrinskåp.. Jag kanske var otydlig.
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • toughshit
    Anonym (K) skrev 2022-08-15 12:08:22 följande:

    Ok, tydligen har första personen totalt missförstått....

    Man pratar med ungdomarna om att visa respekt för andras saker, man tar inget utan att fråga. Jag skulle börja med att dra in fördelar, t ex månadspeng eller skärmtid eller något annat de bryr sig om. Jag skulle också dra in på roligheter, att få följa med på vissa aktiviteter osv, antingen med familjen eller vänner. Den som visar sig inte vara betrodd kan heller inte släppas iväg fritt hur som helst.

    En annan del av diskussionen är ärlighet, att lögner förstör relationen jättemycket, man vet aldrig vad som är sant, om man kan lita på den andra eller inte. Den som vet att hen tagit alkohol gör bäst i att erkänna eftersom misstron annars går ut över alla barnen, inte bara den som smygdruckit. Där är också såna saker som övernattningar med vänner, sena kvällar ute mm i riskzonen.


    Haha, ja uppenbarligen.

    Tack för ditt svar.
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • toughshit
    Jonnynilsson skrev 2022-08-15 12:10:41 följande:
    Svarade du på en annan tråd eller?
    Verkar som att Mojjmojj själv har nallat ur en flaska eller två :P
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • sextiotalist

    Man tar ett samtal med ungdomarna om respekten för andras saker samt att inte länsa skafferi och kylskåp. 
    Än mindre ta saker som är dyrt,

  • toughshit
    sextiotalist skrev 2022-08-15 13:20:29 följande:

    Man tar ett samtal med ungdomarna om respekten för andras saker samt att inte länsa skafferi och kylskåp. 
    Än mindre ta saker som är dyrt,


    Vi har gjort det, men iom att det är ?ingen? som har rört någonting så försöker dom båda två komma undan med att de inte vet något, och att då får man fråga nån annan istället. Börjar luta åt att vi verkar ha nån slags hustomte som flyttar runt och tar för sig av saker här hemma.

    Tack för ditt svar.
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Anonym (Åtta)

    Hur länge har ni bott ihop?


    Du beskriver exakt hur jag själv var som tonåring och hur min styvmamma reagerade. Vi har en jätte fin relation idag dock :) 

    I mitt fall så var jag uppvuxen och hade levt hela mitt liv med många syskon och två gifta föräldrar. Man tog det man ville ur kylen och vi syskon sprang in och lånade saker ur varandras rum hela tiden. Det blev jätte konstigt att sedan leva i ett hem där sakerna delades upp i "mitt och ditt" Att maten i kylen (eller godsakerna) inte var allas, eller den där snygga tröjan syrran köpte haha.

    Jag säger inte att det sättet är rätt och ert är fel. Utan kanske kan förklara lite hur en tonåring som generellt sätt inte tänker längre än näsan räcker kanske ser på situationen. 


    Döttrarna behöver lära sig respekt för dig och andras ägodelar och kanske även att saker och ting kostar. Jag håller med ovanstående att enda sättet är att dra in på förmåner. Försvinner en dyra tröja, creme etc så får båda stå för kostnaden som dras av på studiebidraget. 


    Dom måste lära sig fråga och vara ärliga 

  • sextiotalist
    toughshit skrev 2022-08-15 13:33:18 följande:
    Vi har gjort det, men iom att det är ?ingen? som har rört någonting så försöker dom båda två komma undan med att de inte vet något, och att då får man fråga nån annan istället. Börjar luta åt att vi verkar ha nån slags hustomte som flyttar runt och tar för sig av saker här hemma.

    Tack för ditt svar.
    Då kan man börja med att gömma undan det som är attraktivt (skönhetsmedel, specialschampo etc). 
    Kläder man är rädd om, lägger man också undan.
    Köper hem så lite som möjligt av maten. 
    En annan sak, t.ex sätta upp lappar "du vet att du måste fråga först" på allt som är attraktivt. På kläder kan man göra det väldigt besvärligt med snören och annat. 
    Även i kyl/frys och skafferi. Lappar överallt,
Svar på tråden Tonåringar som inte ber om lov