• Anonym (Undra­nde)
    Tue 16 Aug 2022 00:44
    4579 visningar
    7 svar
    7
    4579

    Går man alltid upp i vikt av Prednisolon?

    Till er som ätit Prednisolon i samband med IVF eller upprepade missfall - märker man alltid av en viktuppgång? När man googlar runt så verkar det alltid som att de som börjat med Prednisolon gått upp rätt mycket i vikt.

    Jag ska för första gången ta Presnisolon i samband med nästa FET pga upprepade missfall, dosen är 10mg. Har någon erfarenhet att dela med sig av biverkningar av denna dos under de första 12 gravidveckorna?

  • Svar på tråden Går man alltid upp i vikt av Prednisolon?
  • Anonym (ÄD)
    Tue 16 Aug 2022 17:40
    #1

    Nja, visst gick jag upp, men det berodde nog enbart på graviditeten i sig. Jag tog också 10 mg med oerhört sakta nedtrappning till ca v.15. Det krävs högre doser under lång tid för att gå upp mycket. Titta tex på de som transplanterat en njure- de får konstant runda ansikten.

  • Anonym (Gjju)
    Tue 16 Aug 2022 18:52
    #2

    Jag reagerar väldigt starkt på 10 mg, stirrig och hungrig hela tiden. Både när jag varit gravid och när jag fått det mot sjukdomar. De högsta doserna jag fått är 60 mg och då slutar jag sova, dessutom ännu stirrigare och ännu hungrigare.

  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Tue 16 Aug 2022 18:57
    #3
    Anonym (ÄD) skrev 2022-08-16 17:40:20 följande:

    Nja, visst gick jag upp, men det berodde nog enbart på graviditeten i sig. Jag tog också 10 mg med oerhört sakta nedtrappning till ca v.15. Det krävs högre doser under lång tid för att gå upp mycket. Titta tex på de som transplanterat en njure- de får konstant runda ansikten.


    Sakta som i 2,5mg nedtrappning under några veckors tid? Har ej fått höra hur min nedtrappning ska gå till, men känns som att man borde börja med 2,5mg var 3-4:e dag från v.12, det borde väl förhoppningsvis inte chocka kroppen.


    Min läkare har aldrig skrivit ut Prednisolon tidigare så vet inte hur bra kunskap han har kring det, de få gånger vi diskuterat så har han varit rätt clueless, så vill ha koll själv, så man inte följer dåliga råd.

  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Tue 16 Aug 2022 19:00
    #4
    Anonym (Gjju) skrev 2022-08-16 18:52:50 följande:

    Jag reagerar väldigt starkt på 10 mg, stirrig och hungrig hela tiden. Både när jag varit gravid och när jag fått det mot sjukdomar. De högsta doserna jag fått är 60 mg och då slutar jag sova, dessutom ännu stirrigare och ännu hungrigare.


    Oj 60mg är väldigt mycket, förstår att du hade svårt att somna då. Ja, man vet ju inte om hungern är kopplad till graviditeten eller kortisonet, sen läste jag att ämnesomsättningen ändras så man lättare går upp i vikt när man väl äter, inte helt kul det där. Tråkigt att du kände av biverkningar redan vid 10mg. 
  • Anonym (ÄD)
    Tue 16 Aug 2022 19:06
    #5
    Anonym (Undrande) skrev 2022-08-16 18:57:42 följande:

    Sakta som i 2,5mg nedtrappning under några veckors tid? Har ej fått höra hur min nedtrappning ska gå till, men känns som att man borde börja med 2,5mg var 3-4:e dag från v.12, det borde väl förhoppningsvis inte chocka kroppen.


    Min läkare har aldrig skrivit ut Prednisolon tidigare så vet inte hur bra kunskap han har kring det, de få gånger vi diskuterat så har han varit rätt clueless, så vill ha koll själv, så man inte följer dåliga råd.


    Jag minskade en tablett i hälften så det blir väl 2,5 det. Och om jag minns rätt hade jag den dosen en vecka innan jag minskade igen. På slutet tog jag väl en halv tablett varannan dag.
    Kan f.ö tillägga att utan Prednisolon hade jag inte haft barn. Efter 2 m.f med egna ägg trodde vi mina ägg var problemet. Sen gjorde jag ÄD och fick 2 m.f till på raken och då insåg alla att problemet var min kropp. Då ökades dosen från 5 mg per dag till 10 och jag fick äntligen barn efter 10 år. Solig
  • Anonym (Gjju)
    Tue 16 Aug 2022 19:10
    #6
    Anonym (Undrande) skrev 2022-08-16 19:00:48 följande:
    Oj 60mg är väldigt mycket, förstår att du hade svårt att somna då. Ja, man vet ju inte om hungern är kopplad till graviditeten eller kortisonet, sen läste jag att ämnesomsättningen ändras så man lättare går upp i vikt när man väl äter, inte helt kul det där. Tråkigt att du kände av biverkningar redan vid 10mg. 
    Jag fick ungefär samma hunger med prednisolon före, under och efter graviditet, så för min del vet jag att det är kortisonet. Jag har fått kortison under perioder i mitt liv mot diverse autoimmuna sjukdomar. 
  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Tue 16 Aug 2022 19:51
    #7
    Anonym (ÄD) skrev 2022-08-16 19:06:36 följande:
    Jag minskade en tablett i hälften så det blir väl 2,5 det. Och om jag minns rätt hade jag den dosen en vecka innan jag minskade igen. På slutet tog jag väl en halv tablett varannan dag.
    Kan f.ö tillägga att utan Prednisolon hade jag inte haft barn. Efter 2 m.f med egna ägg trodde vi mina ägg var problemet. Sen gjorde jag ÄD och fick 2 m.f till på raken och då insåg alla att problemet var min kropp. Då ökades dosen från 5 mg per dag till 10 och jag fick äntligen barn efter 10 år.  // Solig

    Wow vad häftigt, vilken sorglig lång resa men som fick ett så fint slut tillslut, skönt att ni hittade ett sätt att behålla graviditeten. 


    Jag har 3 missfall i bagaget själv och har försökt i snart 4 år, det är så tufft så man knappt vet vart man ska ta vägen vissa dagar. Nånstans tror jag att jag kommer känna en viss sorg om Prednisolon kommer funka, för tidigare har jag tänkt att mina mf kanske är kopplat till ett sjukt/felaktigt embryo, men då kanske dessa mf inte alls varit nödvändiga om man hade fått rätt hjälp tidigare. 

Svar på tråden Går man alltid upp i vikt av Prednisolon?