• kazzibrazzi

Järntabletter, när går biverkningar över??

Någon som börjat med järntabletter och fått väldigt ont i magen och VÄLDIGT illamående. Gick dessa biverkningar över och hur lång tid tog det??

• Svar på tråden Järntabletter, när går biverkningar över??
  • Postman

När jag har lämnat blod så får jag järntabletter, jag blir alltid kass i magen på ett eller annat sätt. Det går över först när jag slutar med dem.

• kazzibrazzi

Ska äta dessa i minst två månader, kanske ett halvår pga järnbristanemi, så hoppas verkligen det blir bättre med tiden.

Två tabletter dagligen i en månad, sen en tablett Obestämd

• Anonym (Julia)

Om det inte blir bättre rekommenderar jag att du provar annan sort. Har testat både duroferon och Niferex men det går inte. Till slut köpte jag sideral forte som fungerar. 

• kazzibrazzi
    Anonym (Julia) skrev 2022-08-16 15:11:11 följande:

Om det inte blir bättre rekommenderar jag att du provar annan sort. Har testat både duroferon och Niferex men det går inte. Till slut köpte jag sideral forte som fungerar. 

Tack för tips. Hur lång tid provade du innan du bytte?
  • Anonym (Julia)
    kazzibrazzi skrev 2022-08-16 15:21:52 följande:
    Tack för tips. Hur lång tid provade du innan du bytte?
    Några veckor, max en månad kanske. Blev så förstoppad och gasig att det inte gick alls. Dock gravid så kombon blev väl inte så bra. Sideral forte innehåller mindre Jörn men absorberas bättre i tarmen ön andra järntabletter. Går dock ej att få på recept och är dyra. Men för mig har det varit värt det. 
  • Pentra

För mig funkade Blutsaft, som innehåller mycket järn, väldigt bra.

På så sätt så slapp jag alla biverkningar som vanligtvis följer med järntabletterna.

Mvh,
    Pentra

• Mayen
    Jag är bara jag skrev 2022-08-16 17:36:32 följande:

Gick över när jag bytte till Sideral Forte. De påverkar inte magen.

Jag har Sideral forte - och kan INTE ta dem. Blir fruktansvärt illamående och får diarre direkt. Så tyvärr påverkar även dessa tarmen
  • Mayen
    Jag är bara jag skrev 2022-08-16 17:36:32 följande:

Gick över när jag bytte till Sideral Forte. De påverkar inte magen.

Jag har Sideral forte - och kan INTE ta dem. Blir fruktansvärt illamående och får diarre direkt. Så tyvärr påverkar även dessa tarmen
Svar på tråden Järntabletter, när går biverkningar över??