• Anonym (ledsen)

Ta en paus!

Jag och min partner har strulat väldigt länge, typ i 6 år och haft en del små pauser på någon vecka och sedan gått tillbaka igen. ingenting förändras på så kort tid. Nu vill han ha paus igen, eftersom vi bråkar non-stop. Jag avskyr pauser och de ger mig ingenting. Jag blir bara orolig, ledsen och vill hitta någon ny kille. Han vill att vi båda funderar, känner efter och ser om vi saknar varandra eller om det bara är en illusion och rädsla för ensamheten. Vettigt.

Någon därute som testat pauser? Hur har det gått? Vi ska till min psykolog tillsammans nästa onsdag då han hoppas förklara för psykologen hur han känner.

• Svar på tråden Ta en paus!
  • Anonym (Jörgen)

Om paus ska fungera så behöver det vara under en längre tid där båda parter aktivt jobbar med sig själva och förbättrar det som gör att man bråkar. En paus är ju ett sätt att ge sig själv en chans att reflektera över vad man vill ha ut av förhållandet och lära sig respektera varandra. Paus är också ett sätt att visa sig vuxen och mogen för att ta ansvar för sitt eget liv och sin del i förhållandet och lära sig ta konsekvenserna av dåliga val. 

• Anonym (www)

En paus på en vecka hjälper inte. Det låter mer bara som att han behöver vara ifred lite. 
    Men tror ni helt enkelt måste bestämma er vad det är ni vill. 

• Anonym (M)
    Anonym (ledsen) skrev 2022-08-17 14:53:41 följande:
    Ta en paus!

Jag och min partner har strulat väldigt länge, typ i 6 år och haft en del små pauser på någon vecka och sedan gått tillbaka igen. ingenting förändras på så kort tid. Nu vill han ha paus igen, eftersom vi bråkar non-stop. Jag avskyr pauser och de ger mig ingenting. Jag blir bara orolig, ledsen och vill hitta någon ny kille. Han vill att vi båda funderar, känner efter och ser om vi saknar varandra eller om det bara är en illusion och rädsla för ensamheten. Vettigt.

Någon därute som testat pauser? Hur har det gått? Vi ska till min psykolog tillsammans nästa onsdag då han hoppas förklara för psykologen hur han känner.

Känns som att ni två inte ska vara ett par. Ni kan inte leva ihop, och ni är inte kapabla att lösa era problem.
  • Anonym (K)

Vad ska ni med en fjortispaus till om ni ändå aldrig jobbar för att lösa problemen?? Lämna honom, ni är inte bra tillsammans.

• Anonym (ledsen)

Jag håller med om att pausen bör vara på minst 1-3 månader för att man verkligen ska känna efter och fundera på vad man vill. En vecka är ju bara för att han ska få lugn i kroppen. Han mår så fruktansvärt dåligt av mig och vår relation med bråk. Och jag mår dåligt av hans ständiga pauser.

• Anonym (Jörgen)
    Anonym (ledsen) skrev 2022-08-18 09:10:28 följande:

Jag håller med om att pausen bör vara på minst 1-3 månader för att man verkligen ska känna efter och fundera på vad man vill. En vecka är ju bara för att han ska få lugn i kroppen. Han mår så fruktansvärt dåligt av mig och vår relation med bråk. Och jag mår dåligt av hans ständiga pauser.

Varför bråkar ni? Ständiga bråk är ju inte kärlek överhuvudtaget. Låter mer som att ni är trötta på varandra och faktiskt borde göra slut på riktigt.
  • Fjäril kär
    Anonym (ledsen) skrev 2022-08-18 09:10:28 följande:

Men varför löser ni inte era problem istället för en massa meningslösa pauser? 
  • Anonym (ledsen)

Han litar inte på mig och irriterar sig på väldigt många saker hos mig och min personlighet som enligt honom är för sprudlande, nervig, stirrig, högljudd, impulsiv och oberäknelig. Jag kan ändra på vissa bitar, men inte hela min person. Jag irriterar mig på hans familjesituation och att han är ganska tråkig, oföränderlig, envis och inte vill se framåt, utan bara bakåt. Jag glömmer allt som varit och vill se framåt och här och nu, medan han bara tänker på det som varit och kan inte släppa det som varit.

• LFF
    Anonym (ledsen) skrev 2022-08-17 14:53:41 följande:
    Ta en paus!

Om du avskyr dessa pauser, säg ifrån! Gör slut på riktigt. Ni har hållit på och hattat som tonåringar i 6 år och står kvar på samma ställe och stampar. Ta tag i problemen genom parterapi eller gör slut på riktigt. Det räcker inte med ett besök hos din psykolog för att ni ska få ordning på det hela.
  • LFF
    Anonym (ledsen) skrev 2022-08-18 10:37:43 följande:

Han litar inte på mig och irriterar sig på väldigt många saker hos mig och min personlighet som enligt honom är för sprudlande, nervig, stirrig, högljudd, impulsiv och oberäknelig. Jag kan ändra på vissa bitar, men inte hela min person. Jag irriterar mig på hans familjesituation och att han är ganska tråkig, oföränderlig, envis och inte vill se framåt, utan bara bakåt. Jag glömmer allt som varit och vill se framåt och här och nu, medan han bara tänker på det som varit och kan inte släppa det som varit.

Varför är du tillsammans med någon som inte gillar vem du är?

Varför är du tillsammans med någon som inte litar på dig?

Varför är du tillsammans med någon som du tycker är tråkig och oföränderlig?

Varför är ni tillsammans överhuvudtaget? Han vill ändra på dig, du vill ändra på honom. Låter inte som en bra relation alls. 
  • Anonym (K)
    Anonym (ledsen) skrev 2022-08-18 10:37:43 följande:

Varför är ni ihop....? Han gillar dig ju inte ens. Du ska inte behöva göra om din personlighet, bara de delar som faktiskt ÄR störande för nästan alla. Att vara sprudlande, impulsiv, energisk eller hur man vill kalla det är inte något du behöver oroa dig för, det är bara så att ni inte passar ihop.
  • Anonym (ledsen)

Jag accepterar att han är tråkig och oföränderlig och icke spontan, sällan vill resa eller hitta på saker. Jag klagar inte hela tiden på honom. Men han klagar på mig och mitt beteende och schyschar mig om jag pratar högt i hans värld. Förnedrande. Han kallar mig dum i huvudet och psykfall. Inte snällt.

När jag tänker efter så vet jag nite varför jag är med honom. Jag är alltid den som jobbar längst av oss och kommer hem sent på kvällarna. Aldrig att det väntar någon måltid eller ett glas vin på mig. Det hade betytt så mycket för mig att någon gång få det. När han är bortrest i några dagar så städar jag alltid hela huset och fixar allt fint och förbereder mat till honom när han kommer. Men det är inte det största problemet. Det största är att han tycker att jag är en alkoholist om jag tar ett glas vin ett par kvällar i veckan efter en stressig dag.

Jag gillar att göra spontana saker som att vi någon kväll går ner till stranden med vin och picknick och ser på solnedgången tillsammans. Han vill bara sitta framför TV. Jag vill resa och planera resor ihop. han vill inte planera något och behöver inte resa.

Inser faktiskt hur lite vi har gemensamt. Sen har han såklart massor med jättefina egenskaper, annars hade jag inte varit kvar så länge. Men detta var de negativa sidorna.

Svar på tråden Ta en paus!