• Z2020

    Skillnaden på äldre vagn och nyare

    Blivit erbjuden gratis en Emmaljunga från år 2000. Vad har utvecklats med vagnar sedan dess? Är det helt OK att ha en fint skött vagn från dess eller bör man ha en nyare? 

    MVH 

  • Svar på tråden Skillnaden på äldre vagn och nyare
  • Guldnovan
    Z2020 skrev 2022-08-17 21:05:29 följande:
    Skillnaden på äldre vagn och nyare

    Blivit erbjuden gratis en Emmaljunga från år 2000. Vad har utvecklats med vagnar sedan dess? Är det helt OK att ha en fint skött vagn från dess eller bör man ha en nyare? 

    MVH 


    Är den fin, slitaget ok,  sufflett och fjädring funkar så går det alldeles utmärkt. Jag skulle med glädje använda en Emmaljunga från 2000. 
  • Kodia

    Jag är ingen barnvagnsexpert, men fick barn 2000, så har lite koll på just den generationen vagnar. Om jag jämför med många av de vagnar som jag ser idag så känns de gamla vagnarna mer rejäla - skogspromenader var mer regel än undantag... Varukorgarna var oftast rymliga och i ståltråd, och hängde inte ner i marken när man lastade något tungt. Vagnarna hade fullt liggläge, så ett större barn kunde ligga på sidan eller mage och sova. 
    Däremot gick inte handtaget att vinkla. (men starkt att släpa full vagn upp- och nerför trappor utan att oroa sig) Klädseln borde gå lätt att ta av och köra i tvättmaskinen. 

  • Hobgoblin

    Som att köpa en beggad bil ... håller handtaget i en rulltrappa?
    Är det hjul som kan få punka?
    Håller handtaget för vikten av barn+ vagn och last?
    Är det mögel i klädseln?

  • Guldnovan
    Kodia skrev 2022-08-17 22:02:17 följande:

    Jag är ingen barnvagnsexpert, men fick barn 2000, så har lite koll på just den generationen vagnar. Om jag jämför med många av de vagnar som jag ser idag så känns de gamla vagnarna mer rejäla - skogspromenader var mer regel än undantag... Varukorgarna var oftast rymliga och i ståltråd, och hängde inte ner i marken när man lastade något tungt. Vagnarna hade fullt liggläge, så ett större barn kunde ligga på sidan eller mage och sova. 
    Däremot gick inte handtaget att vinkla. (men starkt att släpa full vagn upp- och nerför trappor utan att oroa sig) Klädseln borde gå lätt att ta av och köra i tvättmaskinen. 


    Stämmer. 1993 var de  kanske ännu större och tåligare. Kunde inte få punktering heller. Stålkorg under hela vagnen, där rymdes mycket. Fullt liggläge var toppen, jag hade en lift med hård platta i så man kunde bära in barnet och lämna vagnen utanför dörren ifall man gick hem till någon. 
  • Silverjenny

    Jag fick barn 2000 och hade en emmaljunga. Det var en stabil bra vagn som kunde lastas tungt, hade bra fjädring och hjul mm. Tycker många nyare vagnar ser sjukt opraktiska ut. Är den fräsch tycker jag du ska tacka och ta emot.

  • Emala

    Läste först att den skulle kosta 2000... Men den är alltså gratis.
    Tycker absolut att du ska tacka ja till den! 
    Jag fick mitt första barn runt den tiden, vagnarna var tyngre och mer rejäla, annars inget fel på dem.
    Testa!   Är du inte nöjd så är det ju bara att köpa en annan! 

Svar på tråden Skillnaden på äldre vagn och nyare