• Anonym (Martha)

Hilde, Ester, Livia, Julie, Leia eller Ellen?

Vilket av dessa flicknamn tycker ni är finast? Vi lutar åt Hilde nu men gillar även Ester, Livia, Julie, Leia och Ellen så tänkte rådfråga här vilka namn som gillas bäst? Någon som vill kommentera varje namn vad ni tycker? 

• Svar på tråden Hilde, Ester, Livia, Julie, Leia eller Ellen?
  • Anonym (Nina)

Av de namnen du räknade upp så tycker jag bara att Julie är fint.

• Embla twopointoh

Hilde -Nja, om ni inte är danska så anser jag att Hilda är bättre.

Ester -Ett av mina favoritnamn. Trendigt, men inte det mest vanliga.

Livia - Jättefint och trendigt.

Julie - Om ni inte har engelska, eller  franska, som modersmål, så nej.

Leia - Är ni stora Star Wars-fan? Om inte, låt bli namnet. Varför inte ta det liknande Leah i stället?

Ellen -Okomplicerat och trendigt, men jag tycker det är lite intetsägande. Ellen-Dellen.

• Rialakatten
    Anonym (Martha) skrev 2022-08-17 22:43:09 följande:
    Hilde, Ester, Livia, Julie, Leia eller Ellen?

Vilket av dessa flicknamn tycker ni är finast? Vi lutar åt Hilde nu men gillar även Ester, Livia, Julie, Leia och Ellen så tänkte rådfråga här vilka namn som gillas bäst? Någon som vill kommentera varje namn vad ni tycker? 

Fina namn alla sex, men du vill kanske ha kommentarer om dem. Hilde, en dansk variant av Hilda, ett fornnordisk namn, ett namn med lång tradition. Inte så vanligt idag. Men lätt att säga, lätt att uppfatta.
    Ester och Ellen, mina favoriter, Jag tycker om flicknamn som slutar på en konsonant, de ger ett intrycka av styrka och självständighet. De allra flesta flicknamn av slutas med en vokal, ofta uppfattas det som gulligt och sött. Det är tvärtom med pojknamn, de avslutas ofta med en konsonant. Livia är lite svåruttalat, för många vokaler i ett kort namn. Tror att namnet är ett gammalt romerskt namn, fortfarande vanligt i Italien. Julie, samma problem där med för många vokaler i ett kort namn. Hur är det tänkt med uttalet av det? Ska avslutande e höras eller inte. Om det uttalas Juli så är det ju också namn på ett månadsnamn, kan det bli förvirring? Om det ska uttalas Julie så upplever jag det som lite svåruttalat. De flesta av våra namn som avslutas med ie har stumt e, Annlie, Josefine t.ex. Leia, uttal blir väl Leja, lätt att säga men för mig är det en karaktär i Starwars filmerna, känns sådär med ett sånt namn.
    Men framförallt ska väl namnet fungera ihop med efternamnet, inte så viktigt i barndomen men viktigt som vuxen och vuxen är vi ju största delen av livet. Testa genom att säga förnam och efternamn högt för dig själv då brukar man snabbt välja bort såna som inte känns bra.
    Men välj det namn som blir rätt för er, men vänta till hon är född. Men som det gamla talesättet ?namnet skämmer ingen, men du kan skämma namnet?. Om du är en bra person så får ditt namn en positiv innebörd för omgivningen. 

Lycka till i dina namnbekymmer.

• fjanten

Gillar HildA och Ester

• Anonym (Martha)

Tack för alla era svar! Ni verkar alla gilla namnet Ester men fick höra av en släkting att man bara tänker på rester och estlänningar (ester) ? 

• Embla twopointoh
    Anonym (Martha) skrev 2022-08-18 10:58:22 följande:

Tack för alla era svar! Ni verkar alla gilla namnet Ester men fick höra av en släkting att man bara tänker på rester och estlänningar (ester) ? 

Nej, DIN SLÄKTING tänker på detta när denne hör namnet.
  • Anonym (Blandat)
    Ester- helt okey, ganska fint
    Livia- väldigt fint
    Julie- gräsligt, alla kommer blanda ihop det med Julia dessutom och inte veta hur det ska uttalas heller
    Leia- En i Starwars så absolut nej!
    Ellen - fint
  • Anonym (Martha)
    Anonym (Blandat) skrev 2022-08-18 13:35:43 följande:
    Ester- helt okey, ganska fint
    Livia- väldigt fint
    Julie- gräsligt, alla kommer blanda ihop det med Julia dessutom och inte veta hur det ska uttalas heller
    Leia- En i Starwars så absolut nej!
    Ellen - fint
    Och Hilde?  
Svar på tråden Hilde, Ester, Livia, Julie, Leia eller Ellen?