• Mint

Löneanspråk på mail

Jag var på jobbintervju häromdagen och blev ombedd att skicka in löneanspråk på mail. Jag är ingalunda säker på att ha fått jobbet, snarare tvärtom eftersom mitt självförtroende när det gäller intervjuer är i absoluta botten.

Några fakta:
    Jag är angelägen men vill inte verka desperat.
    Min nuvarande lön ligger aningens högre än på jobbet jag vill ha, så jag vill förmedla det och samtidigt att jag är beredd att förhandla om det skulle vara så. Jag vill alltså inte bli bortvald pga mitt löneanspråk (det finns andra fördelar).
    Jag vill inte göra bort mig mer än nödvändigt om det skulle vara så att jag redan är uträknad Obestämd

Några förslag på hur jag ska formulera detta mail? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Löneanspråk på mail
  • Gryntroll

Alltid svårt tycker jag.

Men jag hade försökt framföra att jag vill ha en marknadsmässig lön och att du idag ligger på xxx. Men att lönens storlek i sig inte är det viktigaste utan att du ser till ersättningar och förmåner i stort. Och kan tänka dig att sänka dig något eftersom jobbet du sökt lockar dig på så många andra sätt, (varför du sökte jobbet i princip).

Alternativt så meddelar du inte vad du ligger på idag och helt enkelt hoppar över den biten, då riskerar du ju inte att hamna i en situation där du eventuellt blir bortvald av den anledningen.

• Michael 310

Jag fick samma fråga när jag sökte mitt nuvarande arbete. Jag skrev nog bara löneanspråk:xxxxx  Och sen fyllde jag på med 2 frågor jag hade efter intervjun.
    Jag resonerade så att det var mitt förslag och om jag var intresant för tjänsten så finns alltid möjligheten till förhandling. 
    I mitt fall så landade det tillslut en tusenlapp högre än mitt anspråk så vart rätt nöjd.

• Anonym (Chef)

Jag har idag 25 00 kr. Skulle vilja ha 28 000 kr för att byta men är öppen för en diskussion

• Tom Araya
    Anonym (Chef) skrev 2022-08-18 10:47:36 följande:

Jag har idag 25 00 kr. Skulle vilja ha 28 000 kr för att byta men är öppen för en diskussion

Det är en bra formulering.
  • Anonym

Jag hade ringt. Skitit i att maila och förklarat (när de frågar) att jag tycker det känns lättare att lämna ett förslag per telefon. Blir man bortvald för det så kan de väl få ta någon annan. Jag anser att det vore löjligt.

Hade löneavdelningen på min arbetsplats formulerat ett krav om löneanspråk via mail till en av mina potentiella nyanställningar så hade jag ringt vederbörande och sagt att det går bra att bara nämna en siffra för mig, så ska jag presentera den för kattvirkartanterna som tror att de kan googla fram en marknadsmässig lön för yrken de inte förstår.

Svar på tråden Löneanspråk på mail