Anonym (ORO) skrev 2022-08-18 20:36:44 följande:
HÄLSOÅNGEST
Jag har hälsoångest!!!
Oroar mig för ALLT!
Hjälp jag kommer bli sjuk! Hjälp, tänk om jag har cancer!! osv.
Katastroftankar jätteofta! Jag är rädd för lidande och smärta. Märker ofta små förändringar i kroppen och oroar mig för dessa.
Hur ska jag lära mig att slappna av, leva mer i nuet? Jag märker att jag oroar mig mer än de flesta i min omgivning.
Att leva med hälsoångest är verkligen en pina, jag har samma problem och det finns många fler. Jag har även GAD, de hänger ofta ihop men inte alltid.
Har du gått i terapi? Om inte prova det, kan man behöva ett tag. Det finns även mycket att läsa själv och många bra videor på Youtube där man kan förstå hur det fungerar och få tips och råd. Men jag tror ändå man behöver prata med någon om sitt eget och få råd utifrån det med.
Sen är motion och vila viktigt, att hitta en så bra balans som möjligt. Att försöka styra över sina tankar för det kan vi, tillåt dig inte att grubbla och grubbla, sätt en tid typ 10 min varannan dag får jag tänka på detta. Så när tankarna kommer upp så skjut upp dem tills det är tid för det och släpp det sen när tiden är slut, för du kommer inte kunna lösa något genom att grubbla sönder dig. Meditation är bra, mindfulness, finns många bra appar.
Men viktigt med att du inte är ensam, bara det kan lätta på det lite när man vet att det finns många många i samma situation. Det är hjärnan som spelar massa spratt utifrån vår reptilhjärna, den har inte helt hängt med i utvecklingen, enligt den lever vi fortfarande på savannen typ.