• Certifierad

    Barn eller utbildning?

    Är 29 år gammal. Längtar efter barn men har precis kommit in på min drömutbildning, som ska bli klar VT24.

    Har varit gravid förut av en slump (med min sambo) men vi har då valt att avbryta båda graviditeten (vi var inte redo). 

    Men nu är vi båda redo, samtidigt som jag verkligen vill plugga och inte leva på en fattig fp i fall jag skulle ta en paus i studierna för o va föräldrarledig. 

    Räknat lite och om vi blir gravida strax efter min utbildning så kommer jag vara 32 år när första barnet kommer. Är det försent? Vill ha 2-3 barn...

  • Svar på tråden Barn eller utbildning?
  • Anonym (Man51)

    Klart du ska köra utbildningen 
    du hinner få fllera barn 

  • Anonym (Fyrklöver)

    Så svårt att svara på då ingen kan veta hur lätt det kommer vara att bli gravid. Har man tur går de ju på första försöket men har man otur kan de ta flera år. Sen beror det ju oxå på vilket åldersspannet man hoppas på mellan barnen. Försent är det ju troligen inte.

    Jag skulle påbörjat utbildningen och kanske avvakta tills våren och se hur de känns då. Använder du något preventivmedel kanske du kan börja med att sluta med dem oxå så kroppen ställer om sig osv. Har du arbetat nu innan ? Isf är ju din sgi skyddad om du studerar och tar CSN. Så baseras din FP på din lön du hade när du arbetade. 

  • Anonym (Sanna)

    Ser att du inte vill kombinera studier och barn, men jag hade nog tänkt till ett varv extra angående det. Då uppnår du två saker samtidigt; utbildning och familj trots ett knapert levene ett tag.


    Och eftersom du är 29 år kommer du dessutom inte behöva må dåligt över att missa ett studentliv med kravaller och fylla, då du antagligen inte är ute efter att festa loss med 19-20 åringar ändå. 
    Så skulle nog jag resonerat. 


    ( jag själv fick mitt första barn vid 36, vilket är på tok försent. Man vet aldrig när storken kommer) 

  • Anonym (Prioritera)

    Du får fundera på vad du tycker är viktigast, att känna sig lite mer säker på att kunna få fler barn, eller att möjligen få färre barn men med bättre ekonomi. 

    Om det är ok med barn tätt så borde det ju inte vara några problem att få 2-3 barn om du är normalfertil. Men det är ju klart att det bästa är att börja så snart som möjligt. 

  • Embla twopointoh

    Vad är viktigast för dig, att få barn eller att slippa ha sämre inkomst några år när du tar en paus i studierna? Är studierna och en hyfsad inkomst värt risken att du inte kan få barn eller så många barn du vill ha? Det kan bara du svara på, såklart.

  • Anonym (Z)

    Ja, har tänkt lite nu och vi ska vänta ett år o försöka bli gravida med Bfu precis efter jag e klar med studierna - på så vis är min SGI skyddad och då kan jag få lite bättre föräldrarpenning :) kommer vara nöjd med 2 barn men vill helst ha 3 - det borde vi hinna med. Ibland behöver man skriva ner det för o fatta ett beslut själv ????men uppskattar svaren, tack!

  • Anonym (Bra att veta)

    Hej! 


    om du studerar och skaffar barn under studietiden så tittar försäkringskassan om du hade en inkomst innan studierna och beräknar föräldrapenning utifrån den inkomster :) 

Svar på tråden Barn eller utbildning?