• funderandetjej

    Kan cykeln ändras efter missfall?

    Har alltid haft en cykel på ca 38 dagar och därmed ägglossning på ca dag 24 i cykeln. Fick nyligen ett missfall och mensen kom tillbaka 6 veckor efteråt. Så har alltså bara haft en mens sen missfallet. Nu har ägglossningen dykt upp på dag 17 istället för 24. Någon som vet om cykelns längd kan ändras efter ett missfall? Frågan är om det går att lita på att det är en tidigare ägglossning nu?
  • Svar på tråden Kan cykeln ändras efter missfall?
  • Anonym (Trebarnsmamman)

    Mina cykler har ändrats något efter varje barn så det kan det säkert göra efter missfall också. Följ några cykler och se?

  • Anonym (WM)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-08-19 09:47:19 följande:

    Mina cykler har ändrats något efter varje barn så det kan det säkert göra efter missfall också. Följ några cykler och se?


    Ja, det är nog ganska vanligt att den ändras, och speciellt de första cyklerna efter ett missfall kan vara "ovanliga"/oregelbundna. Det går nog inte att veta förrän om några cykler vad som är stabilt nu efteråt.
  • Anonym (Vanligt)

    Jag hade en vanlig mens på 26 dar efter mitt ma i somras och nu är jag inne på dag 31 med uppskattad ÄL dag 27. Tror det var likadant mitt första ma, att andra cykeln blev annorlunda och ÄL senare än vanligt. 
    så absolut vanligt att det tar ett tag innan kroppen är i fas igen. :)

  • Anonym (Exempel)

    Innan jag fick mitt första mf så hade jag en regelbunden cykel på 27 dagar med äl på dag 14. Första cykeln efter mitt första mf så fick jag äl på dag 17. Jag blev gravid direkt igen under den cykeln. Det slutade också i ett mf och äl kom på dag 15 efter mf nr två så ja det kan bli lite strul med cykeln efter ett mf.

    Jag vill ha för mig att jag läst att senare äl efter mf kan bero på att kroppen inte sätter igång med att mogna nya ägg innan allt hcg kommit ur kroppen. Vilket stämde på mig iaf om jag ska gå efter när graviditetstesten blev negativa igen efter mina mf. Men det är kanske inte helt sant för andra. Oavsett så kanske det kan bli åt andra hållet också att man kan få äl mycket tidigare än när man brukar efter ett mf. Det är ju trotts allt väldigt mycket som händer vid en graviditet och mf så kroppen kan nog ha lite svårt att hitta tillbaka till det vanliga direkt.

Svar på tråden Kan cykeln ändras efter missfall?