• Anonym (TS)

Ni som tagit ut hormonspiral pga viktuppgång...

Hej!
    Någon här som tagit ur hormonspiral på grund av viktuppgång och sedan gått ner i vikt? 
    Hur lång tid tog det för er att gå ner i vikt? Ändrade ni några vanor? Började träna? Ändrade kost?

Jag har haft hormonspiral i snart 10 år. Satte in en Mirena efter första sonen. Vägde då 52kg och hade vägt det stabilt sen högstadiet. Bytte ut den efter 5 år till en ny Mirena och tog ut den efter drygt 1 år då jag tyckte jag gått upp så mycket i vikt och tänkte att det kunde bero på det. Vägde då 67kg. Tänkte använda mig av Naturals cycles men blev gravid ändå efter två månader trots sex på endast grön dag och kondom. Fick ett barn och återgick ganska snabbt till 67kg satte in en ny Kyleena och har haft den i drygt 3 år nu och väger nu 77kg. Har varit hos läkaren och tagit prover för sköldkörteln etc för att utesluta att det är pga det jag gått upp i vikt. Proverna visade inget. Har bokat in att ta ut spiralen nu. Tänker att det måste måste den som gjort att jag sakta men säkert ökat i vikt. Trots flertalet olika träningsprogram, kostscheman etc genom åren. 
    Har även akne. Har under graviditeterna haft fin hy. Ingen akne, inga stora porer. Men ganska snart efter jag satt in spiralen har det kommit tillbaka. Ser ut som en tonåring i ansiktet trots att jag är över 30 år. Fet hy, stora porer. Pormaskar och finnar både i ansikte, på bröstkorg och på ryggen.

Ni som tagit ut spiralen pga att ni gått upp i vikt. Har ni gått ner i vikt igen sedan ni tog ut den? Hur lång tid har det tagit? 
  • Svar på tråden Ni som tagit ut hormonspiral pga viktuppgång...
  • Anonym (Oj..)

Man går inte upp i vikt med spiral så som man kan göra med p piller. Detta är endast din egen lathet du försöker hitta ett snabbt svar på. Finns ett avsnitt med dr Phil där han berättar att du aldrig någonsin kommer väga som i högstadiet så länge du inte hugger av en arm. Börja med att kolla på det. Du blir äldre och går upp i vikt, har noll med spiralen att göra. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Oj..) skrev 2022-08-20 06:42:32 följande:

Man går inte upp i vikt med spiral så som man kan göra med p piller. Detta är endast din egen lathet du försöker hitta ett snabbt svar på. Finns ett avsnitt med dr Phil där han berättar att du aldrig någonsin kommer väga som i högstadiet så länge du inte hugger av en arm. Börja med att kolla på det. Du blir äldre och går upp i vikt, har noll med spiralen att göra. 

För både Kyleena och Mirena är viktökning en vanlig biverkning (1 av 10 personer). Så det du säger är bullshit. Du har ingen aning om min aktivitetsnivå eller lathet. 
    Du kanske bör fundera på hur du uttrycker dig eller åtminstone ta reda på fakta innan du yttrar dig kring saker. 
    Lite spännande att du använder Dr Phil som en referens också. Visa lite på hur bristande kunskapsnivå du har.

Jag ställde en fråga och ville ha svar från dem som har erfarenhet av samma sak. Inte svar från någon moraltant som tror sig veta bättre utan någon egen erfarenhet.
Svar på tråden Ni som tagit ut hormonspiral pga viktuppgång...